Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Johan1983

Europa, Båten & Jag

Rekommendera Poster

Jag har ett par funderingar.

Jag funderar på om jag skulle köpa en båt i Tyskland, hur skulle jag göra med att importera båten till sverige om allt ska vara i sin ordning? Vad bör jag tänka på?
Utgå från att jag är helt novis inom import av båtar.

Mina föräldrar hade båt under min barndom och jag har nu funderat på att skaffa en egen båt till sommaren och åka på båtsemester i europas kanaler.

Frågan är nu, vad behöver jag för detta?

Jag har funderat på att köpa en billig motorbåt och åka kanal till medelhavet eller möjligtvis donaukanalen ut åt öster
Vad är kanalavgifterna?

Jag läste om att det behövdes skepparexamen och kanalintyg för detta.

Stämmer det eller kan man ta det med en nypa salt om man ändå känner sig säker?

Jag tror att själva användandet av båten är något som kommer till mig om jag bara sätter mig ner i båten och prövar mig fram men det kanske är bra ändå att ta skepparexamen så det är något som jag överväger.

Jag har tänkt mig en båt på 8-12 meter. Eventuellt en sån där fyrkantig husbåt eftersom utrymmet i dessa verkar så väldisponerat.
Nästan som ett flytande hus. Kanske drar mycket bränsle dock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det här är rätta forumet för frågor om husbåt av fyrkantig modell.

Klart man kan fara runt i en sådan på kanalerna (tror jag, har inte gått dom själv) men hur du sedan ska få över den till Sverige vet jag inte. Det kan bli ganska långa havs-överfarter som i alla fall inte jag skulle vilja göra i en husbåt. Smyger man längs Danmarks öar och tvärs Öresund så blir överfareterna kortast.

Istället för Tyskland så söka dig till Holland där de har många husbåtar, köpa en där och turist på kanalerna och sedan sälja den när du känner dig färdig med dom.

För att gå på kanaler måste man ha kanalintyg nuför tiden. Skepparexamen måste man i Sverige bara ha om man ska framföra en båt som är både över 12 m lång och 4 m bred. Kanske är det samma regler i Europa.

Lars Hässle har skrivit en båt som heter Medelhavet Tur och Retur om sina resor på kanalerna. Har inte läst den själv ännu (har beställt den) men vet från andra av hans böcker att han brukar ge en hel del praktiska tips och prisuppgifter i sina böcker. Boken är några år gammal och borde finnas på ett bibliotek nära dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara de frågor som inte ställs som är dumma.

Jag kan inte svara på annat än det som gäller köp av båt i Tyskland. Jag har köpt två båtar där. Jag förmodar att du paratar om begagnad båt.

Samma regler gäller i Tyskland som att köpa båt i Sverige. Det skall formelt finnas ett intyg att momsen är betald i Tyskland så du inte behöver betala denna i Sverige, i övrigt är det inga konstigheter. Vid köp av mäklare så gäller konsumentlagstiftning i Tyskland.

Vid köp av privat person gäller samma som i sverige. Dvs ingenting.

Några saker som kan vara bra är att kräva intyg på att det inte finns skulder eller at båten är pantsatt. (skulderna kan vara till marinor etc). Jag har också krävt att båten skall vara sjösatt och mastad. Att ägaren står för kostnad i sjön fram till övertagande)

Betalat handpenning som brukligt är och i första fallet överfört pengarna till tysk bank och gör upp affären där med kontakt och penga överföring (detta varav en privatperson) eller via en mäklare (senaste båten) och deras klientmedelskonto (handlade av MSP i Hamburg, stor väl renomerad mäklarfirma).

Det har fungerat smärtfritt båda gångerna.

Jag har besiktigat båtarna själv båda gångerna och det har också fungerat men är man osäker så anlita besiktningsman, finns i Tyskland eller betala för en Svensk (blir dyrt).

Hur det är på kanalerna kan jag inte svara på (kommer inte dit heller med 2,20 m djupgående) men de har debaterats tidigare på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor - bara duma svar.

 

Däremot var det många frågor vilket ju också gör svaren långa.

 

När denna tråden försvinner neråt för att inga fler svara så skapa nya trådar, men ställ bara en fråga i varje tråd.

tex; lämplig båt för att gå på Europas kanaler och floder?

Vilken utbildning måste jag ha för att gå på Europas kanaler?

osv

 

och sen ställ följdfrågor.

 

När jag första gången läste sista frågeställningen, när du kom in på husbåt, klickade jag snabt bort tråden.

Om man tänker i lite andra banor, så finns det en båttyp som är specialbyggda för just kanalerna.

Tjalk är ett flatbottnat segelfartyg, ursprungligen från Holland. Den är på sidorna, ungefär midskepps, försedd med så kallade svärd, eller stora träskivor i form av ett pärons längdsektion. Svärdet är rörligt kring en bult som genomgår dess smalare ända. Då fartyget seglar bidevind eller i någon riktning med vinden från sidan, släpps läsidans svärd i vattnet för att förhindra den avdrift, som annars, till följd av fartygets flatbottnade byggnadssätt, skulle äga rum. Fartyget, som vid lågvatten avses att kunna stå på botten, är vanligen riggad med en mast med gaffelsegel och tre försegel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjalk

 

Tjalken var ju ofta lastfartyg. I dag finns det många tjalkar som är fritidsbåtar. Nån gång i början av 1990-talet seglade jag från Helsingborg, via Dragör (syd Köpenhamn) och till en liten hamn söder därom. Jag hade sett flera tjalkar under dagen och efterhand som kvällen framskred fylldes hamnen av tjalkar. De flesta var väl gamla plåtbåtar, men det fanns ett flertal ganska nybyggda i plast. Masterna brukar va lätta att fälla, då båtarna är avsedda att gå på kanalerna med.

 

Nu kanske det inte fungerar så (åtminstone för mig) att man åker att man åker till Tyskland, köper sig en tjalk och far på en tre veckors semestertripp, på Europas kanaler. En hastig koll via Googles fann jag två tjalkar till salu. dessa var på ca 20 meter och man begärde ca 1,5 och 2,5 miljoner kronor för dem.

 

Det finns ju sådana som är mindre och som sagt även nybbygda i glasfiber och dom går ju tom att segla med i viss mån. och de är säkert ganska sjövärdiga. Men har man inga miljoner att spendera och köper sig en gammal båt har man ganska mycket jobb framför sig.

 

Det finns ju många andra typer av båtar. Själv köpte jag en motorseglare med invändig styrplats och väldigt mycket boyta fast den bara är 28 fot. Skulle jag gå kanalerna måste jag ju ta ner masten och lägga den i en ställning på däck.

 

Att köpa en båt i Tyskland är nog inget problem efter som vi är med i EU. I princip är det bara att åka och köpa. Det finns naturligtvis en del saker man bör tänka på, men jag kan inte det i detalj.

 

Med varför köpa båt just i Tyskland. Om det inte är av någon speciell anledning finns det en mängd båtar till salu i Sverige. Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du bor, men enklast är ju att köpa en båt inte all för långt hemmifrån. Köper man en båt långt bort, är det ju en hel del kostnader i resor och transporter. Sen är det ju alltid mycket som måste göras om man inte har obegränsat med pengar och köper en båt som är tipp top eller kan leja bort det som behöver göras.

 

I dag måste man väl i regel ta förarintyg innan man tar skepparexamen. Vad man behöver för nautisk kompetens för att gå på kanalerna vet jag inte, men man måste ha kanalintyg.

 

När det manövrering av båtar är i stort sett alla olika, men träning ger färdighet. Var det inte nån Wallenbergare som, när han såg att det höll på att gå åt skogen, röt åt rorsman på en av sina båtar; sikta på nått billigt.

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...