Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
sjgp

Anlita Båtbesiktningsman i Göteborg ???

Rekommendera Poster

Vi spekulerar på en usa båt som ligger upplagd i gbg.Har läst på olika forum de som sålt båtar och råkat ut för besiktningsmän och blivit väldigt irriterade ( vill ej anlita en sådan ).Undrar nu om det finns ngn usamotorbåtsälskande bes. man i gbg området.

Tacksam för Tips Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå så att om man säljer en produkt som inte håller vad man utlovar, och köparen anlitar en oberoende besiktningsman. Så kan väl inte säljaren bli förbannad/irriterad ? Då har han ju något att dölja. Mitt råd är att kolla med SXK på Talattagatan och be dem namnge några olika besiktningmän kräv referenser på besiktningsmannen och ring gärna upp några då får du ett bättre utgångsläge och slipper köpa grisen i säcken.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om det !

Men jag vill hitta en bes- man som inte har något emot båtarna som har kommit över Atlanten ( själv har jag hunnit bara äga svenska båtar i 100-tusen klassen ) Nu hade vi tänkt investera kring 500000 i en båt. Tror nästan att jag kanske klara av att bes själv meeeen det är ju det här med grisen som sagt ?. Jag har själv inga grejer för att kolla fukt i akterspegel och skrov tex.Sist jag var intresserad av en båt flög jag ner en eftm tog en hyr bil kostade mig 3000:- men en bes-man verkar ta ca:10000:- Hur f-----n ska man göra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Referenslista på USA-båtar i den klassen som du söker måste besiktningsmannen uppvisa. Vad är det för båt föresten?

Senast ändrad av Zinderella | 17 januari 2009 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då förstår jag att du vill ha en rejäl genomgång av en besiktningsman med god kopetens. Ligger båten i Stockholmstrakten så hade jag utan tvivel valt Ronald Rybbe. Sedan får man själv värdera resultatet av besiktningsprotokollet båten kommer med all säkerhet att vara behäftad med ett antal brister. Men det är ett lågt meterpris på båten Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En besiktningsman som är verksam här i Göteborg är Jan Kopperud. Vet inte något om hans erfarenhet av usa-båtar, men han är medlem i BBR (Båtbesiktningsmännens Riksförening).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han kan INGET om USAbåtar !  Jag har själv haft med honom att göra .

10.000 kr  rakt ner i sjön !

Tro mig !

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jan är mycket bra !   Så bra att han ifrågasätter RR kompetens till och med ....( tidigare ordförande i BBR )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PÅ denna båt är det mest motor och axeltätningar och rodergenomförinarna som ska kollas . på atkterspegeln sitter det en/två zinkanoder med genom gående bultar , dom ska kollas EXTRA noga , till och med skruvas bort för att se om det är tätt .( och sedan tätas om igen med cikaflex)  Kan bara göras på land givetvis .

VÄxlarna/backslagen testas med båten i sjön !

Kolla ALLA oljor !

Toans spolning och tömning , direkt ut med egen pump, och tömning via sugslang !

Landström , bara kollar att allt lyser eller funkar .

Men som sakt var ..MOTORERNA är prio , limpor och knän SKA skruvas isär för att se skicket , finns ingen annan väg .  En motor mek är en bättre investering !!!!!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jocke !

Han har för mig vart en gud när det kommer till båt besiktningar som finns i Vi Båtägare.

Lika kul läsning varje gång.

Bra att veta att han inte kan något om USA båtar. Hoppas att han vet detta själv och inte åtar sig USA uppdrag utan kör sitt race där han kan sin sak.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...