Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
jontax

Bo på båt

Rekommendera Poster

Hej!

Ska börja plugga i Kalmar i höst och fick ideén att bo på båt under den perioden. Är det någon som har erfarenhet av det som jag skulle kunna komma i kontakt med för frågor etc? Lite funderingar jag har är t.ex. boendekostnader, (alltså pris på kajplats, försäkring, elförbrukning etc.) hur man bär sig åt för att fixa en kaj/hamnplats med landström som man kan ligga året om på, hur gör man med tvättmaskin, etc? Själv har väldigt lite båtvana och har aldrig ägt en egen båt men man måste ju börja nånstanns :) Mycket tacksam för svar!

MVH

Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju förbjudet med några få undantag & platser.

Så att spekulera i vad ett illegalt boende skulle kosta är svårt.

Jag har sett sköna gamla skutor för runt 100 som jag lätt skulle kunna bo i.

Inte det värsta brottet på skalan direkt..Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inte förbjudet, sedan 1997 (tror jag) är det till och med tillåtet att vara skriven ombord på båten. Vissa klubbar tillåter inte permanentboende, men det är uipp till varje enskild klubb att besluta.

Jag bodde under två år på min 31-fots segelbåt. Problem under vintern är vatten som stängs av på bryggorna så att man får gå med dunk. Tvättmaskin som jag hade på jobbet, men finns ibland öppet i marinorna och samma sak med dusch. Annars är det ett finfint boende med en årskostnad på ca 6000:- Då ingick försäkring, bryggplats och el :D

Jag skulle rekomendera en båt med egen värmare ombord så att du inte är helt beroende av landström, även inomborda så att du kan ladda batterier själv. Du bör också ha en toalett som du kan använda på natten och om du har möjlighet, hitta en båt som är hyggligt isolerad.

Angående dina frågor om el, vinterplats och dylikt så är det bäst att fråga klubben. Vissa klubbar skyr vinterboende som pesten, av någon anledning jag inte förstår, medans andra välkomnar dem.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbjudet är det väl inte !! Men man kan inte mantalskriva sig på en båt utan måste enligt skattelagen ha en fast adress men det brukar inte vara så svårt. Man har all rätt att vara mantalskriven på annan adress än den man praktiskt bor på.

Kostnader beror väldigt mycket på vilken hamn du ligger i. Tvätt och toalett beror också på om hamnen har service hela året vilket många inte har utan stänger den servicen i september/oktoiber. Om du pratar om något större typ en gammal skuta så brukar man ju ha ordnat både tvätt och toalett med stora septiktankar ombord vilka man tömmer via slamtömmningsbil.

Det går att bo bra på tex en segelbåt men du måste ha en fungerande värmare. Själv har jag en 5KW värmare med vattenburen värme och den har hållt 20 grader inombords hitintills i vinter.

Jag råder dig att kolla upp vilka hamnar som finns i Kalmar och börja med att se vilken service dom har under vintern. Gästhamnen mitt i Kalmar har bra service länge på hösten men jag vet inte hur det är på vintern. Dom brukar kunna ge bra pris om du ligger länge men totalt blir en manadsavgift nog i samma härad som en liten lägenhet.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Hade nog tänkt mig en lite äldre skuta som är ombyggd så får ju se vad som ingår där. Det hade ju varit kul med en segelbåt för åka runt med en motor är ju inte gratis tyvärr, framförallt inte när du studerar, men känns som man bor bekvämare på t.ex. en ombyggd fiskebåt eller nåt i den stilen.  Det måste väl vara billigare att ligga vid en klubb än i gästhamn? Eller är jag helt ute och cyklar? Som sagt så har jag aldrig ägt en båt så detta är helt nytt för mig. Finns det nån sida som listar klubbarna eller hur får man kontakt med dem?

Lessen om jag verkar stressa med svar men känns bäst om jag kan köpa båten snart dels för att ha lite tid att renovera och lära känna båten lite sen för att kunna betala av så mycket som möjligt på den innan jag börjar jobba så jag inte har en fetingamotering att betala varje månad när jag pluggar sen :P

// Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde det var förbjudet eftersom det är sånt tryck på de marinor som tillåter boende. Typ den enda som ska vara laglig Pampas marina i Solna..

Här i Sthlm ska jag väl tillägga. Kunde aldrig tro annat än att våra trista myndigheter förbjudit det i hela landet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog är det trista alltid, men än har det inte gått så långt. Pampas är ju bra, för där har båtplatsen en adress och man kan vara skriven där, om jag inte missuppfattat systemet. Problemet på övriga ställen är ju att bryggplatsen inte är någon riktig adress, och du skulle nog aldrig få brevbäraren att knalla ut på piren i snöslask och 15 sekundmeter ;) Jag löste det genom att skriva mig hos mina föräldrar. båtklubben här hade inte heller några synpunkter på att jag bodde på båten så länge jag betalade för elen, vilket jag gjorde. Den bästa och mest gästvänliga hamnen jag bott i (ca 7 månader) var Tallebryggan i Karlskrona.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myndigheter har det heller inte altid så lätt. T.ex om det blir väldigt populärt att bo i båt. Man kan kräva att barnen har en skola att gå till, sjukvårdsresureserna ska räcka, dagis osv.

Boendet blir lite mer flyktigt, t.ex en ny marina lockar plötsligt till sig en massa nya bosättare blir skolan utan ungar och doktorn sitter med stetoskopet och hänger utan patienter.

Sålänge det bara är ett litet fåtal sjöboende och att myndigheterna inte har riktigt godkänt ett sjöboende rakt av kan båtbon heller inte ställa så stora krav.

Men jag tror en del kommuner är öppna för att planera sjöboendeplatser om tillräckligt många är intresserade.

Lobba med din politiker, tidning, insändare mm. Jag tror ett en del skulle uppskatta att bo i båten under ordnade förhållanden. Visserligen är platserna begränsade men utanför storstad skulle man ju kunna tänka sig sjöboende pigga pensionärer, studerande, ensamstående, sjöbusar osv.

T.ex. med slamsug på varje brygga, vintervatten, el, tvätt/duschanläggning och samlingslokal så kunde många bara köra ut sin båt och bo i den istället för i en vanlig bostad. Säkert kan man betala ett par tusen i månaden för en tiptoppanläggning och ändå spara några kronor i hyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg i Kalmars gästhamn i slutet på Maj 2005. Det låg några segelbåtar i gästhamnen där det bodde studenter. Dessvärre informerade jag mig aldrig om hur det funkade och vad det kostade.

tommy

post-945-1394235753,9681_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har fattat det så kan man skriva sig på båten, dock blir man skriven på sin församling som man var skriven på innan vilket i mitt fall blir lite kul med tanke på att det inte finns en endaste liten pöl inom min församling :P Posten kan man ju lösa genom att ha en box som man har skriven som postadress. Visst så kan det ju bli en liten bit att hämta posten men oftast behöver man ju inte tömma den varje dag. Jag får kolla upp det där med Kalmar gästhamn. Skulle vara väldigt smidigt med tanke på att skolan ligger precis bredvid (det är faktiskt den man ser i bakgrunden på bilden) men om man kan få en plats för x antal tusen billigare nån mil utanför så kanske det är värt det.

Verkligen kul med så många svar. Hur funkar det med vattnet på båten under vintern? Kommer det frysa eller håller det sig tinat med hjälp av uppvärmningen inne i båten? Att man får gå med dunkar och fylla på stör mig inte så mycket. Jag menar hur mycket har man att göra på vintern ändå? :P

Senast ändrad av jontax | 19 januari 2009 | 22:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet är inga problem eftersom tankarna normalt ligger i botten. Dvs tankarna ligger i eller under vattenlinjen och klarar sig bra.

Jag har 600 liter och klarar mig strålande länge mycket läånge på det. Duscha kanske du kan göra på skolan eller så och då sparar du massor vatten.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen hade ju träffat några studenter i hamnen. De hade väl insett det fiffiga också att lägga båten vid skolan. Kolla med skolan om de har kläm på förhållandena. Kanske skolrabatt? Då hamnen ligger så nära är det ju kalas att bo på båten och du spar gång/åktid som du kan ägna åt att plugga iställetTungan.

Hamnen ser ju lite tom ut så vintertid verkar det ju kunna gå att få en bra rabatt. Värmen kan bli en kostnad, det går väl åt 2kW på vintern med en elkamin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg att du tänkte dig en skuta eller fiskebåt. En sån är nog inte välkommen i hamnen då de har en benägenhet att sjunka och din plånbok ska vara rejält tjock om du ska klara av ett sånt projekt. Till och med de som säljer sådana varnar för att köpa uttjänta fartyg som blir dyrare att rusta än att bygga nytt. Att ta upp en fiskebåt på ett varv kostar massor.

Skulle jag bo i båt så bleve det en rymlig liten segelbåt som du kan få för några tiotusen. Den kan gå att sälja efter studietidens slut eller du blir seglare på kuppen vilket inte är det sämsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken var ju isf en redan ombyggd liten skuta. Har dock gått senaste dagarna här och funderat mer åt en segelbåt eller motorseglare för som sagt så kan det ju vara lite kul att kunna ta sig runt utan att beöva betala flera tusen kronor i disel bara för några timmars körning :P Ska höra med skolan eller kåren och se om de har nån info som de kan ge. tänkte också ta kontakt med kommunen och se vad de säger. Sen måste jag ju kolla med banken också. De har ju en förmåga att krångla när det gäller pengar, framförallt om jag köper från en privatperson. nån som har nåt tips på en segelbåt/motorseglare som kan vara okej att bo på?

Senast ändrad av jontax | 20 januari 2009 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger skolan i byggnaden i bakgrunden så är det samma hus som hamnkontoret. Det låg i den låga delen till höger. Toaletter och duchar och säkert även tvättmaskin fanns i den vita dörren under flygledartornet (om jag inte minns fel).

Jag köpte en ny båt i höstas. En motorseglare med däcksalong. Fjord 28 cs. Egentligen en ganska ovanlig och orginell båt. Avantgardistisk motorseiler med harmonisk seilbåtskrog enligt Udkik.dk http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=FJORD28CRUISINGSAILER&pr=852

Det är en ganska liten båt (28 fot) där man utnyttjat utrymmet innombords till max vad det gäller boyta (på bekostnad av utrymme för tågvirke, fendrar, ankarutrustningar mm). Däcksalong med dinett, stort pentry och invändig styrplat. Förpik med 2/3 kojer. Toalett med möjlighet till duchplats. Akterruff med två kojer och stor sittbrun som blir ett 4;e rum med ett kapell. Jag är ganska storväxt och kräver relativt mycket utrymme men det finns det i alla utrymmen i min båt.

Just den båttypen har bara byggts i ett fåtal ex och är nog inte lätt att få tag på även om det är en perfekt bobåt. Men det finns ju många andra. Även kabinbåtar/motorbåtar typ Albin 25 m.fl. har ju ungefär samma stuk på boytan.

Du skriver; Tanken var ju isf en redan ombyggd liten skuta. Har dock gått senaste dagarna här och funderat mer åt en segelbåt eller motorseglare för som sagt så kan det ju vara lite kul att kunna ta sig runt utan att beöva betala flera tusen kronor i disel bara för några timmars körning.

De flesta båtar - skutor, motorbåtar och segelbåtar som går i 7-8 knop, är nog inte speciellt dyra i drift för kortare körningar. De enda båtarna som väl kostar flerat tusen kr i bränslekostnader är väl snabba båtar med stora V8 motorer och liknande.

tommy

post-945-1394235754,6298_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt som toaen skriver så ligger hamnkontoret i byggnaden på bilden. Det är turistbyrån som har hand om hamnavgifter och dom är ganska bra att ha att göra med. Jag har parkerat min båt under ett par veckor föra sommaren där eftersom jag var tvungen att lämna den i Kalmar för att åka på jobb. Då fick jag ett bra pris för tre veckor så dom är lite flexibla.

Jag rekomenderar att ringa turistbyrån som har hand om hamnen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade alla gånger köpt en segelbåt eller en motorseglare. Det bästa är om motorn är utbytt men en väl skött VP motor är inte heller fy skam.

Jag äger en Albin 25 med en md3b. betalar 1000kr helförsäkring per år. och tankar kanske en 4-5 gånger och då kör jag mycket. Förra sommaren bådde jag sambo  2 barn i båten nästa hela semestern. Skulle tippa att 25-30 fot är lagom för dig.

Hade jag varit singel och utan barn hade jag utan att tänka valt ett boende i båt. Fint att kunna ta med sig hemmet på semstern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övriga frågor ang båtplats kan jag rekommendera dig att kontakta Bo Palm på Gatu- och Parkkontoret. 0480-45 04 37, må-fre 10-14.

Tyvärr tror jag dock att enda alternativet är Gästhamnen, hur länge de nu har öppet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontaktade Stefan Johnson som är guest harbour master och fick detta svar som verkar vara väldigt lovande:

Följande priser gäller just nu; (Kan bli något höjt till kommande höst.)

Båtplats; 500 kr/månad Tillgång servicebyggnad; 400 kr per person och månad. Vid fler boende ombord blir det billigare per person. El-förbrukning enligt mätning, gärna att du har egen inkopplad elmätare ombord.

Ingår; Tvättpolletter för tvättning/torkning samt trådlöst internet.

När det nu är fixat så är det ju bara för mig att fixa en båt som jag förhoppningsvis redan har hittat. Det blir en motorseglare iaf. Känns som det är bäst balansering mellan komfort och ekonomi där ;)

Senast ändrad av jontax | 27 januari 2009 | 06:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att skriva sig på båten har inget med fast adress att göra. Däremot måste du ha en fastighetsbeteckning och den kan du få från Lantmäteriet om du ringer deras kundtjänst.

Till varje fastighetsbeteckning finns det även en adress knuten, och det är den adressen du anmäler till Svensk Adressändring och som banker osv får automatiskt.

I alla fall så fungerade det så för oss för ca 6 månader sedan när vi flyttade ner till båten.

/Lady Annila

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EDIT: tycker den här tråden är bättre: TRÅD 282884

Hej

Hur har det gått för Jonathan?

Jag är själv inne på samma spår. Köpa en båt (lite större, över 40 fot) och bosätta mig permanent (i Stockholm).

Börjar försöka göra en en checklista med allt man måste tänka på. Måste man tex ha metallskrov för att kunna ligga i vintertid och hur göra med isolering? Vatten och avlopp/septitank. Kan man hitta lite rejälare bekvämligheter i form av toa, vitvaror, dusch osv.

Har någon erfarenheter eller tips så hör jättegärna av er så kan vi utbyta idéer! Och om någon har en båt till salu (segel/motorseglare) som skulle fungera så hör gärna av er också!

/Jonas

EDIT: tycker den här tråden är bättre: TRÅD 282884

Senast ändrad av jonasha | 18 juni 2009 | 11:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...