Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Jonte64

Ge mig lite tips och råd om havsöringsfiske mm

Rekommendera Poster

Hej!

Har blivit mer och mer biten av fiske, och har nu skaffat mig en ny båt som skall hämtas i april (HR 510) som jag skall använda på västkusten för bad och familjeliv men och så för fiske. Har tidigar pilkat lite Makrill mm samt lagt lite nät, även kastat efter havsöring från brygga.
Har nu tänkt prova havsöringsfiske från båt i vår och sommar.
Har ni lite tips och råd på utrustning mm för en rockie (skall man bara kasta eller satsa på trolling eller fluga).
Skall man satsa på bra dyra grejor eller finns det bra billiga gejor.
Rullar som jag har i dag är ca 20år (Cardinal 55 typ).

Tacksam för all info!

/Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Gå in på regalmarin.se under fiske-tips finns regals trollingskola, där kan du få många bra tips för trollingfiske. Mitt största misstag när jag började trolla var att jag köpte billiga rullar som inte höll måttet, Red Wolf tror jag dom hette priset runt 400 kr st. Köpte sedan ABU Ambassadör 7000. Dom har fungerat bra nu i åtta år, pris runt 900 kr när jag köpte tolv st. Men idag skulle jag valt sex rullar med räkneverk att använda vid fiske med paravaner, där man matar ut uppåt  100 meter lina. Till djupriggarna funkar det bra utan räkneverk, man får räkna antal slag på linföraren. På Ambasadör 1 Slag = 5 meter.

/Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, är själv ganska ny på havsöringfisket, har fiskat ordentligt i 2 säsonger nu här på västkusten. Så inga experttips men ändå...Det har blivit åtskilliga timmar dessa 2 åren.

När det gäller utrustning tycker jag att ett spinn/hapespö med kastvikter på max 5-25g är att föredra, lagom med ett 9 fotsspö. Små drag runt 10-15g som inte går för djupt. Tunn flätad lina 0,12-0,16. Har också fiskat mycket med bombard kast dubb och fluga, då får man fördelarna från både spinn och flugfiske! Helt oslagbart på vårfisket....

Jag tycker det är viktigt med inte för kraftig utrustning då västkustöringarna är små ofta runt 30cm så är det inte roligt med för kraftiga grejor. Jag fick drygt 100 öringar under 2008 och 5 var över godkända måttet 45cm!!!

Har själv provat lite trolling utan större framgång, möjligen att dra små wobblers i grunda vatten på våren .....

Var tänker du fiska?

Satsa på grunda vikar på våren som solen kan värma upp...djupare vatten ju varmare det blir..

Kan varmt rekomendera DVD Havsöringens hemligter, många bra  tips särskilt på fiske med bombarda!

Själv fiskar jag mest i Kungsbacka/södra Gbg vi kanske ses!

Det är snart 1 april!!

Sket fiske!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova på en dag i Norge. Inte en fisk på tre minuter, så man funderar på att flytta båten Skrattande

http://www.nrk.no/magasin/natur/1.6347777 

Man kan även länka sig vidare, sök på sportfiske till vänster.

Senast ändrad av Sobril | 28 januari 2009 | 16:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Vart på västkusten tänker fiskar du?? Själv utgår jag från hakefjorden (Tjörnsidan) och kan lämna lite tips inom den fjorden.

Jag trollar inte så jag kan inte uttala mig om det, men flugfiskar och kastar, min mening är att eftersom du nyss börjat och vill testa mer så köp inte för dyra grejer, du kanske tröttnar?? å då har du kastat pengarna i sjön! det finns ABU-set för 400-500 som funkar alldeles utmärkt! eller så går du in i din i din sportfiskebutik där dom brukar sälja just havsöring-set för allt mellan 400 till flera tusen! fiska med det och känn efter om det är något du vill fortsätta med och komplettera utrustningen med dyrare saker i efterhand.Men kom i håg att det finns MYCKET skit på fiskemarknaden också så köp absolut inte det billigaste! då blir det oftast ingen rolig fisketur.

Fiska på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...