Luffarn 8 Postad 26 Januari , 2009 Att öva på att reva båten är nog bland det viktigaste med segling. Och att se till att det finns revsystem som fungerar. Och för långfärd är det guld med ett inre kutterstag, där man kan föra en mindre fock. En genua inrullad till mer än hälften i hårt väder fungerar väldigt dåligt, den drar ikull båten i stället för at driva framåt. Att sex pers under en längre tid ska stå ut i en 7,7 meters segelbåt med fem kojer kan jag omöjligt tänka mig. Men är det sex pers som från början är intresserade så brukar de flesta balla ur vad det lider. Ni kanske blir två eller tre kvar som gör slag i saken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 27 Januari , 2009 Eilean: Självklart har jag läst dina svar. tom. sparat dem i ett utskrivet word-dokument, ledsen om det inte uppfattats så. Jag kan inte se vad jag ställt samma fråga två gånger. Men som jag verkligen försökt påpeka: jag är tacksam! Tack! Eustace: Tack för att du säger det, och precis som du skriver så håller jag med om att det är drömmar, dock inte orealistiska. Men självklart behöver jag ut i känna på gunget! De ska jag försöka göra i sommar, vilket jag skrivit. Varför jag skrev denna tråd från början var ju för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Det har jag insett att det är, dock inte på de villkoren jag hade tänkt mig. Men att det t.ex. är värt att satsa på en båt som POTENTIELLT skulle klara en färd neråt medelhavet. Luffarn: Precis, minst hälften bangar ur redan i sommar, så sex pers till medelhavet det blir de nog aldrig. Det har jag fått lära mig utav bla. den här tråden. Helt rätt! Inga sura miner nu! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cripz 0 Postad 23 Juli , 2009 jag kan bara tala för mig själv... men disseln i min är sjukt snål.. har lite svårt att säga exakt hur mycket den drar efter som jag inte har nån soppa mätare... men blir alltid förvånad när man tankar hur lite den dragit... så jag tror att en gammal dissel i bra skick är snålare än en utombordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EllenHilda 0 Postad 3 Januari , 2011 Kolla även: http://retd.se/joomla/index.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser