Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Salstad

Båtbraschen ?

Rekommendera Poster

Sitter i båtbytar tankar och bättre läge finns väl inte igentligen men hur mycket vågar man pressa firmorna ?

Har en båt jag vill byta in som ligger 60-70.000kr under i pris. I dagens läge men nackdel/fördelslista (som kanske inte vid högkonjunktur alltid går att följa) så tycker jag mig kunna byta jämnt.

Skall man våga sticka ut hakan och ge dem ett rakt över bud eller får man den sura sidan och verkligen slita för att lyckas ro ihamn affärren sen ?

/Salstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så vill du byta din båt jämt upp mot en annan hos någon firma- och i så fall så tror jag det är svårt att ro i hamn.

Har svårt att tänka mig att någon gör en sådan affär utan att få in lite friska pengar. Men jag kan ju ha fel.....

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag personligen tycker lite som dig, men i andra änden så är det ju så att firman måste ju göra affärer oavsett vinst eller inte för att få lite rullians på sortimentet. Att ha båtar stående i långa tider och sen även ingen nyförsäljning så blir det jobbigt för vilken firma som helst. Dessutom idag så tajtar ju båtbranschen ihop sig för var dag som går....

/Salstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du att förlora på att ge ett bud?

Du kan bara få ett ja eller nej.

Sedan är det bara att utgå ifrån det svar du fick.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför en firma skulle vara intresserade av att byta jämt? De åker ju i så fall på en onödig kostnad i rekond. av den inbytta båten. Såvida inte din båt har ett högre värde, eller en möjlighet för dem att sätta ut den till högre pris...men det hade den väl inte enligt listorna du kollat.

En annan fundering ang. listorna. Om du tycker att deras båt borde sjunkit 60-70 000 i pris pga dagens läge så borde väl din båt också ha sjunkit motsvarande i värde? För det låter ju konstigt om din inbytesbåt står sig i värde medans firmans båt sjunkit om det i listorna skiljer 60-70 000.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut visst är det så att min båt också sjunkit, kanske inte lika drastisgt eftersom min är 7års modeller nyare men visst är det så. Och normalt sett borde det inte vara snack, min båt är ju dessutom ca 1,5 meter kortare. Det som är huvudsaken i bytet är ju att firman får en mer lättsåld båt på firman som borde vara nog för en båthandlare idag att göra affär.

Men det är just detta jag funderar över för vad skall en båtfirma göra då enligt er. De lär inte sälja båtar i rykande fart. Samma antal beg.båtar har stått där sedan hösten förra året. Nyförsäljningen är obefintlig vågar jag nästan säga så något måste ju en handlare göra. Det säljs ju knappast något i dagens läge inom båtbranschen... Varv på varv går i konkurrs och handlarna skriker ju på kunder. Sitter själv med knytningar mot skandinavien inom en viss del av marinbranschen och det är ju LÅNGT ifrån muntert ute på marknaden, inte långt ifrån kaos....

Jag försöker ju kryssa och utnytja tillfället och vara lite gniden OskyldigTungan

/Salstad



Senast ändrad av Salstad | 14 januari 2009 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog prutläge och vad som är rätt ingång eller pris är ju svårt att säga.

men man kan alltid ge ett skambud så får man  se om båthandlaren nappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båtbranschen måste nästan fungera som bilbranschen och där vill dom knappt byta in begagnat utan helst sälja renaffär. Alla sitter på stora beg.lager som kostar pengar att ränta,så jag tror att när dom dumpar priser på beg.båtar eller nya lagerbåtar (föregående årsmodell osv) så kommer dom nog inte heller att överbetala för andra inbytesbåtar som också kostar att ränta,det är nog som det alltid har varit att mellanpriset är det som styr,men vid rent köp utan byte så tror jag att det är guldläge när man kan frigöra låst kapital för handlaren!!!!! Ps nu kommer snart våra båtar att vara värda varenda krona (pga att våren nalkas) som man satt och övertalade sig själv att den skulle vara när man köpte den ?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog det kan bli svårt att få båtfirman att byta jämt med en båt som är värd 60-70 tusen mindre än den dom redan har,det verkar inte vidare lockande, men du kan ju alltid ställa frågan och höra vad dom säger.

 Ett annat alternativ är ju  att sälja din båt själv  gå sen in till handlaren  utan byte och pruta 60-70 tusen, skulle tro att de gärna lättar på lagret  och är villigare att gå ner mycket i pris om de kan byta sin båt mot pengar.

Lycka till Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även en båthandlare behöver få in pengar i kassan.

Om nu din båt är lättsåld så sälj den själv, och gör ett rent köp av handlaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du göra affär och ha möjligheten att få ett bra pris så skall du ha med dig en säck med kontanter. Du får nog ingen möjlighet att göra en bra affär genom ett inbyte. Som flera nyktert noterat, du sitter i samma båt (lite Arne Hegerforsvarning). Sälj din båt, hoppas få hyfsat betalt, lägg till lite friska pengar och gå och köp en riktigt bra båt billigt nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja värt ett försök är det ju alltid som ni skriver helt klart, är ju bara 2 svar man kan få.

Håller med om att ha pengarna i kassan är det bästa men nu finns det inget i kassan förutom en båt som kan vara handelsvara. Får väl återkomma i ämnet när jag dealat med firman Guld

/Salstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, jag misstänker att det är rätt lätt att pruta ner 50000 kr (10-20 %) på en lagerbåt om man betalar kontant. Kommer du med en inbytesbåt så skulle jag som handlare pruta ner din båt ytterligare.

Det blir kul att höra hur det går för dig.

/Räserbåten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre försöka sälja den privat hur det nu går till i dessa tider är en annan sak!! Själv sugen att byta men när man inte får nåt för det man har så får man köra vidare ett tag till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum av precis det du skriver (steken) så tycker jag mitt försök är värt lite extra jobb.

För igentligen är det en förlust affär för firman men ger dem en lite enklare sits att tjäna pengar som de kanske inte får in alls utan bytes affär. Så ser jag det och det borde vilken båthandlare som helst göra med det faktum de står inför..... Som sagt min del i marinbranschen via arbetet visar inte allt för god framtid så hoppas på en liten öppning Obestämd

/Salstad



Senast ändrad av Salstad | 16 januari 2009 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ber att du håller oss underrättade om vad som händer, Ska bli spännade att se vad du får för reaktion på ditt resonemang.

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...