tottes 0 Postad 17 Januari , 2009 tjena. har tagit bort mitt drev och som förstagångs båtägare vet jag inte riktigt vad man ska kolla och se över. men någon här kan säkert tala om det för mej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 17 Januari , 2009 Hejsan, Börja med att tappa ut oljan och titta hur den ser ut. Den får inte vara gräddfärgad. Om den är det så bör du lämna in drevet på översyn och provtryckning. Annars är det väl egentligen bara att kolla att inget glappar och att allt är helt. Kolla växelwire och bälgarna att dom ser hela och fräscha ut när du sätter dit det igen. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Januari , 2009 Säger samma sak. Är väl bra att ta av drevet. Mindre stöldrisk och man vet att skruvar och annat inte ärgat fast när man behöver meka. Kolla bälgarna och kylvattenslangen och var inte för snål; byte av bälgar görs var 2-3'e säsong eller när man ser antydan till skador. Viktigaste är övre drivknutsbälgen, om den börjar läcka så går drivknutarna och packningarna i vattenbad och måste bytas vilket är bökigt och dyrt. Om avgasbälgen läcker så sprutar det ut avgaser på fel ställe, vilket inte är så farligt. Men om avgasbälgen går av helt så är det risk att få in vatten i cylindrarna vid backning vilket ger motorhaveri. Byt drevoljan, vilket är lite knepigt. Kräver nästan en pump för att trycka in nya oljan nerifrån, själv har jag riggat en tratt med plastslang och en nippel som jag trycker fast i nedre hålet. Slangen måste nå upp till övre oljenivån i drevet. Det tar en lååång stund för oljan att rinna in igen, håll koll med mätstickan i toppen. Lite kladdigt blir det hur man än gör. När du byter oljan: kolla magnetpinnen som sitter i undre urtappningsskruven. Där fastnar de metallpartiklar som slits av från kugghjulöen under körning. Får vara litegrann men inte mer än att det är en lätt beläggning. Glöm inte tätningarna när du sätter tillbaka pluggarna. I övrigt; kolla glapp och skador på proppar. Jag brukar av utseendeskäl blåsa på grå drevfärg innan jag lägger i båten. Men den brukar försvinna efter några veckors körning.... Kolla serviceschema i bruksanvisning till motor och drev som du borde fått med i köpet. Eller härifrån: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm (Drevet behandlas oftast i samma bok som motorn.) Senast ändrad av Anders_St | 18 januari 2009 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 18 Januari , 2009 För att undvika att spilla den dyra och fina oljan till drevet så ta en mjuk plastflaska med pip på typ till senap edl. Fyll den med oljan och skruva fast pipen i fåfyllningshålet och kläm snabbt och hårt på flaskan så kommer oljan snabbt ner och du får koll på mängden som du fyller bättre. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser