Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Finns det någon snorbillig GPS???

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en GPS till båten. Har kikat på en Lowrance 5300c men snål som jag är tycker jag den blir aningen dyr i föhållande till hur mycket jag lär nyttja den.
Åker mest i skapligt bekanta vatten men känner mig ibland lite vilsen. Har förvisso GPS i telefonen så jag kan få koordinater att ta ut på sjökortet men vore smart att se det hela tiden.
De egentliga krav jag har är ju att se en prick där jag befinner mig och möjligen hastigheten. Rutter o grejer kan jag leva utan även om det kan vara smidigt och kanske är standard.

Billigaste jag hittade från USA efter en snabbkik med frakt, moms, o tull hamnar ju på runt 5500:-. Det är 1/8 av båtens värde i princip:(, dyrt i förhållande till den användning jag har av den.

Till bilar kan man ju hitta GPS:er för under tusenlappen. Borde det inte finnas för båt med? Bör ju vara samma GPS fast med lite gummipackningar och andra sjökort. Eller är det som vanligt att saker ska vara dyrare bara för det står båt på dem???

Skulle kunna köra dator och någon extern skärm men då ska man ju hitta en billig stänksäker skärm. Datorn kan man la snudd på få till skänks!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ungefär samma tankar och funderingar, skulle vilja ha en plotter i båten men tycker väl inte riktigt att nyttan väger upp för kostnaden ännu... Så, var finns de billiga GPS plottrarna om det finns några?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis köpt en Lowrance 5300 från uk. Kolla här http://www.electronics-marine.co.uk/. Köpte min där ifrån. Billigaste stället som jag hittade samt att butiken är kanon. Grymt snabb service och leverans. Butiken öppnade måndagen den 5 jan efter julstängt och på onsdagen stod DHL utanför dörren med paketet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var du letat och inte vad du letat efter men...boatersland.com har ju ett antal olika, ex.vis:

Humminbird 580 Combo GPS/Ekolod för $332

Eagle IntelliMap 502C iGPS för $353

Lowrance iFinder H2O Handhållen för ynka $133

Frakt tillkommer givetvis. Likaså fastnar ibland, men långtifrån alltid, paketet i tullen så du kan ev åka på tullkostnader. Jag har dock svårt att se att detta skulle gå på så stora pengar att du landar på de SEK 5500 du pratade om. Du måste däremot också komplettera med sjökort som iofs inte är billiga, men det kommer du inte undan vilken plotter du än köper, till vilket pris som helst.

Vill lägga till att det där med dator GPS-puck sällan blir så hemskt mycket billigare. Räkna med iallafall en och en halv tusenlapp för en laptop, ett par hundringar för pucken. Sen tillkommer cig.plugg för strömförsörjningen av laptopen och den ligger på runt 300 pengar. Sjökort kan du kanske hitta på Piraten, annars kostar dom en slant också om du inte scannar dina egna. Summa summarum landar du troligen inte under 2500:- och då har du problemet att montera den på en plats där du:
A) Kan se vad som visas på skärmen oavsett ljusförhållanden
B) Inte utsätter datorn för stänk osv
C) Kan ha den utan att den skakar sönder av stampet i vågor osv

Ser inte att detta skulle gå att lösa på ett bra sätt i en Selco DC. I lite större båtar är det en ganska bra o smidig lösning och man gillar ju alltid en större skärm att titta på. Tyvärr inte lämpligt i alla flytetyg. Visst, ett alternativ är att leta upp en separat skärm som tål lite mer av väder och vind, men då är vi uppe i större pengar än en riktig GPS-plotter och det var ju inte din avsikt?

Senast ändrad av KillerBoo | 16 januari 2009 | 15:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara behöver positionen så räcker det ju med en enkel variant från Claes Ohlsson eller Rusta eller liknande. En kompis till mig köpte en bärbar gps för 800-1000kr för något år sedan i någon av de butikerna. Liten som en mobiltelfon och med vanliga AA batterier .

Behöver inte vara någon speciell för båtbruk om man har det hyfsat skyddat och tar hem den mellan turerna.

Kjell & company har en Garmin eTrex för 1695kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara är ute efter positionen och redan har en gps till bilen så borde ju den funka även utan sjökort... du får ju fram positionen i siffror, även om den kommer tjata om Gör en laglig u-sväng hela tiden... Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor är igentligen skilnaden på Garmin 420 resp 525,  skiljer ju en heldel i pris

420 för 3900:- å 525 för  7500:-  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även:

http://www.wikingmarine.se/catalog/eagle-intellimap-642c-igps-p-174.html?osCsid=9357bc82ae93053d29a399ee3d244873

Tycker att det är ett bra pris för en bra plotter, samma skärmstorlek och upplösning som Garmin 525. Den har jag själv och tycker att man inte skall ha mindre skärm i en styrpulpetare som går över 20 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett allternativ är att kolla på en Standard Horizon CP180 som säljs här i Sverge till ett bra pris 4.250:- bl.a av www.tecopt.com

Mvh. Inge

post-15969-1394235752,045_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ är att köpa en begagnad laptop. (800 kr?) Åk sen till Claes Olsson och köp en GPS-antenn med USB-anslutning. Kostar knappt 500 kr. Sen laddar du ner navigationsprogrammet Seaclear, som är gratis. Laptop är ju ett bra alternativ om du har förarplatsen lite skyddat. Har du en öppen båt, välj ett annat alternativ.

Fördelen med laptop är att du dessutom kan använda den som musikmaskin och för att titta på film ombord. Dock så bör du kanske skaffa en strömkonverterare.......från 12 v till 220, det hittar du hos Kjell O Compani för ett par hundringar.  

post-22515-1394235752,0683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med 1500 om datorn ska vara nåt att ha alls.
500 spänn för pucken
12V  t 220 tycker jag INTE du ska ha, isf en cig kabel. Kostar mellan 250-300 spänn

Men det blir som jag sa tidigare inget budgetval jfrt med en billig riktig plotter antingen fr USA eller beggad på ex.vis Blocket. I en Selco DC finns liksom inget bra ställe att ställa den så du ser den, utan att den antingen vibrerar/skakar sönder, eller blir utsatt för stänk osv. Laptops i allmänhet är inte direkt marinanpassade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du ser på bilden jag la in i mitt lilla inlägg, så fungerar det jättebra med en laptop men en 800 mgb processor. Jag använde själv en sådan hela förra säsongen, funkade klockrent. Prisangivelsen jag gav, var dessutom ett ca pris, observera frågetecknet efter priset.

Och som jag skrev, har man en öppen båt, välj ett annat alternativ. men har man en styrhytt, så är en laptop överlägsen andra alternativ, med tanke på priset.

Vad gäller 220V-konverterare, så har jag använt det en hel säsong nu, det är verkligen ett bra alternativ.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag såg ? efter prisuppgifterna ;) Korrigerade bara litegrann samt eftersom jag kollat TS sjöbod såg vad han hade för båt. Håller absolut med om att det kan vara ett fullgott alternativ i de fall man har lite skydd för sol o vatenstänk, ex.vis i en hytt eller i ruffen. Sammanlagt lär det inte bli särdeles mkt billigare i just det fallet tråden handlar om, därav mitt avrådande.

Jag har själv både och, men använder laptopen övervägande ihop med Dr Depth, för datainsamlig och sjökortsrendering för de sjöar som inte finns med i Navionics-korten. Har ett skapligt nav.bord att ställa lappen på, men gillar inte att det skumpar så i lite fart. Datorerna mår INTE bra av det. Att jag avrådde fråne en inverter beror helt på att jag tycker det är en onödig väg att gå iom att det finns cig.kablar att köpa, med spänningsomvandlare 12V till önskvärt, till de flesta förekommande datorer. för runt 300-lappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att köpa den GPS som du gillar och tänk på att en gps i storleken 4-5tum fungerar bäst i en Pioneer jolle. Har du en Selco så vill du nog ha full läsbarhet på plottern under gång i ca20knop ? Vad det gäller laptop navigering så räcker inte ljuset från skärmen för navigering när det är sol. Jag tror att du ska köpa en begagnad med en skärmstorlek på min 6tum kolla så att den har offset så att du kan flytta båten till botten på skärmen, annars så kan du bara köra på halva skärmytan resterane har du redan passerat. När det gäller pris på plotter/gps så är det enligt mitt tycke helt oviktigt vad båten har för värde. Köp efter din ekonomi och tänk på ovanstående så kommer din navigering bli kul.

Du tar väl inte av dig din dyra klocka bara för att du åker i en billig båt `?

/Zindrella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tipps är att passa på at besöka båtmässan i Göteborg nu 31 januari till 8 februari

De har oftast bra rabatter på mässan.

En del går säker göra ännu bättre pris på speciellt om man har is i magen att vänta tills slutet av mässan då de gärna säljer för att slippa köra hem varorna.

Dessutom är ekonomiska läget sådant att det säkert blir bra tillfällen att få bra priser på mässan.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller strömförsörjningen så håller jag med Killerboo att omvägen via 230 känns konstig.  Det kostar bara extraström att först gå från 12 till 230 (räkna med att växelriktaren drar minst en halv Ah)  För att sedan via datorns transformator gå ner igen till 19 som väl är det vanligaste.  Då är det bättre att redan från början använda en omvandlare som gör 12 till 19, t.ex. den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59043288  Men sedan är ju en växelriktare bra att ha till annat ombord.  De billigare varianterna av växelriktare ger ifrån sig en modifierad sinusvåg som jag undrar om det egentligen är så nyttigt för bärbara datorer?  Då blir den nog till att hosta upp ytterligare några hundralappar och köpa en sådan här:  http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=58889511  Men som ni ser så drar den 0,75 Ah redan utan att någon förbrukare är ansluten.  Själv har jag båda dessa apparater, den första till just datorn och den senare om jag mot förmodan skulle vilja se på tv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, här hade det kommit ett par svar!

Vill ju helst ha en riktig plotter, laptopen var mer ett alternativ. Då jag har en öppen båt så var jag mest inne på att gömma undan datorn någonstans och köra med en extern skärm under rutan i lagom storlek. Kruxet verkar ju vara att hitta en skärm som är tillräkligt ljusstark.
En släkting har en laptop med halvkass skärm som jag nog kunnat fått om jag velat.
Sen byter man med fördel ut hårddisken i datorn mot en adapter så man kan använda CF-minneskort istället. Tål stötar och drar mindre ström! Sen driver man det med fördel med en ciggladdare.

Anledningen att jag lite snöat in på Lowrance var att det matchar ekolodet. Dock fungerar ju annat bra det med. Eagle är väl i princip Lowrance om jag fattat rätt. Vill ju som sagt var helst ha en plotter som även då är enklare att plocka med sig.

Anledningen att jag tycker GPS:erna är aningen dyra är ju att jag inte tycker man får så mycket för pengarna. Ofta lågupplösta skrämar, inga mediaspelare, bluetooth o allt vad det är. Sånt som börjar bli självklarheter i en GPS till bilen! Är la det att de är vatten- eller iaf stänk/fukttåliga.

Samtidgt har jag ju klarat mig skapligt bra utan GPS de 3-4 år jag nu har haft båt. Har pappsjökortet, GPS i telefonen och diverse land/sjömärken som jag förvisso klarar mig bra på. De tillfällen jag saknat GPS är ju t.ex om man åker och letar efter en viss vik man ska in i men inte hittar vilken samt när man vill ha en snabb överblick om det finns några kända hinder i vägen (nu får jag slå av på farten och spana in sjökortet o se om jag ser något farligt innan jag tar sikte på något och kör vidare.)

Men ska kika på era alternativ och se om något verkar tilltalande. Ska ju även ner till båtmässan i Gbg även om de brukar ha få erbjudanden bättre än importpriser:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pgh73 <-- De hade ju faktiskt rätt okey priser på http://www.electronics-marine.co.uk Fast lite dyr frakt, iof med DHL...

Brukar alltid åka på tullen på mina USA-försändelser av större värde så föredrar lite att handla från UK av den anlendingen samt att det är lägre frakt och känns närmare om det krånglar.

Senast ändrad av BMoon | 17 januari 2009 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag betalade ca 4000 för min Low. 5300. Det lägsta här i Sve var 4700, tror jag. Plus att den modellen var slut just då, sen låg resten på över 5000. Alltid kul att testa andra butiker utomlands och denna kan jag rekommendera varmt. Inget strul alls. Dock borde engländarna hitta billigare fraktföretag...

Sen får man inte glömma kostnaden för sjökort som är hiskelig, tycker jag. Rutn 1500 pix för det minsta navionics.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom undan med ny plotter plus nytt sjökort(c-map) för 3000 kronor.
Och jag är kanonnöjd med plottern. Northstar explorer 538 heter den.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=197515

Då var dollarn låg men dom är fortfarande billiga, även om man köper dom i Sverige. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hsndburen gps kanske kan vara ett alternativ?
Kika runt på Garmins hemsida har själv 3n garmin gpsmap 60CSX .adimg?i=6423&v=preview

Använd både med gröna kartan när jag går i skogen och med bluechart när jag är på sjön. kan även användas som gps till bilen med röstnavigation!

Perfa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm! Där verkar du ju ha hittat nått i stil med det jag söker! Billig och tar Navionics.
Får forska lite i hur den är och vad det finns för funktioner i sjöläge. Skulle kunna tänka mig att den har lite klen belysning på skärmen när solen tittar fram! Lär ju dock klara grundkravet att kunna visa en prick vart jag är :)

Senast ändrad av BMoon | 18 januari 2009 | 21:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har nog bättre ljusstyrka än en laptop iallafall. Funkar det i bil så funkar det säkerligen i båt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...