Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
df90

Konkurser i båtbranschen

Rekommendera Poster

Trist när gamla båtföretag försvinner, har handlat en del där genom åren.

Kode Maskin i konkurs
– Det är klart att det inte känns bra, det är lite fel att det ska bli så här efter så många år, säger vd:n och företagets grundare Eivind Nilsson.
Han konstaterar att finanskrisen knäckte företaget.
– Utan den hade vi klarat av det, säger Eivind Nilsson.
Företaget registrerades i november 1962, som Kode Maskinfirma. Tanken var bland annat att förse ortens befolkning med kända kvalitetsvaror till låga priser.
– Vi består till två tredjedelar av båtar och har ett ganska stort lager. Redan i oktober började vi att tappa – när till och med leverantörerna lägger båtarna på Kvarndammen och säljer dem till reapris, då slår det ut undan för undan, konstaterar Eivind Nilsson.
Utan betalningsförmåga var konkursen ett faktum.
– Det känns lite avhugget, men det är bara att acceptera faktum. Vi har många trogna kunder som tycker det här är tråkigt, säger Eivind Nilsson, som idag fredag har konkursutförsäljning.
Verkstaden är sedan 1 april förra året ett fristående bolag och berörs därför inte av konkursen.
– Det ringer konstant och vi gör nu ett utskick för att lugna våra kunder, säger delägaren Olof Larsson.
Hans kollega Dennis Persson betonar att båtförvaringen inte påverkas på något sätt. Han uppger också att Kode Maskins tidigare verksamhet kan komma att fortsätta i verkstadens regi, om än i mindre skala.
– Det finns lite planer. Mer än så kan jag inte säga i nuläget.
Katarina Berg
Katarina.berg@kungalvsposten.se
0303- 20 68 28
fredag, 16 januari 2009

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.....

Kalas trevlig personal,trevliga lokaler att strosa runt i.

Men jag är övertygad att dom startar upp det i ny/annan regi (hoppas jag)

Det rycktas även att Kungsbacka marincenter skall kursa.....har ingen fakta alls utan bara rykte..Nånn som vet mer?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Kode maskin försvunnit är djupt tragisktGråter!

 

Jag har haft förmånen att handla hos Eivind och & under närmare 30 år. Det känns som om man mist en gammal nära och kär vän. Trots jag vet att det i fredags fanns prylar jag behöver så förmådde jag mig inte gå på den så kallade konkursförsäljningen. Det känns deppigt/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt känns mycket tråkigt. Minns när man som liten grabb var med farsan på kode Maskin och köpte den första egna utombordaren. En johnson 2 hk som jag hängde på min Pioneer 8.

Vilken lycka körde nästan dag och natt den sommaren! 

//df90



Senast ändrad av df90 | 18 januari 2009 | 10:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

askeladden har väl gått omkull det med?

 

någon som vet hur siffrorna ser ut för Penta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp Askeladden har stängt butiken, (vilket man inte låtsas om på sin hemsida)

men å andra sidan så är man på g. med ny ägare Så får vi se om de startar på nytt

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($All)/0DF5AC79FEA90319C12575390048F3C1?OpenDocument

och samma källa säger att Viksund inte har det så lätt heller.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($All)/AE19847433D00911C12575400038835C?OpenDocument

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtbranschen har det kärvt nu minst sagt ....får hoppas det vänder.

Anrika Uttern har nu efter sista varslet kvar endast 14 anställda....har varit runt 100 som mest har jag för mig. Har tydligen inte gjort en båt sedan i höst. Antar att de andra har det likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är värst för alla åf som köpt på sig stora lager under högkonjukturen och står nu med fulla hallar med förra årets modell. Gråter

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ingen av de stora kommer att gå i konken. Som en ledare för ett av de stora varven sa. klarar man inte 1-2 års lägre försäljning så har man andra problem. I askeladdens fall var det ju st andra bakomliggande problem och inte bara finanskrisen som gjorde sitt.

Vi får se hur det går nu efter alla vårens mässor. Från mässan i tyskland som pågår nu rapporteras tydligen bättre försäljning och större intresse än väntat, bl a från windy mfl.

Ska bli spännande och se hur 2009 blir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Euron stigit kraftigt! Dom som överlevt och har mycket båt kvar kan nog till o med tjäna en del pengar. Dom som sålde slut på allt får köpa in nytt till kraftigt höjda priser,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som sett en kraftig förändring på båtpriserna, rea? På blocket ser beg. priserna ut som tidigare, tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta 2-3 månader så får du se. För tidigt att uttala sig om det än. Dom som måste köpa in nya båtar betalar i Euro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i kontakt med min båthandlare igår och läget är allt annat än ljust kan jag säga. Hela branschen lider av en akut likviditetsbrist. Likviditeten så här års är alltid ansträngd men är värre än vanligt pga av svag försäljning från juni 2008. Lossnar det inte i vår är risken stor att lavinen löser ut med flera aktörer som inte kan betala sina krediter och/eller realisera sina varulager. I princip är kerditflödet in i branschen strypt så nästan inga aktörere kan låna sig till likviditet. De som kommer att klara det här bäst är de företag som har en stor del av sitt kassaflöde säkrat genom service- och förvaringsverksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i kontakt med min båthandlare igår och läget är allt annat än ljust kan jag säga. Hela branschen lider av en akut likviditetsbrist. Likviditeten så här års är alltid ansträngd men är värre än vanligt pga av svag försäljning från juni 2008. Lossnar det inte i vår är risken stor att lavinen löser ut med flera aktörer som inte kan betala sina krediter och/eller realisera sina varulager. I princip är kerditflödet in i branschen strypt så nästan inga aktörere kan låna sig till likviditet. De som kommer att klara det här bäst är de företag som har en stor del av sitt kassaflöde säkrat genom service- och förvaringsverksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde för en tid sedan att båttillverkaren Ideal (Formab) packat i hop och konkat, trots god försäljning och att dom dessutom drev en lsgas yrkesskola i formpressning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor inblick i branschen vet jag att det är mer än kris redan i dagens läge på många varv och då även bland de stora. Windy har ju kickat 80% av personalen det senaste så att Windy går säkert tror jag inte ett dyft på. MEN ingen skulle bli gladare än jag om det är så många av varven/firmorna klara sig. Älskar ju fullkommligt denna branschen och livet på sjön...

Håll i hatten för det går fort baklänges.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...