Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
hjalmarepiraten

Funderingar kring Bayliner 2155...

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har kikat in i sjöbodarna hos de som har eller har haft en bayliner 2155. Trots det har jag lite funderingar då jag funderar kring nästa båtköp.

Då jag inte är någon kunnig mekaniker undrar jag hur säker en orginalmotor från sent 80-tal är? Vad kostar en ersättningsmotor om olyckan är framme?

Går den att använda för kortare turer utomskärs eller är den väldigt stötig när det går lite sjö?

Hur mkt soppa drar den. Har hört lite olika. 1 - 1,5 liter sjömilen kanske?

Finns det något speciellt man skall se upp med? Dålig lukt i ruffen har jag hört en del om?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag antar att du eftersöker minstingen i ciera serien?? I så fall så tycker jag att du ska sikta på en mindre capri istället Typ 2052an är en fin båt.. Denna rumphuggna bayliner 2155 är inte något vidare i sjön den är för hög kort och bred. Det ger stort vindfång och slingrig gång i sjön och är mycket vindkänslig.. Sitter Omc maskiner med tillhörande drev i dessa, kan man inte mecka själv avråder jag ifrån köp. Är d icke renoverad orginalstånka, med orginal drev är ju risken för ras större..

Bayliner Capri 2052 ligger i samma prisklass, är lite mindre men mycket nyare, bättre (pålitligare) drivlina (Mercrusier maskin och drev. Kostar mindre i soppa och troligt vis även i mindre i delar..

2155an drar ca 1,5L dist i marshfart dvs ca 25 knop. caprin klarar en dist på Litern jämt och ibland under litern.. Sitter ofta v6a vilket är o föredra i dessa mindre båtar. En v8 blir förmycke, och en 4a lite för lite..

Gillar man att skruva köper man äldre grejer, gillar man att åka så köper man så nytt som plånboken tillåter. Ja inte sant i alla lägen men just nu verkar d stämma hyffsat bra..

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 14 januari 2009 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som Rexco säger så är 2155:an lite rumphuggen akteröver sett, men varför inte titta på 2455:an om du ändå vill ha en båt med kabin i den serien. Den erbjuder större utrymmen överallt med riktig toalett samt hel badbrygga och en generös midcabin mm.

Denna var min http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album247

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har även funderat på 2455 men varit osäker om inte bensförbrukningen sticker iväg alldeles för mycket. Dessutom blir den väl bredare? Båtplatsen är bara 270 cm bred, så max bredd är 260 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bensinförbrukningen låg emellan 1,6-2L för min 2455:a och tycker inte det är något att skämmas för i en så pass stor båt med de utrymmena och den prestandan. Max bredd för 2455:an är 2,44m.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med ovanstående hade nog satsat på en störe modell eller den öppnare dc 2052an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet vad gäller båtar är att jag alltid efter ett tag tycker att båten är för liten....allt beror nog på vad Du tänker ägna Dig åt för sorts båtliv, vilket Du inte skriver något om.

Eftersom 2155 lockar. antar jag att Du vill ut o glida litet, grilla med kompisar, solbada, åka någonstans för en pizza, eller tillbringa en helg med kärleken( el dyl,) o möjligheten att ligga över, flera stycken.

Om Du räknar på skillnaden i soppa mellan 2155 o 2455 tror jag inte att det blir någon jättestor skillnad,  några tusenlappar har Du igen på trivsel, utrymme osv. Du klarar oxå säkerligen garanterat kortare utomskärsturer, gäller att anpassa farten till båten o sjön.

Brukar vara så att ungefär samma förbr. i 5-6 knop som i 22-25 knop för dessa båtar o i såfall kan det bli bättre?? Räkna snitt 2,0 l/NM o antalet nm, så vet Du ungefär vad kostnaden blir per säsong!!!!

Övrigt motorn skick mm, kolla båten, motorn, skicket ordentligt så att Du vet vad Du köper, kan Du inte själv ta med kunnig kompis!!!

2755 själv idag, o kan jämföras med 2455 och är mycket nöjd med båten.

Och som Du vet-------Storleken har betydelse------ ialla fall vad gäller båtar!!!!!glöm inte att kolla modellerna fysiskt, då känner Du nog ganska snabbt vilken modell som passar!!!!

Och glöm inte...skillnaden att ratta 2052,2155  och 2455 är inte stor, lär Dig fort o inga problem!!!!

Lycka till!!!



Senast ändrad av Minego | 16 januari 2009 | 22:41



Senast ändrad av Minego | 16 januari 2009 | 22:46



Senast ändrad av Minego | 16 januari 2009 | 22:49



Senast ändrad av Minego | 16 januari 2009 | 22:52



Senast ändrad av Minego | 16 januari 2009 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ...erkänner flera ändringar men....vill ju att det skall vara riktigt o rätt och att budskapet går fram!!! Visst, nån pilsner innanför västen gör inte saken lättare!!!

Håll ut...................sommaren kommer!!!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först vill jag tacka för alla kloka råd och tankar kring framtida båtbyte. Jag har blivit en inbiten nörd på den här sidan. Fantastiskt med alla kunniga och inbitna båtälskare.Glad

Jag har en fru som inte alls trivs på vatten medans jag själv älskar båtar och vatten. Så det handlar nog mer om weekendturer med frun och dottern (9år) möjligen med någon kamrat till henne ngn gång ibland. Dessutom blir det säkert en hel del dagsturer med bad, fiske eller andra ursäkter för att komma ut på vattnet. Gillar att vara en bit ut på havet.

Har fortsatt att kika vidare på båtar efter era råd. Har tittat (på nätet endast) på 2355 Ciera som verkar lite lägre??? Kan det vara ett bättre alternativ? Den kanske drar mkt mer bränsle? Men den ser åtminstone inte ut att vara lika känslig för vind och dessutom ungefär samma längd som 2455. De jag sett är dessutom lite nyare årgångar (tyvärr också lite dyrare) vilket borde göra orginalmotorerna säkrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Ja 2355an är ett bra val om du endå ska gå upp i storlek, 2455orna börjar tyvärr bli till åren. Ingen fara bara maskin och drev är renoverade, men då stiger oftast priserna oxå.. En 2355a med rätt maskin dvs 5,7L 350 motorn drar mellan 1,8 och 2L dist i marshfart dvs runt 25 knop.. Med minsta 8an 5,0L går d att få ner förbrukningen lite men knappt märkbart. V6an Orkar med båten men drar nästan lika mycket soppa som v8orna och är mycket klenare.

Jag har haft mycket lite problem med min 2355a, se upp med solsprickor på instrument panelen, d hade jag på min. Numer åtgärdat av en kompis som lever på att fixa plastbåtar.. Troligtvis en kostsam historia om man ska lämna d till varven. 2355an är hög och med d stora kappellet uppe så blir d ett mkt stort vindfång. D man ska ha i tanken är att d är ingen lätt båt att köra som nybörjare. Den svänger dåligt och är pga vindfånget och drevet med singelpropp svår hanterlig vid tilläggningar när d blåser på lite.. Misstaget jag gjorde var att med inställningen den där (Lilla) plutt båten är väl ingen match för nån som mig. Nåja vid första bästa landning vid bryggan fick jag äta upp d och sedan tvätta bort svarta streck från div bildäck vid bryggan.

Detta är den enda nackdelen med 2355an och andra likvärdiga jänkare. Det är en vanesak och något som man vänjer sig vid. Dock är d ingen strandraggarbåt dvs Gummiflotte behövs för att komma in till sandstränder. 2355an är tung och går djupt i vattnet, således är d svårt att nå fina stränder. Jag ankrar och paddlar sista biten med flotten, funkar men är lite omständigt om man är många..

Vattensporter och andra aktiviter så som wakeboard eller vattenskidor funkar inget vidare. Jag har provat på d lite med min båt men den är för klumpig och d är inte mer att d går nog precis..

Ska du inte använda den som renodlad bobåt dvs övernatta mkt och ofta så ser jag bara en stor båt som problem. En mindre enklare båt är billigare i allt men är ju som sagt inget man sover mer än kanske 1 natt eller så. Stora båtar kostar mkt pengar utöver inköpspris. Bara en så enkel sak som sjösättning och upptagning blir krångligt med stora båtar. Jag hyr lastbil till min,drar ner den med traktor eller grävmaskin om jag måste.

Med en mindre båt kan man enkelt slänga i den vid en båtramp. Kanske bara låna en större bil. Sedan så är frågan trailer eller bockar? Till små båtar är d enkelt att hitta en trailer till rätt kurs men till lite större jänkare börjar d bli dyrt..

Nåja lite att tänka på kanske??

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...