Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
s-1027706

Ek i durken...

Rekommendera Poster

Hej!

Jag måste fråga er tränissar om det är några nackdelar att göra en durk i nåtad ek? Tänkte sedan lacka med Coelan som en del tycker är mycket bra då den följer träts rörelser. Jag kommer att limma eken på kryssfaner med ram runt om, och stavar där emellan för att sedan nåta med sikaflex och lacka. Det blir nog också ribbor under durken mot båten för att minimera risken att den slår sig och att få ett plant under lag.

Mvh 495ht.

post-10006586-1394235751,4204_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ek kommer nog att bli fint. Det som är negativt är underhållet. Då du absolut inte får tillåta någon repa i den då ek missfärgar väldigt fort när den blir blöt. Så det är ingenting jag skulle ha ork att underhålla.

mvh

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett 100-åriga gamla ekgolv som funnits kvar från gamla fabriker som fortfarande är fräscha efter slipning. De har aldrig varit lackade troligen utan fått sina patina under åren med spill av allehanda slag. Troligen en hel del olja också.

Kan oljad ek vara okänsligare. Olja tränger ju ner i eken och repor spelar mindre roll. Men hur blir det med väggreppet. Säkert OK så länge det inte lutar som i segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jo absolut så går den att hålla fin , olja med linolja gör man till mättnad innan lackning för att undvika rörelser i träet (tänk på att limma innan oljning). Vad jag menar med eken som val är att den brukar vara känsligare för att få så kallad blåträ motför många andra träslag. Men håller man efter den så kan det bli jättefint. Sök på ek här www.trabatsakuten.nu så finns det jättemycket info så man slipper eventuella fallgropar.

mvh

Makke  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Jag misstänkte att det fans en anledning varför man använder teak och inte ek till snygga trädetaljer på båt. Men det är snyggt! Men vad har ni för erfarenhet av lacken Coelan och kan man olja eken först för att få ett bättre djup i lacken? Håller den så bra som det sägs? Eller föredrar ni något annat?

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade lite på Coelan, och hittade detta på Träbåtsakuten:
Coelan är ingen fernissa, det är en plastfilm bestående av polyuretan
Funderar på om det är bra att olja före man påför den, vilket man ju brukar göra med traditionella fernissor. Mitt tips, kolla med generalagenten.

Ett annat alternativ är ju att baka in hela alltet i epoxy och sedan lacka med tvåkomponentslack?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kan du förklara lite närmare hur man gör då, har ej någon egen erfarenhet av detta. Varför har man lack på Epoxy jag trodde att det var skilda saker!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra tråd detta tycker jag. har funderat på mycket vad jag ska ha för durk i båten. just nu är det bara formplyfa som durk. men bitarna finns ju där och är tillskurna och fina så varför inte limma på ek egentligen. vad har du tänkt att limma med? pl400? trälim?

mvh Gedda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har använt till båtinredingen Pollyritanlim och tänkte nog att använda samma till durken. Om inte någon invänder till detta!!! Det är ju ett marint lim och det fyller ut bra genom att det skummar. Det är viktigt att man blöter en sida så att prossesen kommer i gång när man limmar.

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

frågan är lite i mitt fall vad som fastnar på formplyfa? fastnar polyuretanlim på formplyfa?

peterk det vet säkert du =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men behöver man inte ett lim med elastitet i? PL 400 är ju rätt bra pl 600 ger med sig ännu mer har jag fått förklarat för mig.Jag menar både skrov o trä kommer att röra sig eller är jag ute å cyklar?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak som slog mig var att ek väger ju betydligt mer än teaken.

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Du fernissar ovanpå epoxy pga att det inte finns något uv skydd i epoxy. Vad gäller Collean så har jag ingen koll alls på men jag misstänker att det finns uv skydd i denna sedan tidigare.

mvh

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har snickrat en del, med detta med båt är något nytt! Det är mycket fukt inblandat och det vill man inte ha med i trä konstruktioner, det förstör en hel del. Nu har jag provat att limma på 10mm ek på 10mm kryssfaner och nåtat detta och ska sedan lacka detta. Så jag får väl utvärdera detta efter sommaren om det var en bra ide eller ej. Den första bilden är bordet som jag har gjort till båten och jag har även gjort sittytor på samma sätt. Men de ut sätts inte i lika stor grad som en durk. Men om man sluter paketet noggrant med lack eller epoxi så borde det klara sig.. Jag har byggt en del högtalare på detta sätt fast med MDF som grund skiva och det har gått utmärkt. Trät rör sig bara när man tillför fukt. Annars borde ju allt sprika, som är lackat eller? Är jag helt ute och cycklar!!!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...