Gäst rautheon Postad 19 Juni , 2004 I min yamaha 20 hk från -86 kommer det ca 5 volt på tomgång (i uttaget brevid bensinslanganslutningen) när man ger fullt med växel i kommer det ca 30 volt. Växelström. Skall det inte finnas någon regulator. Lanternan kopplas ju direkt till uttaget och då måste ju knoppen brinna om det kommer 30 volt. Hjälp mej. (jag har inte startmotor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst roladn Postad 30 Juni , 2004 hej ! Nej det e bara en lysspole som gör strömen . Koppla på en 3-4 lanternor o mät spänning då de inkopplade när du kör marchfart. Då lär det var runt 12 volt ! Lycka till ! Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raymarines 0 Postad 6 Juli , 2004 skall de kopplas i serie eller paralellt? tack för svaret (jag är rautheon) hur gör jag om jag vill installera startmotor och/eller vill ha batteri i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 6 Juli , 2004 Det är i princip bara belysningar som används om julen som är seriekopplade så gott som allt annat kopplas in parallelt. Om du saknar likriktare måste du komplettera med en sådan. Finns t.ex. på Clas i sjön till lågt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 7 Juli , 2004 Ett litet tillägg bara ... likriktare OCH regulator. Annars riskerar du att förstöra batteriet onödigt snabbt. Du bör även kontrollera att du inte överbelastar generatorn pga för stort effekt- och/eller strömuttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 7 Juli , 2004 En 20 hk Yamaha -86 med elstart är med största sannolikhet inte orginalutrustad med regulator. Visst tar battriet stryk, men för den normale båtägaren spelar detta liten roll. Batterierna håller ändå bortåt 10 år om de skötts med elektrolytnivå och underhållsladdning under vintern. Jag kan tillägga att min V6 Merc -98 med 2 x 20 A generatorer har inte mindre än 2 regulatorer. Dessa begränsar spänningen till 14.5 V. Detta är för mycket för ett fulladdat batteri, det borde då istället ligga på 13.8 V. Men, betyder som sagt, det betyder i praktiken väldigt lite för batteriernas livslängd. En regulator kostar ca 2000 kr eller motsvarande 25 års batteriförbrukning. Man kommer aldrig att ha igen dessa pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 7 Juli , 2004 Hej ! Har just hämtat båt och motor, yamaha 40hk -95, från service där de kollat upp varför laddninge inte funkar. Tydligen var likriktaren paj. Frågan är vad denna burk innehåller, likriktare och regulator eller bara likriktare ? Jag mätte denna och konstaterade att liriktarbryggan verkar ok förutom en viss konduktans gneom motsvarande ena dioden. Kan detta bero på en inbyggd regulatorfunktion eller felaktig diod ? En ny reservdel kostar över 1000kr och det känns ganska trist. Därför väldigt intresserad av det du skiver ang behovet av regulator. Likriktare har jag flera av då jag sysslar med elekronik. Tror du man kan klara sig med att bara koppla in en likriktare innan batteriet på min typ av motor ? Mvh MR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 7 Juli , 2004 Med tanke på att Rautheons/Raymarines generator ger allt mellan 5 och 30 V växelspänning, bör en regulator användas. 30 V är definitivt för mycket att ladda ett 12V blybatteri med. Att ladda med 14.5 istället för med 13.8V är inte optimalt, men betyder i det fallet som sagt inte allt för livslängden. Mikael, eftersom du inte vet om det är en likriktarbrygga och/eller regulator du mäter på, är det omöjligt att förklara mätresultatet. I princip bör det gå bra att bara koppla in likriktaren. Du måste dock ta reda på vilka spänningar som lämnas! Det är inte bra med för höga spänningar (> ca 15V). En annan detalj att tänka på är att bryggan måste klara av strömmen genom den. Gör den inte det brinner den helt enkelt upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 7 Juli , 2004 Spänningen skall mätas under belastning. För att få pålitliga värden obelastat bör man mäta med ett sk. True RMS instrument. Dessa brukar kosta bortåt 2000 kr varför jag misstänker att det är någon billigare variant som använts. Sannolikheten för att Yamaha skulle ha dimensionerat generatorn på en så liten motor på sådan sätt att det krävs en regulator är låg. Enlast är att skaffa en likrikatare, koppla in ett fullladdat batteri och sedan mäta över batteriet. Många utombordare utan regulator lämnar då ca 16 V. Det är dock bara att köra och vara glad, batteriet håller som jag tidigare skrev i normalfallet 10 år trots detta. Man bär dock undvika batteier med slutna celler/gel batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 8 Juli , 2004 Förutsatt att generatorspänningen är hyfsat sinusformad, duger vilket mätinstrument som helst i sammanhanget. Utgår man från detta lämnar generatorn alltså ca 30V, vilket är för mycket för ett batteri. Visst sjunker spänningen vid belastning, men hur mycket varierar med kontruktionen på generatorn och vilket batteri och annan utrustning som används. Att ladda med spänning högre än ca 14.5V leder till att ett vanligt blybatteri börjar koka, vilket i sin tur leder till att knallgas kan bildas, vilket i sin tur kan leda till en otäck explosion, vilket i sin tur kan leda till något riktigt allvarligt! Därför vill jag inte uppmuntra till att bara koppla in batteriet rakt på generatorn. Visst, det går säkert i de flesta fall bra att ladda med 16V eller mer. Men går det illa kan det gå riktigt illa och det vill jag inte ha på mitt samvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 8 Juli , 2004 En vanlig utombordare med laddning har två generatorkretsar med en gemmensam permanentmagnetrotor, en for att driva CDI-enheten och en för ladddning av batteri. CDI laddningskretsen är belastad med en kraftigt olinjär last. En öppnen laddningskrets kan under dessa omständigheter inte lämna en sinusformad utspänning. Man kan istället förvända sig kraftiga övertoner. Kolla med ett Scope om du inte är övertygad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 8 Juli , 2004 Tyvärr har jag varken oscilloskop eller utombordare jag kan mäta på. Jag kan mycket väl tänka mig att generatorspänningen är oren, men detta talar väl ändå än mer för behovet av regulator? Även om de värsta spikarna försvinner vid belastning kommer ändå spänningen att vara allt annat än stabil. De uppmätta 5-30 volten ska man som sagt ta med en nypa salt, men de pekar ändå på att spänningen varier väldigt mycket. För att vara på säkra sidan bör man därför stabillisera spänningen för att förhindra gasbildning och onödigt slitage på batteriet. Hur som helst... Jag hade kopplat in en regulator, Guest skulle tydligen inte gjort det. Troligen går det bra utan, men går det illa kan det bli dyrt. Börja med att testa att koppla in batteriet direkt efter en likriktare. Om batteriet inte börjar koka och allt verkar fungera är det troligen ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 8 Juli , 2004 Svar till Mikael. Det går inte riktigt att svara på din fråga utan att veta mer om generatorn. Hur stor är regulatorn/likriktaren ? En vanlig fullvågsliktrikriktare för ca 20 A, brukar att vara utformad som en sockerbit ca 30 x 30 x 10 mm. Är den större så kan detta bero på att det finns en regulator inbygg. Mina regulatorer är ca 80 x 60 x 20 mm alltså betydligt större. Då man inte kan reglera fältet på den typ av generator som sitter på en utombordare och därmed inte utspänningen, måste regleringen ske genom att man åstadkommer ett spänningsfall över regulatorn. Detta kan uppgå till ca 4-6 V vid en ström om ca 10 A. Regulatorn måste därför kunna leda av 40 - 60 W värme. Den blir med andra ord ganska varm. För den enkla likriktaren är motsvarande spänningsförlust ca 1.2 V vilket gör att den kan göras mindre. Både likriktaren och likriktar/regulatorn måste dock monteras så att de kan avleda värme. Skulle du bara ha en vanlig likriktare hade den antagligen gått att ersätta med en standard fullvågslikriktare. En generator som är avsedd att köras med regulator kommer antagligen att lämna allt för hög utspänning för att köras utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst raymarines Postad 8 Augusti , 2004 Kan man koppla batteriet direkt till likriktaren/regulatorn eller måste man ha nåt imellan? skall batteriet kopplas bort när man stänger motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 8 Augusti , 2004 I de flesta inte allt för stora utombordare så är likriktaren en helt vanlig sketen diodbrygga, inget annat. En 20A brygga duger gott o väl. Att spänningen ur generatorn obelastad är så hög är inte det minsta märkvärdigt. Redan vid ganska små strömuttag så sjunker spänningen rejält. Visst så kan du koppla in en regulator om du vill. Du kan då antingen koppla in en regulator för bilbruk om du så önskar eller så kan du enkelt med lite elkunskap göra en själv. Det enklaste är då en regulator krets typ 7812 i högströmsutförande >5A och en 1.8volts zener bakvänd på sense anslutningen. Du får då 13.8volt (dvs den spänning som man kontinuerligt matar batterier i underhållsdrift med). För att begränsa max ström för inte inte skjuta regulatorn så kan du sätta ett motstånd typ 0.4-1ohm 5W i serie med regulatorn, då kommer spänningen från regulatron sjunka till batterinivå vid för stora strömuttag och batteriet tar hend om detta. Regulatorn måste sitta på en kylfläns. Visst så kommer laddningen av batteriet vid en konstantspännings laddning som denna att ske långsammare och vid många start o stopp så kan det hända att man står med tomt batteri. Bättre är då en vanlig regulator/relä för bilbruk. Dessa bryter av vid ~14.5-14.8volt polspänning och slår sedan på igen när nivån har sjunkit lite grann, kommer inte ihåg men har för mig omkring 12.5-13volt. Då laddar det för fullt så länge batteriet inte är fulladdat för att sedan slå av helt när det är klart. En sådan elektronik är busenkel att själv konstruera om man har en viss känndom om elektronik. 1-2 transisitorer varav en hör effekt, ev en op-förstärkare, en zenerdiod och ett par motstånd är allt som krävs. Delarna kostar ca 100kronor löst. Ett kretskort att löda dit på o en liten fin låda kanske ytterligare 100-150kr. Prislappen om ca 1000:- avslöjar i sig själv att det bara är en brygga vi pratar om. Jag har sett riktpris på 700:- för denna till en 28hp Yamaha 1975-79 i USA. En brygga på ex ClasOhlson eller Elfa kostar från 35-50kr!!! Vill du ha en brygga inkapslad så har jag en sådan till Yamaha 28hp liggandes i källaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 8 Augusti , 2004 Man måste inte koppla ur batteriet när motorn står still. Dioderna i bryggan leder ju som sagt endast åt ett håll och strömmen kan inte gå baklänges. MEN.... Du måste ha en säkring mellan. Låt oss säga att dioderna i bryggan skulle skita sig, då kommer hög ström att rusa in i strömspolen o elda upp den eller bryggan. Om din generator ger ex max 80w så innebär det 80/12 = 6.6A. Då säkrar du med ex 8A trög säkring om du ska gå efter regelboken. I praktiken så ser det lite annorlunda ut. Din generator ger exempelvis 80W vid 12volt. Skulle du ha ett tomt batteri med låg spänning och ha på förbrukare som tar en del ström ytterligare och sedan ge dig iväg för fullt iväg så kan du få ut långt mera än 80W o skjuta säkringen vilket sedan innebär att du står där med tomt batteri. Jag skulle antingen gå upp till ex 10A eller montera dit ett lågohmigt motstånd i serie som har en tålighet på ca 10W. Vilken resistans det får beror generatorns kapacitet. Utan regulator som behöver extra skydd skulle jag nog gå på ca 0.2-0.5ohm. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser