Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Flipper_740

Marin eller vanliga batterier...?

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte bara fråga vad majoriteten kör med i förbrukarbanken? Vinner man mycket på att köpa marin/fritidsbatterier eller går det lika bra med vanliga startbatterier?

Finns det någon som kört många år utan att ha problem med vanliga batterier i förbrukarbanken?

Alla tips och råd är välkommna!

Mvh,

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder alltid marin/fritidsbatterier i förbrukarbanken. Har ingen erfarenhet av att använda startbatterier som förbrukare men har läst om skillnaderna mellan dem och ser därför ingen anledning att göra det. Enda anledningen att göra det skulle väl vara om man får fräscha startbatterier gratis.

PS

Startbatterier är gjorda för att ge mycket kräm under kort tid. Fritidsbatterier är gjorda för att ge lite under lång tid. Men det kanske du visste redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatterier ska du inte använda till förbrukarbanken. Startbatterier är gjorda för att man ska ta ut mycket ström (upp till ett par hundra ampere) under några sekunder som det tar att starta en motor, men de tål djupurladdningar dåligt. Marin/fritidsbatterier tål djupurladdningar bra, och de tål att laddas ur till stor del för att sedan laddas igen, om och om igen. De tål däremot inte höga strömuttag lika bra som startbatterier. Så att köra med startbatterier till förbrukarna ärlite som att kasta pengarna i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinbatterier kör jag! Tips är att sätta in en solcell så batterierna laddas skonsamt. Kör aldrig ur mer än halva kapaciteten = 12,3 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året bytte jag batterier i båten. Det blev 2st 6volt i serie=12volt Med en kapacitet på 280 amp/st detta blir bara 280 amp totalt då man seriekopplar men man får enligt Batterilagrets uppgifter en stor totalmassa i battericellerna som gör att man kan tillgodoräkna sig ca20-25% mer kraft än motsvarande 12 med samma kapacitet. Dessutom så är det enklare att hantera flera små batterier. Denna lösning var helt kanon för mig och kommer säkert att vara detsamma för dig med.

Lycka till med ditt batterival och glöm inte att man får vad man betalar för.

/Zinderalla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ska höra mig för lite om priser, blir nog marinbatterier. Prisskillnaden är inte så stor tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 2st 140Ah startbatterier heavyduty i vår förbrukningsbank (stadard från båtleverantören), dessa lär klara att ta högre laddströmmar bättre. Vi har inte haft några problem under de tre år vi haft båten. laddar med en 115A generator och solcell på 50w, samt landström då och då.

Går säkert att få bättre kräm från gel eller agm batterier, men då snackar vi fyrdubbla priset och det tycker jag är för dyrt.

Har i tidigare båtar haft Tudor nautika och varit mycket missnöjd med dessa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 2st tudor marinbatteri i Baylinern, det ena start och d andra för förbrukning. Dock har jag vid längre turer alltid med mig ett extra batteri utifall att.. I styrpulpetarn har jag enbart ett st fritidsbatteri, d duger gott till att veva igång en liten 40hk..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kör från och med i år med 6st 60ah agm batterier i förbrukarbanken.

Räknar med att kunna ligga still ca 4dygn.

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare trixat med diverse marinbatterier. Bytte ut allt till AGM 2x100Ah i förbrukarbanken. Kollade noga upp alla varianter och delvarianter som fanns både inom marin, AGM och Gel.

Tyckte att AGM var bästa valet i relation till priset. Gel är bra mycket dyrare och skillnaden är inte värt det. Klarar förvisso fler riktiga djupurladdningar men jur många sådana gör man under batteriets livstid. Spelar ingen roll om det klarar 100 eller 400. Ska nog jobbas rätt bra för att ens komma upp i 100.

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på dessa?

Min erfarenhet är att priset på gel och agm har varit i stort sett lika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det i en båt med kraftig generator skulle vara en fördel att ha startbatterier istället för fritidsbatterier. Man behöver visserligen inte den kraftiga strömmen men tar batterierna mer ström vid laddning är laddningen snabbare avklarad.

Men är det så, dvs att de tar mer ström? Har man en 115A generator och kan klämma in den strömmen så har man fixat dygnets behov på tjugo minuter.

Jag kör själv med Tudor Marine men är inte imponerad. Andra uppsättningen nu. Den första höll 4 säsonger trots att jag försökt att inte dra mer än 25 % och någon gång 50 %.3 st batterier 75Ah tar max 50 A vid snabbladdning med 14,7V och sjunker snabbt till 20-25 A.

Startbatteriet håller spänningen konstant medan marinbatterierna ständigt sjunker under vintern och måste laddas några gånger. Ändå står de kallt i båten.

Nästa gång provar jag nog med startbatterier i förbrukningsbanken. Eller kan det bli ett bilbatteri dvs elbilbatteri som det pysslas med lite varstans i bilvärlden. Ett slutkört elbilbatteri kanske är bättre än ett nytt blybatteri?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat det som att skillnaden mellan ett fritidsbatteri och ett marinbatteri är möjligheten att luta batteriet utan att batterisyran rinner ut.

Ett fritidsbatteri skulle i den informationen jag tog del av klara 45 graders lutning och ett marinbatteri 90 grader.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många marinbatterier som inte kan lutas, de är ofta öppna upptill precis som många startbatterier dvs det går att göra batteriservice på dom, däremot går det bra att lägga ner agm och gelbatterier på sidan plus att dom inte gasar när dom laddas.

Gelbatterier tycker jag är ett dåligt alternativ i båtar då de kan vara luriga att få i ström i när dom gått ner för långt i spänning, plus att dom oftast är mycket större än vanliga fritidsbatterier med samma kapacitet.

Agm är i så fall bättre då de har en mycket liten självurladdning.

Sen gäller det som vanligt att man helst ska ha ett startbatteri till motorn, och ett stort fritidsbatteri till förbrukning istället för flera små parallelkopplade då dessa kan dra ur varandra efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bellan vi hämtade ut i våras (ny) hade startbatterier som förbrukarbatterier. Trots noggrann övervakning via Battman så var båda förbrukarbatterierna slut efter sommaren. Skaffade 3 st Odyssey Extreme battery både som start och förbrukning. Länk. Dessa är förbrukarbatterier men kan leverera ström som en startbatteri. Behåller även laddningen i 2 år vid 25 gr. Hann inte prova så mycket i höstas men de verkar bra. De enda tråkiga är priset, 2500 kr/st för 70 Ah.

 

 



Senast ändrad av Treudd | 19 januari 2009 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi klarade utan problem 5dygn vid ön endast med stöd från vår solcell med 1st 149Ah startbatteri!

Du får skippa torktumlaren och micron och köra grill och klädstreck istället!!

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha det måste ha vait soliga dagar :-)

Det e ju kylen som drar.

 

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att batterierna drar ur varandra verkar det råda delade meningar om.

Jag läste precis på skyllermarks att det som dras ur är försummbart.

Fördelen med flera små är att man kan placera dom lite här o där i båten.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Jonas om det sista. Att batterierna drar ur varandra är i stort en myt. Det verkar finnas många el-myter. Lite märkligt med något så egentligen okomplicerat. Morgondagens båtägare kommer nog att förundras över våra batterier.

Blybatterierna tror jag snart är på väg ut, gudskelov, och vi får lättare och effektivare behållare för energi. Tekniken finns redan och det är bara att vänta på masstilverkningen att komma igång på allvar, liksom konkurrensen och att utvecklingskostnaderna betalas, så kommer mycket av problemen med dagens batterier att vara historia.

Så länge de finns kvar, så är skillnaderna inte så vansinnigt stora mellan olika typer. Mycket av skillnaderna ligger i att industrin vill sälja batterier för en dyrare peng till båtägare och fritidsbruk. Vanliga bilbatterier funkar oftast riktigt bra till marint bruk om man sköter om dem och inte laddar ur dem för hårt och förstås inte riskerar att skaka sönder dem i snabbgående båtar eller välta dem i segeldito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klarlagt att startbatterier är olämpliga som förbrukarbatterier. Startbatterier är bra på att lämna hög ström under kort tid. Förbrukarbatterier klarar av att ge jämnare ström under längre tid och tål bättre fler urladdningar. Det kommer bli dyrt i längden att använda startbatterier som förbrukare.

AGM (Absorberande Glasfiber Matta) är för övrigt en mycket lämplig batteriteknik för båtbruk, de är rackarns så dyra men håller länge, laddar inte ur sig själva, tål skakningar och ingen syra finns i flytande form de är dessutom fullständigt kapslade. Dessa egenskaper är bra om batterierna skall installeras i bostadsutrymmet. Kontrollera bara att laddare och motorns generator inte laddar mer volt än vad som anges. Running Bull skall exempelvis ha max 14,3 volt.

Det sägs att lastbilschaufförer förr tappade tänderna på grund av att batterierna ofta satt i kupén och att de inte var syratäta. Salpeter är inte bra för manniska eller material.

Jag kör nu med 95AH Running Bull x 6 på förbrukarsidan. Startbatterierna är 2 billiga tudor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petta1 frågade tidigare i tråden om prisskillnaden mellan Gel och AGM.

Jag köpte 3xTrojan 27AGM (100Ah) för 1.350:- styck inklusive DHL-frakt till dörren. Såg i en Amerikansk test, vad den nu kan var värd, att Trojan hade bäst price/performance. Bra mått för min balja och hyggligt CCA/MCA-värde för det jag skulle ha dom till. En som start två som förbrukning. Behöver dock 14.7V laddström vilket bör kollas att generatorn kan ge och att eventuell laddare klarar.

Motsvarande Gel hittatde jag ingenstans för under 2.500:- så valet för mig blev enkelt.

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myt eller ej, faktum är att om du parallelkopplar två batterier av samma storlek och ålder (skick) så klarar du dig säkert flera år innan de drar ur varandra.

Men haken är när man hänger dit ett till batteri för att det gamla börjar orka dåligt, då drar dom ur varandra och fort går det!

Det finns en till fördel med ett stort batteri istället för flera små, dom brukar hålla längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Det skulle vara intressant att veta vad du baserar detta faktum på. Enligt mätningarna och testerna som skyllermarks gör så stämmer ju inte detta faktum riktigt.

 

Att större batterier skulle hålla längre en mindre tycker jag helt ärligt låter som nonsens.. Vad baserar du detta på?

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här.

Upp till bevis! Du är en av dem som spridit dessa skrönor i flera trådar här på forumet, berggettoken. Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken är detta inget problem för den intresserar sig för den eventuella problematiken. Dvs de flesta som läser och skriver på en sån här sajt har redan en massa grundkunskp och kopplar inte in ett gammalt batteri med ett nytt. De här varningarna kommer från batteritillverkare som naturligen vill svära sig fri från ansvar. Helt rätt givetvis då t.ex ett batteri med en kortsluten eller halvdöd cell laddar ur alla parallellkopplade batterier av naturliga orsaker.

Sen är det en avvägning men lätt att kontrollera sin batteribank, t.ex varje höst för att avgöra om något batteri ligger och tjuvdrar. Då kopplar man loss det och köper ett nyttt till våren. De andra som fortfarande är fräscha kan vara ihopkopplade och man riskerar inte att skrota samtliga batterier på våren.

De flesta har kolla på sina batterier och laddar upp så snart spänningen sjunkit lite.

Jag har ett startbatteri i båten och sedan Tudor Marin för batteribanken. Trots att batteribanken är ny och nyladdad ligger spänningen på 12,65- 12,70V medan startbatteriet håller 12,84V. Enligt en del skulle jag kunna koppla ihop startbatteriet med batteribanken.

Det gör jag inte trots att det är en skröna. Jag inbillar mig att startbatteriet kommer att få samma spänning som de andra batterierna. Även om man skulle koppla isär efter nån månad. 12,84 till 12,70V är ett energiuttag på c:a 20 % från startbatteriet.

De strömmar mellan batterierna det är frågan om är mycket små och nästan inte mätbara och under en sommar inga problem. Speciellt om man använder båten och laddar med jämna mellanrum. Då återställs eventuell obalans.

Men koppla inte ihop olika batterityper. Batterier med mycket olika ålder, kontrollmät med strömmätning och det flyter nån ström. Är den bara några mA så spelar det ingen roll. T.ex 10 mA under 100 timmar är bara 1Ah och inget att bry sig om. Om nån inte använt en ampermeter så kan det vara bra att veta att den inte får kopplas till ett batteris poler. Då går den instrumentet sönder.

Ta bort kabelskon på ett batteri och koppla mätsladdarna mellan batteripolen och den borttagna kabeln. Då ser man hur stor strömmen är. Mäts på mA-området men för de som inte tror på skrönor kan börja på ampereområdet först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag talade med min leverantör av batterier på Northstar och enligt honom så finns det ingenting som säger att ett stort batteri håller längre än ett mindre. Finns däremot en del som talar mot att man ska ett stort batteri. Om en cell i ett stort batteri får kortis så är det bara att kassera batteriet. Har man istället ett antal små så är det bara att byta det som är trasigt. Men som sagt finns säkert ett antal för och nackdelar med olika konfigurationer.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvar med truckar som yrke och har ofta kontakt med dom ledande inom batterisfären(tudor,hawker och batteriunion)och alla förspråkar större batterier av just den enkla anledningen att dom har längre livsängd, mer bly mer syravolym = längre livslängd.

Men vad vet jag? du kanske är mer insatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du inte vet jag. Men sist jag höll på med truckar så bestod batterierna av ett antal seriekopplade enskilda 2volts celler, borde inte detta fungera som ett antal mindre batterier?

Det var ju ett par år sen så nu kanske man har ett stort batteri

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...