Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
nosslo

gasol i båt

Rekommendera Poster

Hej

Håller på att bygga om mitt kök i båten och har tagit ur spritköket som satt i. Ska nu koppla in gasol och ja undrar vad det finns för regler ,dom ja läst verkar luddiga och lika när man pratar med försäkringsbolagen. Sälv hade ja tänkt å sätta gasolflaskan under förarsätet uppe på däck så jag inte får så långa ledningar då blir den sittande bredvid motor utrymmet och värmeledningar, men då säger alla att den ska sitta ute, gärna inbyggd på typ badbryggan eller något. Lika så förstår jag att det ska finnas ventilation ut från båten, men är det så att alla gasoltuber i motorbåtar e inbyggda utomhus, e helt ny på detta så jag är väldigt mån om tips å råd ,vad som är bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står säkert att läsa på fogas hemsida också.
Tuben ska förvaras utomhus eller i tät behållare som ventileras till skrovets utsida. (gasolen är tung och rinner som vatten ner i kölsvinet.)
Gasolvarnare rekomenderas, elektrisk huvudventil som manövreras trån pentryt är också en bra investering (monteras så nära tuben som möjligt.) Längre sträckor dras med rör för att undvika slitskador. Gasolen är smidig och effektiv, och med fungerande anläggning är den förhållandevis säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte svårare än så här..!! tack för tipsen, bara å sätta igång nu å ordna med behållare och dra ledningar, klara besked ,tack ska ni ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ett gammalt inlägg men kanske jag kan få svar ändå! VI har nyligen köpt en Fjord 26 cr där gasolflaskan står i en syltburk modell större bakom förarstolen. Allt står bara löst på durken. Vi funderar på om någon har en bra placering i den här båt modellen eftersom det inte finns något stuvutrymme som inte är i någon av ruffara. Ett alternativ är ju på badbryggan, men kanske inte det bästa..

//Sebbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flaskan ska stå någonstans där ev läckage kan rinna ner och ut från båten och INTE ner i kölsvinet.

Om du inte hittar något bra ställe så är väl badbryggan ett alternativ. Då är det bra om flaskan står i en burk med skydd för regn och nyfikna fingrar.

Jag stänger av huvudventilen på flaskan när jag lämnar båten och ibland (med nervösa passagerare ombord) även när jag inte aktivt använder spisen.

Orange Gasolslang används för att koppla till flaskan respektive spisen. Är avståndet över ca 1 m så används fast monterat kopparrör för överskjutande distans. Slangen ska bytas efter max 2-3 säsonger, den är också märkt med bäst-före datum.

På flaskan ska sitta en godkänd reducerventil som tar ned trycket till vad spisen ska ha.

Gasollarm i närheten av spisen är en bra ide.

Och; i Sverige är den koniska skruvkopplingen till flaskan VÄNSTER-gängad. Dvs åt FEL håll. Bra att veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...