Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
zappe

Hur kallibrerar man triminstrumentet

Rekommendera Poster

Hej! Behöver hjälp med att kallibrera triminstrumentet. Efter det att jag monterat på drevet visar instrumentet 1 vid full intrimning, tidigare visade instumentet -4. Jag försökte lossa kuggstången på styrhjälmen men kommer bara åt ena skruven och det finns inte plats att vika undan den så att jag kunde ändra på kugghjulet. Finns det något annat sätt? Motor AQ 205 med 290 DP drev 1989 års modell.

/ Ingmar

Senast ändrad av zappe | 15 januari 2009 | 13:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrhjälmens kuggstång sitter med en skruv! När du lossat kuggstången så är det bara att hitta kugghjulets märkta kugge och sätta den i kuggstångens första jack. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Skall testa detta i morgon.

/Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack än en gång Nitro. Det var fixat på två minuter när jag viste hur.

MVH Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan lägga till att Du kan göra en finjustering. På insidan av skölden (inne i båten) sitter en potentiometer. Det går in några kablar högst på skölden. Där sitter också en klyka som håller fast potentiometern. Lossa på bulten och då kan du försiktigt vrida på potentiometern åt det håll Du önskar för att få in helt rätt siffra i instrumentet på panelen. Borde vara 0 vid  optimal belastning och vid full intrimning -4 eller -5. Lyfter Du drevet kan det vara bra att veta vilken siffra det är på instrumentet när drevet tar i skölden så att Du inte överbelastar kolvarna. Brukar ligga runt 40 till 45.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...