Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Gäst Christopher

motor under vatten, vad göra

Rekommendera Poster

Gäst Christopher

min träbåt (en östlundare från 1936) tog in vatten och dieselmotorn kom under vatten. Försökte starta och det börjad ryka ordentligt. försökte starta igen, men det verkade som startmotorn började packa ur. Tog ur oljestickan och då sprutade det vatten ur hålet. Vad skall jag göra nu? Tänkte tömma ur olja vatten och fylla på med ny olja så att den drar runt i motorn så att den inte rostar. Någon som har förslag avd jag skall göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur med samtliga spridare, fyll cylindrarna med diesel och veva runt den för hand några varv. om du får snurr på startmotorn så kan du hälla i ny fin olja, sen häller du i några liter diesel också och kör den ett tag på tomgång så du får bort allt vatten som finns i motorn. sen pumpar du ur alltihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst christopher

Tack för hjälpen!!! Var nere alldeles nyss och fyllde på med olja och tog bort bottenpluggen, då kom det ännu mer vatten, vilket kändes bra. Men ursäkta min okunnighet, men hur sitter spridarna? Det är en liten peugeotdiesel. Veva den för hand, hur gör jag då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte riktigt hur dom sitter på en peugeot motor. men börja med att lossa spridarrören som kommer från pumpen. Sen borde dom sitta fast med antingen 1 eller 2 skruvar som håller ett bleck runt spridaren. sen är det bara att dra ut dom. om dom inte varit ur på länge så kan det hjälpa med lite 5-56 runt hålet och att vrida dom fram och tillbaka med en skiftnyckel samtidigt som man drar dom uppåt. Prova det och återkom gärna med besked:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Spridarna sitter i topplocken. kan vara lite pill att få loss dom men det är bara att vrida o bända lite vackert. Vrid sedan runt motorn med startveven eller dra på svänghjulet med en lämplig hylsnyckel. Vid återmontering så smörj in spridarna med kopparpasta så blir det lättare näst gång de ska bort. Kan också vara lämpligt att ta isär startmotorn och göra ren den. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst christopher

Tackar, tackar för all hjälp! Jag skall plocka ur spridarna bums, och fylla cylindrarna med diesel (gör jag det via hålen där spridarna suttit?). Sen drar jag runt, och skall kika lite på startmotorn. Men jag undrar en annan sak, akter om motorn så finns det ett påfyllningshål på/vid drevet liksom. Är det till drevet, för det var vatten där också?Är det samma olja där som i motorn? Finns det en bottenplugg för den också? Kanske var det den jag tog ur? Allt sitter ju lite svårt till och jag har inte meckat båtmotor tidigare. Tack ännu en gång på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fyll diesel i hålen där spridarna suttit ja. Töm backslaget på olja också ja. det är nog inte så mycket vatten i det om det inte har gemensam olja med motorn. Men det tror jag inte. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...