underisen 0 Postad 15 Januari , 2009 Hej , köpte en yamarin 59 ht i helgen helt komplett så när som på Plotter. Har spanat in Garmins 525 med ekolod, nu till min fråga, givaren ( till ekot) skall om jag har förstått rätt monteras på akterspegeln hur klarar den sig vid sjösättning resp upptagning . Kommer nog att traila båten en hel del efter som att jag i dax läget saknar båtplats. Tacksam för idéer // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Januari , 2009 Man fäller upp den... så enkelt är det. Annars om man är orolig kan man montera givaren inombords.. finns flera trådar här på forumet hur man gör det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 15 Januari , 2009 Tror inte det är några större problem, man kan ju vara lite försiktig den örsta gången så man ser hur det ser ut. Jag har min på akterspegeln och traler en del = inga problem alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 15 Januari , 2009 Jag har haft tre olika båtar mellan 5,35-6,60m och alla har haft givaren på akterspegeln och jag har aldrig stött på några problem (tar upp och sätter i ca 3ggr per sommar med trailer) Dock Lowrance på alla men det spelar nog ingen större roll... Fördelen med att ha givaren så är ju att du får vattentemperaturen på vissa ekolod. Senast ändrad av All_to_slow | 15 januari 2009 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 15 Januari , 2009 Hej Jugge, En lååång tråd om Yamarin och plottrar koplat till Yamahamotordata, ekolodsmontering. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535 Vissa monterar in akterspegelsgivaren inne i båten med en rejäl SIKA-klick och det verkar fungera bra i bla 58BR. Men i min 59HT var det lite bökigare att fästa givaren. Om du river ur soffa och tank kanske det blir lättare.Jag satte min alledes framför tanken. För mig blev dethyfsat och jag får leva med 10% missvisning för att givaren lutar med skrovvinkel. Men jag är inte ute efter exakt djup utan vill veta om det är 20m 10m eller 2 m djupt. Jag har Garmin 420s och givaren är väl densamma. Grattis till en trevlig båt. // Pierre http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535'> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 15 Januari , 2009 Kan inte någon upplysa mig om fördelarna med att ha givaren inombords? Jag och alla jag känner som har båt (dock mest i en insjö) har givaren på akterspegeln och ingen har några problem och med lite snits kan man få till kabeldragningen riktigt osynligt också. Är öppen för nytt tänkande! Lär mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Januari , 2009 Det finns både för och nackdelar med att ha givaren inombords... Fördelar: Inga extra borrhål i aktern Slipper virvlarna och bubblorna som kan uppkomma vid aktern.. Du behöver inte tänka på givaren vid isättning av båten i grunt vatten... Mindre synliga kablar Nackdelar:Tempgivaren fungerar inte Krångligare att montera Man måste hitta rätt ställe att montera den.. Krångligt om man vill byta ekolod.. .. är väl lite vad jag kommer på så här på nattkvisten.. ;-) Senast ändrad av Daniel_B | 16 januari 2009 | 00:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 16 Januari , 2009 Själv har jag givaren (Lowrance) på en pinne som jag fäster vid akterspegel med en tving varje gång jag skall ut med båten. Har gjort så i 16 säsonger nu. Fördelar: - Blir inte stulen - Blir inte bevuxen - Lätt att justera - Kan ta lodet och givaren med mig till någon annan båt Nackdelar: - Extra jobb att fästa/ta loss varje gång man skall ut - Lite vattensprut då pinnen ligger inte exakt an mot akterspegeln - Vet ej om det påverkar funktionen på djupa vatten vid högre farter. Min maxfart är 25 knop och båten RYDS 480S - En gång har det hänt mig att pinnen lossnade, ekoldet flög i väg, jag fångade det i luften, däremot så lossnade pinnen med givarna (både temp/fart och djup) och jag hittade dessa aldrig, troligen var pinnen vattensjuk efter en 10 dagars tur och sjönk. 2000:- åt helvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 16 Januari , 2009 Mmm det var en låååång tråd, kom på en fördel till att ha givaren inne. Utan vaten temp så kanske man lyckas komma ner i vattnet ,har en tendens att vara lite feg. Skämt å sido, kommer nog att satsa på ett invändigt montage, i den Lååånga tråden står det lite om yamahas lan instrument, tänker närmast på bränsle flödesmätare för bränslet. Min är en 07 a utagen på hösten . hur kan jag avgöra om det är lan eller ej. //Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Januari , 2009 Hej, grattis till Yamarinen. Jag ser egentligen bara fördelar med att installera inombords, döljer all kabeldragning, inga borrhål i aktern, mm; http://www.meli.se/y58br/latest/97697fcb-db47-4484-94cb-77596ca2cfa7 Senast ändrad av ulfa | 17 januari 2009 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 17 Januari , 2009 Tack, har lite svårt med perpektivet, bilden på givaren som du har limmat är den limmad i akterspegeln eller är det nedåt i botten ? // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Januari , 2009 Bilden är tagen rakt uppifrån, när man lyfter på inspektionsluckan i utrymmet under aktersoffan. Givaren är alltså limmad nedåt i botten. Röret du ser till vänster om givaren är från självlänsen i sittbrunnen, kulventilens röda handtag ser du i nederkant. Blev perspektivet bättre? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 17 Januari , 2009 Japp nu förstår jag , dock tror jag att i 59 ht'n så måste man riva hela konstruktionen som håller aktersoffan för att kunna skruva ur inspektionsluckan ner i skrovet, en ganska stor sak som om jag förstår det rätt täcker delar av tanken. // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Januari , 2009 Skumt att det skiljer så pass, jag trodde skrovet var identiskt (förutom HT-delarna). JAg menar alltså inte den stora luckan i sittbrunnen som är fastskruvad utan en liten inspektionslucka med gångjärn som sitter i främre delen av utrymmet under aktersoffan. //Ulf Senast ändrad av ulfa | 17 januari 2009 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 18 Januari , 2009 Ska försöka ta lite bilder idag så kanske vikan få klarhet i det hela ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 18 Januari , 2009 59 HT har en annan installation under soffa med tank jmf med 58BR. 59HT har ingen självläns därförär innerliner är gjord så att man endast kommer ner till skrovet via stora luckan som täcker tanken. Den får man bort genom att skruva bort hela soffunderredet. Så sätta givaren framför eller bakom tank är det som gäller. Jag satte min framför tank och det blev OK men inte perfekt. Skicka gärna bilder på hur det blev. / Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 18 Januari , 2009 Betyder det att du skruvade ur hela soffunderedet eller bara den främre gaveln ?gaveln som bränslefilter sitter på måste också bort va ? och sen stora luckan och i så fall vilken väg gick du sen med kablaget. Sorry för den suddiga bilden men det är lite trångt under presseningen. // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 18 Januari , 2009 Skruvade bort främre gaveln samt skivan som länspump och bränslefilter sitter på. Sen bort med hela luckan. Kablaget gick in tillsammans med bränsleslang. Använd en plastpåse med vatten som du har givaren i för att hitta lämligt ställe innan du kladdar loss med SIKA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 18 Januari , 2009 Tack för alla svar och tips, kommer vänta med inköpet av plotter rill båtmässan (sthl) hoppas på ett bättre pris då, återkommer med bilder när det är på plats. // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstomten 0 Postad 2 Februari , 2009 Har en 59HT och har min givare baktill utanpå akterspegeln. Sjösätter från trailer varje gång vi åker och det har aldrig varit något problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 31 Mars , 2009 Halloj, Här kommer en bild på mitt givar montage, den hamnade i höjd med länspumpen eftersom att del lilla lådan som är försänkt i luckan över tanken bottnade mot givaren. Det blev en 420s med bränslegivare, Hur har ni andra yamarin ägare löst det här med matningen till plottern, har ni dragit nytt från batteriet eller bara klivit på ngt under instrumentpanelen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser