DrChaos 0 Postad 18 Januari , 2009 Hej, Jag är en nybliven båtägare som skulle behöva få tips om propellerval Nu till min fråga: Jag har en orrskär (kåge) 7.6m från ca 1977 och den har en volvo penta AQ 165 med ett 270 drev. Propellern är skadad och behöver bytas. - Vilken propeller är lämplig till denna motor o båt? - hur mäter man stigningen på den befintliga propellern Skriv gärna om era erfarenheter om bra och dåliga propellrar! Jan-Olov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 18 Januari , 2009 Finns det ingen märkning på den skadade proppellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 18 Januari , 2009 Det är en alu propeller med nr 814611 något annan märkning ser jag ej. Ska föröka lägga upp en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 18 Januari , 2009 Försöker lägga upp en bild på befintliga propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 18 Januari , 2009 Bild från sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tecna 0 Postad 18 Januari , 2009 VP nr: 814611 verkar vara en 15 X 15 propeller. diameter 15 - stigning 15 . propeller väljer man så att båten med normal belastning orkar upp till motorns maxvarv vid fullt gaspådrag. 1 tums skildnad på stigningen ändrar motorvarvet med ca:300 varv (stigning 16= 300 varv mindre) ändrar man diameter motsvarar 1 tum lika mycket som 3 tum i stigning. (diameter 16= 900 varv mindre) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 18 Januari , 2009 Tackar för informationen. Nu vet jag iallafall vad det är för en propeller som sitter på. Jan-Olov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Januari , 2009 Det räcker med att laga den är bättre affär att gör det pris 1400:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DrChaos 0 Postad 18 Januari , 2009 Jasså, Visste inte att det gick att laga alupropellrar. Jag ska höra mig för om jag hittar någon lokalt i Luleåtrakten. Vi har ganska mycket båtföretag här så det borde finnas någon som kan fixa en propeller. Tackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Januari , 2009 http://www.wanzeliusmarin.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser