Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Fredric_sthlm

Garmin Drivrutiner?

Rekommendera Poster

Köpte för en dryg månad sedan en AC/DC Adaptor till Garmin hos Erladssons Brygga. Jag har en Garmin 192C som jag vill kunna koppla upp mot datorn och lägga waypoints och rutter samt ladda ned nya uppdateringar med.

Kom hem och upptäckte att det seriella interfacet (DB9H) inte passar till datorn (har aldrig haft en dator överhuvudtaget som har ett DB9M-uttag!!). Hittade då en adaptersladd USB - RS 232 Seriell som får ihop kontakterna.

Laddar in drivrutinerna för den seriella kabeln - OK. Den är nedladdad och finns som enhet.

Ringer Garmin igår och ber om drivrutinerna. På hemsidan laddar jag ned:

USB Drivers version 2.2.1.exe . Denna uppdateringen är för din som har problem med att din dator inte finner din Garmin GPS. Se till att din GPS inte är ansluten till din datorn. Starta om din dator. Installera sedan programvara. När programmet ber dig, anslut igen din GPS till din dator..

Klickar på den och den extraherar filerna dina USB-drivrutiner är färdiga att Installeras. Blir ombedd att slå på GPS´ en, koppla USB´ n till datorn och sedan vänta p åatt guiden (rutan) ny maskinvara har hittats klicka på NEJ... MEN DENNA RUTA KOMMER ALDRIG UPP!! Om jag då klickar på nästa så får jag meddeldanet att jag måste sätta på och ansluta min GPS till datorn...

Ngn som har tips? satt i 23 minuters väntetid hos Garmin, sedan stängde man...

post-15211-1394235751,3518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på skärmens övre del, så att inte säkerhetsinställningarna hindrar dig från att hämta t ex ActiveX-kontroller... kolla om det är något så enkelt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt att du ska ha USB drivers för din Garmin.. som du kopplar in via en konstgjord serieport. Kolla först o främst så att din USB to RS232 funkar ok. Själv hade jag samma prob när jag skulle koppla mitt ekolod till laptopen via en sådan övergång. Visade sig att jag var tvungen att ominstallera adaptern. Kolla under system enhetshanteraren osv så att COMporten är inställd på samma som dtt Garminprogram letar efter den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag satt och pillrade med det igår och dte kanske är ngt sådant. Hur vet jag vilken COM port somär vilken?

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 15 januari 2009 | 20:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin:s USB-driver är väl till för att koppla de GPS:er som har inbyggd USB-port (Nuvi, Etrex Vista, Colorado, Zumo, GPS 18 etc) inte till dom som har RS-232 (som din har).

Därför kommer ingen ruta upp, det finns ingen *ny hårdvara* = USB-ansluten GPS att hitta!

Din USB <-> RS-232-omvandlare gör att du nu har en (virtuell) serieport COMx) och det är den serieporten du ska använda/välja för att kommunicera med din GPS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja vi är inne på rätt spår. Därför letade jag efter ett sätt att finna den port som Garmin-enheten sitter i. Laddade ned ett program, Franson GpsGate och det började bra. Drivrutineran började ladda - sedan BLUE SCREEN! datorn startar om och har inga problem p g a detta men drivrutinerna är nu halvt laddade. Gunnar menar du att hjag inte behöver dessa drivrutiner?

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 15 januari 2009 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du behöver inte Garmins drivrutiner för USB eftersom du har en USB/RS232 omvandlare som skapar  en COM-port.

Du kan se vilket nummer COM-porten fått genom först ansluta omvandlaren sedan att gå in i Kontrollpanelen, System, Maskinvara, Enhetshanteraren och där kan du se vilket nummer din nya COM-port har fått.

Innan du laddar ner mjukvara i GPS:en så måste du säkerligen välja så att att rätt COM-port används.

Lycka till.

Senast ändrad av Flipp760 | 15 januari 2009 | 21:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrekt!

Testade att ladda ner uppdatering för min enhet och min 192C hittades (behövdes ingen uppdatering men i alla fall).

Så hur gör jag nu för att se sjökortsbilden etc i datorn? Mapsource har jag hört talas om. det som gäller? Vill ju kunna planera rutter och så i datorn sp att infon går in i GPS´ en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sökt Garmin på deras kundsupportnummer. Satt idag i 25 minuter och maliade då istället. Så frustrerande att detta skall ta sådan tid att få ihop. Hänvisade Garmin till denna tråd, spännande att se vad dom svarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte få över kartan från en Garmin GPS till datorn (lagligt). Du måste ha Garmins Mapsource/CD-skiva och koppla ihop serienummer mellan datorns program och GPS:en. Programmet tillåter två GPS:er och inte mer.

Det Du kan göra är att planera rutten i ett annat program och sedan bara kopiera över waypoints-data till GPS:en. Du kan också dumpa ner GPS:ens data (utom kartor) till datorn och sedan köra i annat kartprogram för att se var Du har varit(!).

Som sagt lagligt, det finns andra vägar. Hört talas om Piratbay....

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick faktiskt ett svar vid sju nu i kväll, riktigt imponerande faktiskt att man tog sig an detta en timma efter arbetstid - en eloge!

Man skriver följande:

Tack för ditt mail!

Vi beklagar att det ibland kan vara svårt att komma fram till vår support och vi arbetar hårt korta väntetiderna som de senaste veckorna har varit längre än de normala.

Jag har bett en av våra tekniker att se vad han kan få från utifrån ditt meddelande.

Eftersom jag inte vet exakt vilken drivrutin som du har laddat ner skickar jag länken till USB drivrutiner för Garmin Seriell-USB converter. Det är viktigt att det är en Garmin converter då få converters har stöd för NMEA0183 vilket är det språk som kommunikationen sker med.(
http://www.garmin.se/productpage_tab4.aspx?pageid=2800)

Drivrutiner för Adapter:
http://www.garmin.se/driverpage2.aspx?pageid=1242&folder=78
alldrivers.zip <https://mailserver.sportmanship.se/exchange/bob/Utkast/VB: GPSmap 192C + AC_xF8FF_DC adapter + seriell kabel RS232 till USB, Mapsource_x003F_.EML/.adsend?f=202&fv=0>
Storlek: 177,17 kB
Senast uppdaterad: 2003-02-19
Beskrivning: Innehåller drivrutiner för USB Serielkonverter till XP/Win 2000/Win 98

Ok, synd att Erlandssons Brygga sade att det går bra med vilken seriell kabel som helst... hursomhelst kabeln jag har verkar ju nu funka eftersom jag hittade GPS´ en i enhetshanteraren, visserligen med extraprogrammet Franson GPSgate men i alla fall. Får se hur det går med den seriella kabeln, har mailat Clas Ohlson och rågat om den stödjer NMEA0183. Ser fram emot att få ordning på detta.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 16 januari 2009 | 23:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tomas!

Precis som du skriver vill planera rutter och lägga ut waypoints i datorn och flytta över datan i GPS´ en. Vilket program rekommenderar du för detta? Gratis är gott :-)

Mvh

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är viktigt att det är en Garmin converter då få converters har stöd för NMEA0183 vilket är det språk som kommunikationen sker med.

Det där var nog det dummaste jag hört!

NMEA-0183 är ett rent textformat som bara innehåller skrivbara tecken, adaptern har inte en aning eller bryr sig vad datat den hanterar är för nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser man på wikipedia, länk står det att NMEA 0183 är en kombinerad elektrisk och data specifikation och att den ofta (inte alltid) kan fungera med RS-232 (seriell).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående olika RS232-usb så är det så att vissaprodukter inte är kompatibla! fårr ofta detta problem när vi arbetar med larm med rs232 komunikation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste säga att jag tycker det låter väldigt udda. Jag har en Eagle-plotter samt ett Humminbird Matrix ekolod. När jag skulle koppla ihop dessa med min laptop som bara har en serieport var jag tvungen att använda en USB->RS-232 adapter. Fick inte tag på någon NMEA-kabel till plottern med en färdig DB9-kontakt utan var tvungen att koppla den själv. Anslöt -har jag för mig- 2 kablar från apparatkabeln till en separat inköpt DB9-kontakt och sen in i USB-konvertern. Om inte vissa converters stödjer NMEA, vad gör isf dessa alls? Den simulerar ju egentligen bara en serieport och eftersom NMEA-datat skeppas via 2 kablar in i en fysisk omvandlare förstår jag inte riktigt var problemet skulle ligga. Jag har dessutom provat med 4 olika converters så sent som idag, efer jag läst om problemet blev jag lite nyfiken så jag provade med samtilga jag har liggande. Inte i något fall var det några problem. En inköpt på C.O en på Kjell&Co och ett par andra från vanliga databutiker.

EDIT: Läste igenom tråden en gång till och såg att du ju verkar ha hittat din plotter. Så vari ligger det fortsatta problemet? Lär ju iaf inte ha med USB->RS-232 att göra, eller?

EDIT igen: Du bör även se till så att dina comportsinställningar överensstämmer med NMEA:s standard enligt följande:
Baud rate:  4800
Antal bitar: 8
Stop bit:    1
Ingen paritet och ingen handskakning

Senast ändrad av KillerBoo | 17 januari 2009 | 14:44

Senast ändrad av KillerBoo | 17 januari 2009 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som stör mig är att jag tvingades använda en annan mjukvara för att brygga ihop AC adaptern med RS232-kabeln.

Väntar på svar från Clas Ohlson om kabeln är av rätt standard. När man googlar på RS 232 ser det ut som att den håller NMEA 0183 std.

Skulle vara bra om jag hittade lämplig sjökortsmjukvara, då skulle jag ju garanterat se att allt funkar. Om ngn har en download-länk så är jag tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick svar av Clas Ohlson: Ja det ska inte vara några problem då NMEA 0183 inte har något med kabeln att göra.

Så då är det bara att jaga mjukvara då Mapsource eller Fugawi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MapCreate kanske?. Tyvärr är det dyyyyyrt och i Sverige har man nog inte mycket nytta av det mer än som en ren viewer. Finns dessutom inte att uppbringa på sedvanliga skumma siter.

Vad jag vet (=tror) är att du inte kan ändra i Navionicskorten i sig själva utan att ha just MapCreate tillsammans med den SD-kortsläsare som medföljer när man köper MC. Tror inte andra kortläsare ens klarar av att läsa Navionicskorten men jag kan ha massuppfittat detta. Vet att det finns en hake nånstans iallafall.

Jag har nog inga bra förslag till dig tyvärr. Själv har jag inget intresse av att se Navionics-korten i datorn. Enda anledningen för mig att ha min laptop kopplat till plotter och ekolod är för att jag vill kunna samla in data (djup och position osv) till ett prg som heter DrDepth för att däri göra egna sjökort över de småsjöar jag fiskar i. Dessa laddar jag sedan på ett minneskort o stoppar i plottern. Smidigt, otroligt exakt o framför allt jvl KUL :)

EDIT Sorry. Kom att tänka på att du ju kör Garmin och då lät det väl inte vara Navionics sjökort du använder. Förhoppningsvis finns det då smidigare lösningar för dig än vad vi Eagle/Lowrance-användare är hänvisade till.

Senast ändrad av KillerBoo | 20 januari 2009 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda hem Sea Clear från nätet. Det är lagligt gratisprogram. Kolla sedan på Pirate Bay efter sjökort. Det finns en del där, men de är inte av senaste versioner, men går att använda för att lära sig hur det hela fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär inte hjälpa Fredric i detta fallet. Han vill ju ha upp samma sjökort som han använder i sin plotter på sin dator. Annars hade det ju inte varit mycket mening att skaffa kablaget mellan plotter o dator ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KillerBoo skrev:
Du bör även se till så att dina comportsinställningar överensstämmer med NMEA:s standard enligt följande:
Baud rate:  4800
Antal bitar: 8
Stop bit:    1
Ingen paritet och ingen handskakning

Jag har aldrig sett något program som använder dom inställningarna.

ALLA med självbervarelsedrift som skriver ett program som ska använda comporten sätter upp samtliga parametrar själv inifrån programmet och skiter fullständigt i vad som står i default settings.

Jag är själv programmerare och har skrivit mycket kod för seriell kommunikation...alla som har handlat någon vara på H & M, COOP, Clas Ohlson eller ICA m.m m.m. har fått varans streckkod behandlad av seriekommunikationsprogramvara från mitt företag minst en gång någonstans i kedjan lager-kassa Skrattande.

Fredric_sthlm skrev:
Det som stör mig är att jag tvingades använda en annan mjukvara för att brygga ihop AC adaptern med RS232-kabeln.

Jag fattar inte..AC/DC-adapter är väl ett sketet nätaggregat/batterieliminator för att strömförsörja plottern hemma, vad har det med drivrutin för USB<->RS-232 att göra ?

Har inte provat, men http://www.easygps.com/ har ett program som kanske är i vart fall i närheten av vad du söker ??

Senast ändrad av Gunnar_ | 20 januari 2009 | 19:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2. Electrical Interface
NMEA 0183 devices are designated as either talkers or listeners (with some devices being both),
employing an asynchronous serial interface with the following parameters:
Baud rate: 4800
Number of data bits: 8 (bit 7 is 0)
Stop bits: 1 (or more)
Parity: none
Handshake: none
NMEA 0183 allows a single talker and several listeners on one circuit. The recommended interconnect
wiring is a shielded twisted pair, with the shield grounded only at the talker. The standard dos not specify
the use of a particular connector. Note: The new 0183-HS standard (HS = high speed) introduced in
version 3.0 uses a 3-wire interface and a baud rate of 38400. This type of interface is not discussed here.

(Från http://www.tronico.fi/OH6NT/docs/NMEA0183.pdf )

Betr program som kräver dessa inställningar så fick jag inte mitt att funka innan jag ändrade. DrDepth alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Killerbo, bara för att illustrera vad jag menar så satte jag inställningarna till helt absurda värden:

post-22127-1394235754,7048_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Dr Depth sket i dom och satte sina egna (loggat med PortMon), alla program som har en *settings-dialog* för baudrate och sån't  funkar på samma sätt..dom gör en override med sina egna parametrar...

Varför det inte funkade för dig initialt har jag ingen förklaring på..men att Dr Depth INTE använder komntrollpanelens inställningar det är jag 100% säker på.

Men det är ju inget vi behöver bli ovänner över..  Cool

IRP_MJ_CREATE                 Options: Open  
IOCTL_SERIAL_GET_BAUD_RATE  
IOCTL_SERIAL_GET_LINE_CONTROL  
IOCTL_SERIAL_GET_CHARS          
IOCTL_SERIAL_GET_HANDFLOW  
IOCTL_SERIAL_GET_BAUD_RATE  
IOCTL_SERIAL_GET_LINE_CONTROL  
IOCTL_SERIAL_GET_CHARS          
IOCTL_SERIAL_GET_HANDFLOW  

IOCTL_SERIAL_SET_BAUD_RATE Rate: 4800 

IOCTL_SERIAL_CLR_RTS          
IOCTL_SERIAL_SET_DTR          

IOCTL_SERIAL_SET_LINE_CONTROL StopBits: 1 Parity: NONE WordLength: 8 

IOCTL_SERIAL_SET_CHAR         EOF:0 ERR:0 BRK:0 EVT:0 XON:11 XOFF:13 
IOCTL_SERIAL_SET_HANDFLOW Shake:1 Replace:0 XonLimit:2048 XoffLimit:512 
IOCTL_SERIAL_GET_TIMEOUTS  
IOCTL_SERIAL_SET_TIMEOUTS RI:100 RM:2 RC:20 WM:0 WC:0 

Senast ändrad av Gunnar_ | 20 januari 2009 | 20:31

post-22127-1394235754,7382_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyckades tidigare, med en en av mina tidigare (inte dom nyare) Garmin-plottrar få ut/in ett format som SeaClearII klarade. Kommer just nu inte ihåg riktigt hur jag fick ihop det.

Med dom senare har jag hämtat Mapsource Atlantic på nätet och kör planering och uppföljning på datorn och kan föra över waypoints, rutter och spår mellan PC och Garmin-plotter utan problem. Kartor däremot går inte att få mellan plotter och PC. Måste hämtas ner från nätet. Det var lite pusslande innan jag fick ihop det men nu fungera det klockrent. Efter det kan jag också hämta uppdateringar från Garmins hemsida i USA till Mapsource versionen på PC:n utan problem, så jag alltid den senaste versionen. Som sagt förmodligen i gråzonen och möjligen inte helt lagligt, men efter att ha köpt 7 st. Garmin GPS och Plottrar och en mängd tillbehör har jag inte så dåligt samvete.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...