Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Master-J

"troll i jordenrunt-långseglingar??"

Rekommendera Poster

Ja har det gjort det. Har under senaste året följt ett flertal långseglingar på både nätet likväl i bokform. Varvid jag funnit att väldigt många idag tycks ha behov av gigantiska lyxseglare för att klara den tänkta långresan. Detta antingen det nu gäller en seglats från Sthlm-Gbg eller en resa jorden runt.

Samtidigt ser man som tur är hur människor ger sig ut med det som en gång kallades familjeseglare(numera kallas de dagseglare lämpade för kortare turer) på sina jorden runt äventyr.

Har vid ett flertal tillfällen funnit sk ensamseglare som är helsponsrade av div företag och de fakto även har assistans av följebåt eller dylikt på resan.

Är verkligen 32 båtar utrustade med alla bekvämligheter en nödvändighet? Tror att vi genom att debattera i tongången att dylika större båtar är en nödvändighet vid längre seglatser också genom denna debatt effektivt hindrar de som ännu när drömmen om en riktig långsegling med sin efter dagens mått lilla och enkla båt.

Hmm, kanske lite flummigt skrivet, men eftersom jag själv drömmer om en tur till andra sidan och samtidigt inte har en tanke på att skaffa större båt för denna seglat kan man lätt bli behkymrad.

En eloge till Danjel och hans vänner som seglade en Vega varvet runt och deras trevliga bok. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju i regel inte båten som sätter begränsningen - utan besättningen. Skulle jag segla jorden runt skulle jag göra det med en av de båtar jag har, en storfidra. Fast hade  jag haft sådana planer hade jag nog behållit min gamla L32;a.

 

När man förr gav sig ut för att långsegla var det kunniga seglar som gav sig iväg. Idag har många människor gott om pengar och en dröm, och man har läst om andra som gett sig av från ekkorhjulet. I de skilldringar vi läst är det ju i regel det trevlig stunderna som nämns, de jobbiga bitarna får en mer undaskymd plats.

Att det kanske inte alltid blir riktigt som man tänkt beror ofta på att man inte vet vad man ger sig in på och att man kompenserar kunskap med prylar.

Stig Lindgren slog ju ann en annan ton redan i titel på sin bok Mina fem skeppsbrott. Det sjätte kunde han ju inte berätta om. Han drunknade ju under den resan.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt inte andras val stoppa dig. det är som toaen sa inte båten som sätter gränserna, utan besättningen. Att man kan segla jorden runt, eller bara väldigt långt i små båtar har bevisats om och om igen, och det är inte annorlunda nu jämfört med vad det var på 60-70 talen.

Om en båt benämns dagseglare eller inte handlar väl mest om vad den som fäller kommentaren har för värderingar och mindre om båtens faktiska eller potentiella användningsområde. För att en båt ska kallas långfärdsbåt är enda kravet att den tar dig ut på långfärd. Varken mer eller mindre.

32 fot är på inga sätt en stor båt med dagens mått mätt. För 10 år sedan var båtar i 32-fotsklassen relativt vanliga val för långseglare. I dag ses de som relativt små. Därmed inte sagt att de är olämpliga. Utrustningsmässigt är det nog mest en fråga om vad besättningen tycker att de måste ha, skulle vilja ha och vilken budget de har.

Jag ser på din bild att du har en Amigo 23. Stämmer? Det är ju en synnerligen kapabel båt och har redan långseglats många gånger. Tycker du att den har allt du behöver och du kan leva på den ytan under längre tid så ser jag ingen anledning att byta. Fördelarna du har är att med en billig och liten båt får du också ner kostnaderna under själva resan och kan stanna ute längre och kanske besöka platser som folk i 50-fotarna inte kan. Nu har jag en Amigo 40 som jag så småningom tänkt långsegla med, men skulle jag någon gång byta till mindre båt för långfärd så står Amigo 23 och Amigo 27 på topplistan tillsammans med Allegro 27.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det här fenomenet är ju inte förbehållet långfärdsbåtar, det gäller ju all segling. När jag började segla som liten pojke med min pappa på 60-talet fanns vattnet i dunkar, kylen var kölsvinet, motorn en Seagull och fotogen drev spis, lanternor och läsljus. Värmaren bestod av extrafiltar. Och vi var ute runt 6-7 veckor i sträck varje sommar. Idag är det en självklarhet att man har kylskåp, internet, DVD, dusch och is till groggen för två veckors skärgårdssegling. Och är det litet regnigt blir livet skittrist, man avbryter och seglar hem.

Samtidigt är det ju så, att på just detta forum är det mest rätt meddellösa yngre som ställer frågor kring minsta och billigast möjliga båt man kan ge sig iväg i. Och när jag seglade ner till Medelhavet och tillbaka i min (relativt stora och komfortabla) båt för några år sedan kunde jag se att visst var medelstorleken på båtarna som seglar kanske 35-40 fot eller mer. Med massor av komfort och utrustning. Men samtidigt fanns det massor av små, enkla båtar som än seglade hit, än dit. Det var tyskar  på väg till Grekland i förvuxna trailerbara jollar, egenartade engelsmän med 25 fots gaffelriggade kuttrar som skulle ner längs Afrika, fransmän i hembyggda små katamarener med tält som sovutrymme som skulle över Atlanten. Alla seglar inte stort, dyrt och komplicerat. Men det kanske de sistnämda som gör mest väsen av sig!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det bli lite snett när luttrade gamla sjöbjörnar svarar unga opimistiska sjölejon. Med glatt humör kommer man ändå längst.

Så ungdomar, gör som vi gjorde, segla med det ni kan få tag i och vänta inte på feta bankkontot och maxade båten.

När vi var unga och seglade plywoodbåt fick man ibland kommentar från grannbåt lite från ovan., en sån där hade vi också när vi var unga och tusan va roligt vi hade.

Då tänkte man säga, skaffa en sån här då, farbror och tant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underhållande läsning!

Det va en makalös tjej. Hon hade inte ens segel, varför kan man undra. Det måste ha gått åt en massa bensin. Men årorna fick ersätta seglen.

Hon styrde till Tyskland utan kompass och med en järnvägskarta!

Det visar verkligen att ingenting är omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stigande ålder så kommer också inte så sällan krav på ökad bekvämlighet. Detta gäller inte bara när man seglar långt utan i alla delar av livet. Mycket av extra utrustningen är också nästan en nödvändighet när man blir äldre för man orkar inte att göra samma saker som man gjorde som ung. Rullgenua och el-winchar är inte ett måste för mig, men ack så skönt att dom finns. 

Jag skall ut på min pensionerings resa och har valt en båt som förhoppningsvis ger mig den belvämlighet som jag önskar för mig och min fru alltså är den stor - 50 fot. För 10 eller 20 år sedan kunde två gamlingar inte klara en så stor båt ensamma men med dagens utrustning/hjälpmedel går det fint. En husbåt hade kanske varit bekvämare men jag kräver också bra seglings egenskaper och med sådana krav blir det rätt dyrt.

Jag käms inte för att jag har råd att ge mig själv en bekväm ålderdom och samtidigt uppfylla min livs dröm och vi vill inte bevisa för någon (ej heller för oss själva) att vi är djärva, duktiga eller modiga. Vi vill bara ha en skön upplevelse. 

Min nya Najad 505 är min segelbåt nummer 9 och för varje gång jag har bytt så har båtarna blivet större (tyvärr min mage också), bekvämare och säkrare, men tyvärr inte alltid roligare och bättre seglare. Hade jag haft kvar min första båt som var en fin seglare - en finsk byggd skärgårds kryssare A-40 - så hade jag idag aldrig kunnat förverkliga min dröm.

Vi sticker i vår.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, kanske lite flummigt skrivet, men eftersom jag själv drömmer om en tur till andra sidan och samtidigt inte har en tanke på att skaffa större båt för denna seglat kan man lätt bli behkymrad.

Kanske är det så att de flesta långseglare inte längtar att komma till andra sidan och därför i ren självbevarelsedrift väljer 40-fotare och uppåt?Skrattande

Sedan tror jag i och för sig att det går att finansiera köp av en hyggligt stor seglare utan att för den skull bli ruinerad.

De här lär vara bra: http://www.blocket.se/vi/16283360.htm?ca=20_s

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En långseglares eventuella hädanfärd har inte mycket med storleken på båten att göra. Många gånger är en lite mindre båt säkratre än en lite större. Framför allt om man är liten besättning ombord. Visst går det att finansiera en stor båt, i alla fall ett inköp ;) Särskilt om man tittar uromlands. 1.5 miljoner för en båt tycker jag är att bli ruinerad :P Hellre 500 000 på båt och utrustning och en miljon att segla för :D

Till SGSPIA: Kul att ni kommer iväg! Jag vill också! Det var inte meningen att någon skulle få dåligt samvete för att ge sig själv en bekväm segling i stor båt, så ska ingen få er att känna. Tråden var väl mest en iaktagelse av utvecklingen, men därmed inte sagt att alla måste göra så. Lycka till ;)



Senast ändrad av cerber0s | 02 februari 2009 | 10:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för lyckönskningarna. Det är klart man skall lägga mer pengar på att leva/segla/resa än man lägger på själva båtköpet. Säkerheten i en liten respektive stor båt kan alltid diskuteras men det är helt klart att jag seglar hellre i en liten båt med bra skeppare än i en stor med rn dålig eller oerfaren besättning.

Glöm heller inte den sociala biten - vi gammlingar har oftast barn och barnbarn och för att kunna upprätthålla dessa (för frugan) viktiga kontakter så krävs plats. Båten blir ett hem där man kan bjuda in vänner och familj att stanna en vecka eller två.

sgs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grym båt du köpt. Jobbar på Najad.   den är riktigt snygg och riktigt nice invändigt. bygger inte just den modellen . men mina arbets kompisar. väcker stort ha begär.  hoppas den seglar lika bra som den ser ut. för den ser onekligen snabb ut.

jag är med och bygger en Najad 380  till en ensamseglar kvinna 55 som special utrustar sin båt,  den har oxå en del lyx. men det är hennes livs stil. båten är hennes  hem. och kommer vara det, så varför inte lägga  mkt slantar på att göra det bekvämnt och med komfort.

 

själv slänger jag i så mkt utrustning och lyx jag kan få plats med i min lilla 30fotare  som jag total renoverar ganska  nogrannt inför långseglingar.  det är för att jag gillar det och vill ha det bekvämt. fastän den är liten. märker att jag kan köpa en till 30fots segelbåt   för bara dom pengarna jag hitills gett för lite utrustning. och då har jag lika mkt till som skall ut. så utrustning är dyrt. men kul och bra om man vill kunna bo i båten  och trivas långa tider.

 

 

nu finns det mkt utrustning till båtar  som ger mkt komfort för bra priser. så varför inte.

 

 

vem vill gå tebax till gammal skit  . tvätta tvätten i sjön och  hämta vatten ute i brunnen,  och använda häst o vagn fram o tebax till jobbet.  nje

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken på båt är naturligtvis avgörande för bekvämligheten. Men med såväl ökad storlek som ökad bekvämlighet kommer också konsekvenserna av mer komplicerande system och därmed ökat underhåll, kostsam och problematisk service.

Trots mina relativt begränsade långseglarerfarenheter är jag förvånad hur många stora, dyra, fina och välutrustade båtar jag mött längs europas kuster som ligger och väntar på reservdelar och service. Ibland i veckor! Detta i Europa - förmodligen den region i hela världen där det är enklast att få såväl delar och hjälp. Hur skall det då inte vara i Asien eller Stilla Havet där kompetent service är gles, där fraktkostnaderna med DHL eller liknande blir astronomiska och där byråkratin och regelverket komplicerar import och man måste anlita agenter och krångla med importskatter och moms?

Saker som tycks ställa till mest bekymmer är watermakers och generatorer. Vilket tyvärr blir ganska jobbigt då man ofta har byggt upp bekvämligheten i sitt liv ombord kring oändlig tillgång på såväl vatten som el. Tankarna är små och man har massor av strömkrävande utrustning ombord, inte sällan utrustning som drivs med 230V. Skall båten funka måste generatorn köras några timmar per dag och watermakern varannan dag.

Jag gör naturligtvis inte anspråk på att sitta inne med sanningen. Men de erfarenheter jag tar med mig till nästa långsegling, som förhoppningsvis blir en tidig pensionärsresa (något att drömma om i dessa tider....!) är att lagom  är bäst. Vi (man hustru samt tillfälliga gäster, max två åt gången då och då) kommer exempelvis gå ner från våra nuvarande volymösa 42 fot/14-15 ton till max 36 fot/8 ton.

Utrymmena i 36 fot räcker gott för ett bekvämt liv för två, hamnkostnaderna och torrsättningskostnaderna blir lägre. Och även kostnaderna för utrustning. Det kommer inte finnas vare sig generator eller watermaker ombord. Inte heller elwinchar och rullstor. Däremot tvättmaskin (att brukas när det finns tillgång på vatten och landström), stora vattentankar och massor av solpaneler, kyl och liten frys. DVD och dator och massor av bokhyllor.

Naturligtvis styrs även detta av kostnaderna - skall vi ha råd att segla runt så länge vi bara orkar som pensionärer får båten inklusive utrustning inte kosta så värst mycket mer än en miljon. Då är vi skuldfria och har råd att segla, underhålla båten, leva gott och ändå ha en mindre lägenhet kvar som hemmabas.

Och inte minst viktigt - med en mindre, enklare båt har man stora vinster att göra i attityden från såväl infödingar som andra seglare. Tyvärr står ibland viljan att vara hjälpsam i omvänd proportion till båtens förmodade värde!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis styrs även detta av kostnaderna - skall vi ha råd att segla runt så länge vi bara orkar som pensionärer får båten inklusive utrustning inte kosta så värst mycket mer än en miljon. Då är vi skuldfria och har råd att segla, underhålla båten, leva gott och ändå ha en mindre lägenhet kvar som hemmabas.

Och inte minst viktigt - med en mindre, enklare båt har man stora vinster att göra i attityden från såväl infödingar som andra seglare. Tyvärr står ibland viljan att vara hjälpsam i omvänd proportion till båtens förmodade värde! ´

 

Gunnar - det du skrivar kan ingen vara oenig i. Att ha råd är en individuell sak. Du har råd med en miljon som du skriver ovan. För många mäniskor är en milljon helt ouppnårligt. För andra är det inget mer än en shoppingresa till Paris och ett besök i en sko affär.

Det är också helt riktigt att med små båtar får du mer hjälp, förståelse och sympati i alla situationer. Jag låg i Grebbestad i höstas och en segelbåt ville lägga sig utanpå vilket var helt förståligt eftersom hamnen var full. Jag bad dom lägga ut fendrar eftersom jag var lite rädd om min nya båt. Svaret kom promt och enkelt har du råd med en sån båt så har du väl råd att laga och polisha den. 

Tråkigt att avudsjukan får dessa konsekvenser - har du dyr bil så rista den har du stort hus så bryt dig in och vandalisera och har du stor båt så ......

Jag måste dock erkänna att Daniel och hans vänner inte är ensamma  - de flesta trevliga mäniskor som vi träffar i segelvärlden har små båtar.

sgs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grym båt du köpt. Jobbar på Najad.   den är riktigt snygg och riktigt nice invändigt. bygger inte just den modellen . men mina arbets kompisar. väcker stort ha begär.  hoppas den seglar lika bra som den ser ut. för den ser onekligen snabb ut.

Jag har nummer 9 som nu ligger på varvet och blir väl omhändertagen. Sjösättning i mitten av Mars och sedan bär det av. Den seglar bättre än alla mina tidigare båtar. I höstas en vecka efter att jag övertog båten  seglade jag och frugan ner till Kerdesminde - 24 timmar och 205 distans.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att skicka bild på en modifiert Vega.

Bilden tagen i lagunen vid Slubbersholmen, Mollön.



Senast ändrad av PrimeX | 09 februari 2009 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad - jag hoppas du kommer ner till hamen en kväll i månadsskiftet Mars/April så dricker vi en öl eller något annat samman. Vore verkligen trevlig att träffa dig.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ni skriver är helt sant. Det är nog ytterst få som väljer liten båt bara för sakens skull. De flesta, även jag, köper nog så stort de har råd med. Till en viss gräns naturligtvis ;)

Även om jag inte skulle tveka en sekund att segla Amigon till jordens ände, så letar aven vi större. Flickvännen krossade ryggen i en bilolycka i tonåren och behöver lite mer kompromisslösa utrymmen för att slippa smärtor. Även jag måste erkänna att det vore skönt att slippa kompromissa med stuvutrymmen, att inte behöva klämma in stora vattentankar med skohorn och att ha ett undangömt stuvutrymme för eventuella gäster :D

Förhoppningsvis blir det en nätt vinst när vi så småningom säljer Amigon och så blir det väl ett nytt renoveringsobjekt...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cerber0s.

Där har du nog litet fel.

Vi tänker byta bort vår båt mot en mindre och är beredda att betala emellan för det. Och jag vet att vi inte är unika. Trots att båten vi seglar idag är beprövad, välutrustad och redo att kasta loss med i eftermiddag om livet vore så välvilligt inställt.  Vilket är en del av lärdomen vi gjorde efter att ha varit ute i 18 månader.

Jag skulle nog vilja påstå att drömmen om en stor båt ( 45 fot) är vanligare hos dem som som inte varit ute på långresa än hos dem som drömmer. Se bara på detta och andra fora - hur många seglingsnoviser är det inte som skriver och pratar om drömmen att kasta loss någon gång, och då i 50, 60, ja tom 70-fotare... Nyss var det ju någon som aldrig seglat men som skulle bygga sig en 60-fots katamaran och segla jorden runt. Det var lagom storlek...

Därmed inte sagt att att båtar över 40-45 fot generellt är för stora för ett långseglande par. Absolut inte, alla är vi olika. Det finns naturligtvis fördelar och har man medlen att ta de våldsamt ökande kostnaderna är det ju också enklare att kika uppåt. Och räknar man dessutom med att ha med sig gäster långa tider blir ju saken en annan.

Jag och min fru räknar tvärtom - när vi drar iväg nästa gång är ungarna vuxna och de kan inte få räkna med att vi skall hålla resurser ombord som väntar på dem om de skulle få lust att segla. Någon enstaka gäst under begränsad tid går bra. Men skall de vara ute länge och med eventuella partners får de faktiskt ordna detta själva. Jag har gjort mitt - givit dem bästa möjliga start i livet. Resten är deras egen uppgift.

Det är ju heller inte märkligt att man önskar byta upp sig om man seglar en äldre, trängre 30-33 fotare där ett långseglarliv blir ganska påfrestande i längden. Det finns vissa komfortkrav en modern människa nog måste ha. Om inte annat inser man nog det efter att ha varit ute ett halvår eller så.

Det finns en del diskussioner i långseglarkretsar om detta med båtstorlek och naturligvis spretar åsikterna mycket. Men talar vi om en man/kvinna-besättning som tar emot någon enstaka gäst någon gång under kortare tid och som i sammanhanget har normala ekonomiska medel (då menas möjligheten att oberoende kunna segla runt i åratal med hygglig standard, vilket faktiskt motsvarar en hel del pengar) så brukar man nog kunna enas om en storlek runt 40 fot. Eller snarare i intervallet 36-44. Under 36 fot blir det väldigt trångt och svårt att få plats med såväl funktioner som förråd. Och över 44 fot stiger komplexiteten och kostnaderna brant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon ökad komplexitet har jag inte noterat ännu sedan jag köpte min 50 fotare i förhållande till mina tidigare båtar. Men ökade kostnader noterar jag med viss förvåning och fasa.

Jag beställde i går ett nytt fall på 50 meter i Vectran samt en passande avlastare allt för att klara en gennaker på 190 m2 och en Cod Zero som kräver extremt tight förlik. Kosnad drygt 24 000 vilket chockade mig.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean

Jo, någon 50-fotare har aldrig varit aktuell. Den vi har nu, Amigo 40, är ju knappt 31 fot (till det yttre förvillande lik OE32 men något mindre). Även om den är rymlig för att vara en 31-fotare så är det fortfarande en 31-fotare ;) Själv skulle jag inte tveka att långsegla i den, men jag är ju inte ensam om projektet. Jag skulle inte tvekat att långsegla förra båten heller (Misil 2), men värderingarna förändras med åldern!!?! Det vi tittar på är 35-40 fot, och med budgeten så blir det ett renoveringsobjekt, precis som Amigon när jag köpte den för fem år sedan.

Anledningen till att det ska vara större är ju just gäster, vi har inga barn... än... och flickans dåliga rygg :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplexiteten yttrar sig väl främst i behovet av el- eller hydraulikdrivna grejor för att orka med. Och därmed större krav på eltillgång.

När är det tänkt att bära av? Och vart siktar planerna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmast i år så var det tänkt till Medelhavet, men jag får inte tjänstledigt så länge :( Det blir i stället en liten kompromiss. Två månader verkar vi få, så nu vet vi inte riktigt. Funderingar finns på norska västkusten där jag seglat innan och som jag tycker mycket om. Kanske England, eller Holland och en bit av Frankrike. Vi får se... Medelhavsseglingen var det meningen att vi skulle göra i Amigon, större båt är tänkt till framtiden. Vi har en idé som kanske inte måste innebära långfärdssegling, utan mer långtidssegling. Kanske segla i 6 månader och vara hemma i sex, eller segla tre, vara hemma tre o.s.v. Vi får väl se vad som händer ;) Själva då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gå upp från 31 till 35-40 fot är inte mycket att säga om.

Om du undrar om våra planer så talar vi om ett ganska lång perspektiv. Vi kom ju hem för 3 år sedan efter 18 månader t.o.r Medelhavet. Och nu är det arbete som gäller. Planen är att dra igen om ca 7-8 år, då som tidig pensionär. Fast med annan båt, vi letar som sagt efter något som är litet mindre och lättare och som i övrigt uppfyller en del ganska speciella krav vi ställer. Inte lätt! Vi sticker i alla fall till England om 10 dagar för attt kika och provsega två båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du Gunnar åker nu till England för at se nya möjlighet och båtar.  Jag har förstått att du fundrar på en katamarn eller en 101 som ger dig full flexibilitet att njuta av europas kanaler.

Vad har en kanal båt gemensamt med en segelbåt ?  Båda flyter och båda kan segla men kraven är naturligtvis helt olika.

Jag skulle aldrig köpa en Najad 505 för att åka på europas kanaler  och kanalerna skulle inte heller välkomna mig.

Det finns ingen på detta forum som ger så mycket värdefull information som Gunnar och det  uppskattar jag verkligen.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar o bockar för inbjudan.. låter trevligt tittar gärna förbi och tjötar lite, kul att se båtarna man gör helt färdiga oxå nångång när inredningen är gjord så kommer lack tanter sen städ, motor ,beslag, el, sen polering och städ igen. besikting, sen ner till hamnen för test och besikningen igen .  så jag ser nästan aldrig det helt färdiga resultatet.

Är tanken att ni skall åka iväg under den perioden då eller?

 

en annan grej jag undrar lite angående din båt är dina ventiler. då dom skiljer sej en del mot dom överigas 505 or?  Jag har själv tänkt att använda samma slags ventiler på min båt som du har på din båt.

tror det är Vetus som gör dom. heter typ ufo eller nåt.  hur kommer det sej att du valde dom?

dom lockar mej eftersom dom är så smidiga. höjden är knappa 40mm  ser det ut som. men på din båt finns det ju en del plats på däcket.   nästan alla najader  har plastimos doro ventil eller vad dom heter . med självstängande funktion. eller  nåt annan liknande.

 

för min del blev det en vetus i förpiken  och dom andra vetilerna är från elfa solcells drivna med fläkt. tvärr aningens stora men ändå rätt lika dina vetus. men dom har rejäl kapacietet.

 

 

mvh Johannes Rydberg

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sticker den 2 eller 3/4 så kom någon dag innan.

Ventilerna kan vi titta på när du komer ner i båten men jag köpte dessa för jag tycker de gamla saxofonerna hör forntiden till. Effektiva ja - men inte snygga på en moderna båt.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande att titta på nytt. Vi håller som bäst på att renovera inredning :) Nej, 35-40 fot är inte extremt, men 5-6 fot på längden och 10-20 cm på bredden gör enorm skilnad om det är välutnyttjat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad_kopian

Kul att höra hur det går till att bygga en Najad! Lite skillnad mot Linjettvarvet där alla gör allt i stort sett. Lack-tanten - det blir väl jag detSkrattande

Den där Vetntus-ventilen låter också intressant - ska genast kolla in den på nätet.

Har den samma funktion som Duradoventilerna som kan ställas så de både drar ut och blåser in luft i båten?

Najader är rackarns snygga, skulle gärna se den jag med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, dels skall vi kika på en katamaran, Voyager 10. Och dels en Southerly 115 centerbordsbåt. (vad 101 är vet jag inte...)

Egentligen finns det inget specifikt för en kanalbåt, kraven där är ju ganska simpla, maxdjup 1,80 för de större kanalerna uch helst under 1,40 för mer obskyra diken. Annars är det ju bredden som skall vara under 5 meter. Knappast ett problem om man inte seglar flerskrov.

Så kanalkraven är ju rätt lätta att uppfylla. Vad som är svårare är vårt andra krav - båten skall kunna stå rakt och tryggt på botten vid ebb. Då finns det bara tre alternativ, centerbord, dubbla kölar och vissa katamaraner. Då blir utbudet smalare!

Och lägger man på en stark önskan av att ha masten i tabernakel så att man fritt och utan yttre kranhjälp kan pendla mellan floder, kanaler och hav blir det ännu knepigare!

I ärlighetens namn tror jag nog att både jag och Fru S innerst inne vet med oss att vi knappast kommer att kunna ha och äga en katamaran. Och att Southerly 115 eller en dubbelkölad aluminiumbåt vi kikar på vid sidan om är det mest troliga alternativet. Men katamaranen har liksom etsat sig fast i våra hjärnor, litet mot vår vilja, så vi kan inte göra annat än att åka över för att se på henne och förhoppningsvis få ett beslut - är det något för oss eller inte!

Förstår jag rätt att ni sticker redan i vår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...