jokar 0 Postad 14 Januari , 2009 Hej! Har ingen erfarenhet av att segla utan tänker lära mig några säsonger framöver. Men funderar på hur man bäst tar sig ner till medelhavet? Är det via europas kanaler, dvs genom tyskland och frankrike? (själv tänker jag, mindre trafik, mindre oväders-risk men dyrare och långsammare pga. vindbrist) Eller via nordsjön, engelska kanalen och uppför portugals kust? (Blåsigare, hårt trafikerat vid engelska kanalen dvs farligare men billigare och snabbare) En liten parantesfråga är också hur tror ni att sex ungdomar i 20 års åldern står ut med varandra i en typ maxi 77 med ordinarie 5 kojplatser? Jobbigt det förstår jag med, men är det möjligt över huvudtaget? Lite svårt att svara på såklart men säg vad ni tror om det. Tackar! Senast ändrad av jokar | 14 januari 2009 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Januari , 2009 Jag ryser vid tanken - 6 pers i en M77 på långsegling. En helg kanske. Betänk all utrustning, packning, proviant och vatten som skall med. Jag tror inte det går. Redan 4 skulle vara trångt. Vad ni än gör - testa i ett par veckor i hemmavatten först! Om havsvägen är snabbare tvivlar jag på. Kanalvägen kan gå på 6 v eller t.o.m kortare tid. Vindbrist är ingen fråga, du går ju för motor. Yttervägen kan man iofs klara på ett par veckor om man seglar non-stop. Men det är knappast aktuellt om man är oerfaren och seglar i en liten båt. Dessutom kanske ni vill se något också? Dessutom blir resan längre, ni skall ända ner till Gib och sedan är spanska medelhavskusten knappast en del av Medelhavet där man vill vara i onödan. Mitt förslag är att välja kanalvägen, det blir inte så mycket dyrare, ja bränslet förstås och avgiften. Men den är låg och uppvägs av i princip inga hamnavgifter, som är höga på utsidan och en del utrustning ni kan skippa som krävs för atlantsegling. Alternativet är att dag- och kustsegla på utsidan. Men då blir hamnavgifterna en post att räkna med, man måste ändå vara rustad för att rida ut dåligt väder till havs och behöver lång tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2009 Vi har haft 2 Maxi 77 under ett antal år. När vi seglade med barn i båten gick det att vara 8 pers men då var barnen 1-10 år, 4 st. Alltså två familjer. Två vuxna låg ute under bomtältet. Så visst går det med 6 vuxna också att sova. Men med utrustning för 6 man under långsegling blir det väldigt nedlastad båt och otroligt obekvämt.Men att gå kustvägen kan bli farligt med nedlastad båt. Alternativet med kanaler skulle kunna gå bra om man t.ex har en följebil som kan ha en del utrustning och där ett par pers kan sova. Bra att köra bunker, utflykter mm. Det skulle nästan vara bättre än bara en kanalsegling då man kan se både från vatten och på land och få omväxling. Det är inte alltid så lätt att få tag i bensin t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Januari , 2009 Utombordare i gång i 6 veckor! jag ryser, tycker att det var jobbig att gå för motor med utombordare om det så bara var en dag. Men hade jag varit 20 år hade det kanske gått - då orkade man med det mesta. Kanske ska ni försöka samla ihop till en Vega istället. Det finns en som seglat jorden runt med 4-5 20-åringar (nyss hemkomna) och det gick tydligen bra. Den båten är mer bärig, har inombordare och mer volym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2009 Ett alternativ till Engelska kanalen är Caledonia kanal i Scotland. Thomas Grahn och Sven Yrvind tog en alternativ kanal med sin Vega http://www.majasventure.com/ Svar på parantesfrågan; Nej tommy Senast ändrad av toaen | 14 januari 2009 | 16:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Januari , 2009 Jag tror faktiskt inte att det så jobbigt med en modern, tyst utombordare i kanalerna. Långa sträckor kan man ändå inte gå så fort utan puttrar fram i maklig takt. Och det är betydligt lättare att tanka bensin med dunkar än att hitta ställen man kan bunkra diesel. En inombordare har sina bekymmer också, med skräp i propellern och tilltäppt kylintag. Sådana bekymmer ordnar sig enklare med en utombordare. Därmed inte sagt att Vega är en dålig idé, tvärtom. Men för just kanalerna tror jag nog utmbordaren duger. Och vi såg åtskilliga utombordarbåtar i kanalerna som kom långväga ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Januari , 2009 Det tycker jag inte är en så god idé. Då har man hela Nordsjön att korsa och sedan Irländska sjön eller Irlands västkust. Kan bli betydligt jobbigare och är även längre om Medelhavet är målet. Det känns inte som ett bra alternativ för relativa nybörjare i liten båt som iofs inte är dålig men kanske inte så optimal för havssegling. Att sedan Skottland med sina kanaler är bland det häftigaste europeiska vatten man kan segla är en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swarne 0 Postad 14 Januari , 2009 Hejsan! Lånar tråden lite! Många skriver att det kan bli jobbigt att åka utombordare i flera timmar, det kan jag nog leva med. Men så skrivs det också mycket att det blir dyrare att åka utombordare jämfört med en inombordare. Men hur mycket mer drar en modern 4-takts utombordare i ca 5-10hk om man jämför med en gammal 70-tals Diesel maskin? (el bensinare) Lite nyfiken bara // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2009 En fyrtaktare drar väl c:a 20 % mer än en diesel. Inte mycket att bråka om när dieseln är dyrare. Fyrtaktsutombordare i 10-hk-klassen låter inte mycket. Det är de gamla högvarviga utombordarna som ringer än i öronen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 Januari , 2009 Här har ni en länk till några som är ute och långseglar i en Vega just nu. Mycket trevlig hemsida http://web.telia.com/~u24502397/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 15 Januari , 2009 Hej! TAck för alla svar! Vad jag förstår är Vegan att satsa på istället för maxin. Angående utrymme så är vi glada tonåringar och kommer nog att klara att leva tätt inpå, men tack för råd. Det jag ifrågasätter är om man ska gå för motor kanalvägen? Våran vision är att segla hela vägen, vi vill bara använda motor vid nödläge och tilläggning. Går inte detta att göra via kanalvägen pga. broar eller varför? För havsvägen måste ju gå att segla ner, och då är det det enda alternativet. Tid har vi massor, och vi räknar med att ta det lugnt. Bara dagsseglingar och bara fint väder. Övernatta tänker vi göra i naturhamnar 2 av 3 dagar samt gästhamnar max var tredje dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 Januari , 2009 I kanalen mastar man av när man lämnar havet (Norra Tyskland)och mastar på när man går ut på det samma igen (Södra Frankrike). Det är typ 300 m i snitt mellan broarna.... Kika litet på bilderna på min hemsida får du se. Något jag inte tror ni tänkt på är att när man går yttervägen blir det i bästa fall en naturhamn på tre gästhamnar. Naturligtvis litet beroende på vilken region. T.ex finns det många ankarplatser i norra Spanien. Men i stort sett inga längs södra Holland, Belgien och Frankrike ner till Bretagne. Och då är naturhamnen alltid sådan att man ligger för ankar och tar jollen iland. Skall ni bara dagsegla - räkna med storleksordningen 2.500 sjömil vid dagsegling längs kusterna mellan Elbe (Nordsjön) och Gibraltar. Det är 83 seglingsdagar om man gör 30 sjömil/dag. Vilket är mycket för en liten båt. Sedan skall ni ju se er omkring, ha vilodagar, bli inblåsta.... Kort sagt resan till Gibraltar kommer att ta ca 3,5-4 månader. Senast ändrad av Eilean | 15 januari 2009 | 17:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 15 Januari , 2009 Okej, inte läge att segla längs kanalen helt enkelt. Tack för svar. Att resan tar minst 4 månader ena vägen verkar ju mycket men är inte ett problem, men tackar för uträkningen. Vad är det som gör att man inte kan lägga till längs kusten i t.ex. lugnare vikar och dylikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 Januari , 2009 Långa sträckor är det öppen havskust, det finns inga lugna vikar helt enkelt. Och de områden där det finns vikar och öar ställer tidvattnet till det. Med en hög/lågvattenskillnad på mellan 2m i norr, uppåt 15 meter runt Bretagne och därefter avtagande till 2m i söder är all landförtöjning omöjlig och ankarplatserna måste vara djupa nog så attt du flyter vid ebb. Och ankringsplateserna i exempelvis Bretagne och Galicien är långt ifrån så lugna som vi är vana vid hemmifrån. Det går in dyning som man rullar i och det kan blåsa otrevliga fallvindar från bergen. Så räkna med mycket marinaliggande (som tyvärr kostar en del) och bra ankringsutrustning och en bra jolle är ett måste. Det är ju också så att tiden på året spelar roll, Biscaya bör man ha passerat innan hösten och att segla ner Portugals kust efter september kan var synnerligen besvärligt. Så en start bör inte ske senare än mitten av maj, litet beroende på vart ni utgår från. Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad resan innebär som du planerar och föreslår att du läser några seglingsbeskrivningar från folk som seglat där så att du får en uppfattning vad det handlar om. Jag seglade ner 2004 längs kusten och hem delvis via kanalerna. En del info kan du hitta i min berätelse. Och det finns massor av andra beskrivningar på nätet eller i bokform. Och fortfarande tycker jag 6 man i en liten båt, Maxi, Vega eller liknande är för trångt. Fyra möjligen fem, inte mer. Det är en lång resa ni skall göra, så både packning, utrustning och förnödenheter tar långt större plats än hemmavid. Bara dricks- och tvättvatten för 6 pers för några dagar blir långt mer än vad dessa båtar normalt har kapacitet för och det måste till extratankar eler lösa dunkar. Det är ju inte som hemma där man tvättar sig i havet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Januari , 2009 Huga, 3-4 månader att försöka vänja sig vid att ha sex i en Maxi77 med 4 andra tätt intill. Eller ännu värre: 3-4 månader utan att kunna/vilja ha sex alls, hehe. Sug på den du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Januari , 2009 när det gäller parentes frågan så ska man ha klart för sig att långa resor alltid innhbär långa tider av relativ händelselöshet. och när man är nära på varandra går man lätt varandra på nerverna. Förbered er gärna på att göra saker till sammans, res bort några dagar och se vad som händer i gruppen, vem tar vilka roller vad blir ni osams om... mm. sex personer är många och det handlar om att vara lyhörd och kunna anpassa sig för att det ska funka. Men om ni inte är enormt ordningssamma, väldigt sociala och diplomatiska,och dessutom gillar att äta sova, bajsa och onanera i grupp bör ni nog ändå försöka hitta en båt där alla åtminstone har en egen koj som man kan dra sig undan till när man känner för att vila eller bara få vara i fred en stund. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 15 Januari , 2009 Nej vi vet verkligen inte vad vi ger oss in på, men halva grejjen är ju att ta reda på det såklart. Jag pratar inte om att resa under 2009 utan snarare om två-tre år. tills dess har alla tagit skepparexamen och läst böcker pratat med erfarna (tex dig) också vidare. Men någonstans måste det börja och jag gav mig på maringuiden, som jag erkänner är ett bra forum för alla typer av frågor, trots att man inte kan något själv. Jag är tacksam för alla tankar ni har, men jag tror vi löser det mesta sociala och praktiska bra. Vi har erfarenhet av att tälta trångt o annan läger-känsla. Men jag undrar dock vad man får räkna med för priser på gästhamnarna då jag inser att naturhamnar inte alltid är tillgängliga. Finns det någon europeisk sida med samlade gästhamnar längs denna sträcken med mer info om de olika hamnarna? Senast ändrad av jokar | 15 januari 2009 | 22:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 Januari , 2009 Tyvärr finns det nog ingen sådan sida. 2004-5 fick vi betala som billigast 7 och som dyrast ca 45 EUR för våra knappa 13 meter på europas västkust. Snittet låg nog runt knappa 20. Då kostade en 33 fots båt vi seglade ihop med ett tag ca hälften eller något mer. Det är ju svårt att spekulera när man inte vet exakt båtlängd och vad kostnadsläget är när ni drar. Dyrast var England, Kanalöarna samt de franska hamnarna vid engelska kanalen. Holland var med vissa undantag relativt billigt, spanska nordkusten billigast och Portugal mittemellan. Inne i Medelhavet var det betydligt dyrare. Räkna med minst 10 EUR i snitt åtminstånde. Ju mindre djupgående båten har destå bättre, då kan ni krypa in i hamnar och ställen där de vanliga båtarna som behöver runt 2m inte kan ta sig, det brukar återspegla sig på priset. Man förstår snabbt att det är viktigt att kunna ankra när det går och bara gå in marinor när man absolut måste. Vilket kräver att man har bra ankarutrustning, tyngre och mer än vad man vanligtvis har här hemma och en jolle är naturligtvis ett måste för att komma iland. Jag skulle nog ta och skaffa Reed´ s Nautical Almanac. Den täcker hamnar och summariska seglingbeskrivningar från Nordsjön till Gibraltar, inkl brittiska öarna. Det är en utgift på ca 500.-. Men med den och med några översiktssjökort kan man planera en hel del, se distanser mellan hamnar, vissa hamnar har avgifterna angivna, det finns distanstabeller och en massa bra info. Har du inga kort kan du nog klara dig med Google Earth för planeringen. Och börja läs allt du kan komma över! Gå navigationskurser, du måste ha någon kompetens och kunna räkna tidvatten. Gå med i SXK Medelhavsseglarna. De har hyfsade föredrag och möten och en tidning och hemsida med viss info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 16 Januari , 2009 Jag håller precis på och läser Alla sa att vi skulle dö av Danjel Henriksson, Kajsa Björn och Jonatan Bonthron. Skaffa och läs! Handlar om 3 ungdomar i 20-25 års åldern som skaffar en Vega och ger sig ut på en 2-årig världsomsegling i en Vega. De skriver väldigt bra om bl.a relationsproblemen ombord, som om jag har förstått det rätt, de inte riktigt hade räknat med. Jag vill på inga sätt o vis avråda er, men det som skrivits ovan är väldigt bra och nyttig lärdom. Att ni tar skepparexamen är bra, men ni bör även ta Utsjöskepparen för att få lite mer kunskap om bl.a tidvatten. Men glöm inte att alla dessa kurser är teoretiska. Ni behöver även seglingsvana. Allihopa tillsammans och då på längre turer än en helg. Att vara van vid att bo i tält är väl i och för sig bra. Men man fungerar annorlunda ute på vattnet i jobbiga situationer. En jobbig situation på havet är oftast inte över på en kvart, det kanske tar några dygn innan saker o ting har återgått till normal status igen. Hur fixar man det med så många personer på så liten yta, där kanske skräck, oro och sjösjuka härjar. Många seglingsbeskrivningar hittar ni på www.kitalita.se, www.jrsk.org under länkar. Bra föreningar Jorden Runt Seglarna (jrsk.org), Oceanseglarn (osk.org) och SXK Medelhav. Fortsätt planera och gör resan, men försök att få en något större båt om ni skall vara så många ombord hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 18 Januari , 2009 Hej igen! Hur långt är det om man kör via kanalerna och vad är det som kostar där? Avgifter, bensin och gästhamnar? Mvh Jokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Januari , 2009 Vet du vad Jokar!? Nu har du ställt en massa frågor och flera skribenter har lagt ner mycket av tid och delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Och du kommer bara med fler basal och ganska, ursäkta mig, naiva frågor. Skall du inte försöka ta reda på något själv? Och läser du ens svaren? Flera av svaren på dina sista frågor står i mitt första inlägg. Att ta reda på vad kanalerna kostar, att man inte kan segla för att det finns broar där, att det inte finns massor av naturhamnar längs atlanten att ta natthamn i, hur långt det är till Gibraltar osv. osv är inte direkt någon hemlig information förbehållet en liten utvald skara. Som jag sagt tidigare - läs! Sök på nätet, där finns massor av information. Köp, låna eller stjäl böcker med seglingsbeskrivningar. Gå med i SXK´ s Medelhavsseglare. Jag (och det finns säkert fler) hjälper gärna till med att räta ut frågetecken så gott vi kan. Men gör något själv också, om du är seriös. Just nu känns det mest som att du fått en vag idé och att du inte riktigt orkar gå till botten med den för att se om den är värd att ens försöka göra verklighet av. www.vnf.fr är det franska kanalbolagets hemsida. Där står taxorna. Räkna med kanske 2000 SEK för en tremånadersbiljett för en båt i den storleken du talar om. Kanalerna i Tyskland, Holland och Belgien är i stort kostnadsfria. Hamnavgifterna i kanalerna kostar mellan 0 och 10 EUR beroende på servicekrav. Behöver man inte el och inte ligger i centralt i större städer kan man ofta ligga gratis. På www.sxk.se hittar du info om Medelhavsseglarna och www.amazon.co.uk, www.imray.com och www.nautiska.se är bra ställen att leta litteratur på. Här finns masor av länkar till långseglares hemsidor, http://www.kitalita.se/links.htm, oceaner av gratisinfo. Och här kan du läsa om väder och annat nyttigt om du skall gå på utsidan, http://myweb.tiscali.co.uk/franksweather/. Här finns info om kanaler, http://www.canals.com. Och använd det här och andra seglingsforas sökfunktion. Du är inte den förste som har frågor. Nu har du fått hemläxa! Och återkom gärna med något mer konkreta frågor. Senast ändrad av Eilean | 19 januari 2009 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 19 Januari , 2009 Jag förstår din irritation Eilean. Jag har dock sökt information själv (därav har jag inte skrivit något på några dár) men har faktiskt inte hittat information om hur lång tid eller hur lång väg kanalvägen är, eftersom att det verkar finnas så många olika valmöjligheter i fråga om vilken väg att åka ner. Medelhavsseglarna hade säkert varit den bästa sidan men krävs medlemsskap på 250 kr för att få tillgång till sidan. Nu får jag väl ta o gissa vilken väg som är bäst i denna djungel av möjligheter. Mina frågor om avgifter och bensin hade jag hittat information om, som verkar tillförlitlig. Men de skrev jag mest för utbyte andraas erfarenheter. Jag antar att folk har kommit undan avgifterna på lite olika sätt, kanske olika år, olika båtar osv. Mest nyfiken. Tyckte du att det var en jobbig fråga så behöver man ju inte svara, men jag är otroligt tacksam att du gjort det. Tack än en gång för allas erfarenheter och dina länkar Eilean! Tack! Ursäkta om jag upprört dig Eilean. Hoppas du har förståelse för att det är väldigt mycket att ta in när man inte ens visste vad en fock var för något, i början av inlägget. Jag lär mig bit för bit, och mycket tack vare dig, men försöker självklart jobba själv genom att söka info till kl 2 på nätterna senaste veckan. Men det är skoj! Senast ändrad av jokar | 19 januari 2009 | 23:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 23 Januari , 2009 Glöm engleska kanal vägen, det kan gå bra till spangen men lång kosten till gibraltar du kan få jätte kraftig vind och det kan blir än dåligt situation, med faligt hamn entré i portugal, folk sjuka etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 Januari , 2009 Jag tycker det här är en av de roligare forumtrådarna att läsa både vad gäller frågor och svar. Det finns ingen anledning att vara dryg mot Jokar. Dom som inte vill dela med sig av sina kunskaper slipper. Det är det som är det fina i kråksången med fourm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2009 Det är klart, men man kan ju undra hur seriös frågeställaren egentligen är när man först ställer frågan; Huvudinlägg - Fråga: Kustseglare Hej! Letar efter min första segelbåt. 6 kojer och max 60.000 kr är kriterierna. I övrigt inga speciella önskemål, långsam eller gammal spelar mindre roll. Säker och lättseglad är dock att föredra såklart. Förslag? Och sen i nästa tråd ställer frågan om dessa, 6 st 20-åringar, skall välja att segla till Medelhavet via kanalerna eller via havet med denna kustseglare, en Maxi 77 med 5 kojplatser, utan att ha nån större segelerfarenhet. Men jag, och många med mig, är väl gamla stofiler, som inte skulle kunna kasta sig iväg utan veta vad vi ger oss in i. Därför kommer jag nog aldrig iväg på nån längre segling heller. tommy Senast ändrad av toaen | 23 januari 2009 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 24 Januari , 2009 Låter som ni bör flyga ner och hyra båt några veckor i stället. Att jämföra båt med att vara på läger och tälta säger en hel del om hur det kommer att gå kan jag tycka. 6 st oerfarna som ska samsas på väldigt liten yta när allt kanske är fuktigt eller blött. Kanske någon sjösjuk. Irriterade på varandra m.m. Mitt ute på havet kan du inte bara gå i väg en stund som när du tältar tex. La även märke till att du inte frågat om när man bör göra en sådan här segling med tanke på väder/årstid. Du bör även kunna läsa lite väder också. Att gå ut i fel väder eller inte kunna se vad som väntar vid horisonten kan lätt leda till döden på en sån här segling med 6 st oerfarna. Har bekanta som gjort liknande rutter i större båtar som mer eller mindre tagit farväl av varandra när de hamnat i tufft väder. 6 st oerfarna i sådan situation vill jag inte ens tänka tanken på. Låter kanske negativ men ni måste utgå från det värsta. Har även bra historier från bekanta som seglade från Gibraltar till Irland i fint väder utan att slå en enda gång tex. Du/ni verkar inte se allvaret i den segling ni drömmer om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 24 Januari , 2009 Vi är mycket seriösa, men börjar som jag har sagt tidigare med att göra västkusten under några veckor i sommar. Sen om det blir jag och en eller fem st till ner mot medelhavet får årets säsong utvisa. Nu blir det troligen en vega med fyra ordinarie kojer plus sittbrunnen som någon tidigare nämnt. Så blir det till den här sommaren.Kanske funkar, kanske inte, men värt att prova under två veckor i sitt hemland. Tack för svar, men jag håller med föregående talare om att det är tråkigt att bara för man har ivriga/omöjliga/livliga/galna idéer blir sågad av andra på ett otrevligt sätt. Det räcker att man delar med sig av sina erfarenheter och möjligtvis ger ett råd, men taskig och tråkig chargong är väldigt onödigt. Eftersom mina frågor enligt mig alltid varit seriösa, så kan jag inte annat än be om seriösa och trevliga tillbaka. I all vänlighet // Jokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Januari , 2009 En tanke jag tänkt angående kanalfärd till Medelhavet; varför inte en snipa i stället för segelbåt? Kanske en äldre plastsnipa med nyare motor. Segelbåtens rigg blir ju mest till besvär när den ska tas ner och ligga på däck. En snipa med ett djupgående på under metern måste vara mycket bättre för kanalfärd. Är man ung är det nog troligt att man inte har råd att åka ut i Medelhavet med dess svindyra gästhamnar för folk med Onassisplånböcker. Med en grundgående deplacementsbåt går det att lägga upp en riktig dröm-rundresa på kanalerna i Europa. Kanalerna tror jag ger mer än själva Medelhavet. Och med en snipa går det att åka på de mindre kanalerna i Frankrike när inga segelbåtar tar sig fram där, vissa tider på sommaren sjunker vattennivån. Ett tips om man vill segla är att bara åka genom Holland, Där finns en (eller flera?) rutter man kan ta utan att ta bort masten, broarna öppnas överallt! Och pubar och världshus finns det överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Januari , 2009 Av alla som svarat Jokar i denna tråd har jag tveklöst lagt ner mest tid och energi, jag kommit med flest råd, fakta och frikostigt delat med mig av mina erfarenheter. Och inte minst, givit många tips på var man kan söka infomation. För det är precis vad Jokar måste göra – lära sig massor och skaffa erfarenhet. Och jag hade gärna fortsatt med detta. För det vore jättekul om Jokar kunde komma iväg på det jag tycker är det roligaste och mest givande man kan göra - segla ut på långfärd. Men, efter att tillbringat massor med tid framför datorn för Jokars skull blir jag till sist litet irriterad och undrande till hur pass seriös Jokar egentligen är. Jag påpekar t.ex att han ställer om frågor han redan fått svar på – läser han alltså ens svaren han fått? Eller så vill han att andra skall svara på sådant man lätt kan finna i Google Earth på några minuter. Ser man någon respons på läs- och länktips han fått? Nej. Så nu tycker jag att jag har andledning att utrycka både min irritation och undran? För jag har inte lust att lägga ner tid och energi på någon vars planer egentligen är ett hugskott och som rinner ut i sanden lika fort som de dök upp, kanske när man insett att det både kostar pengar, tid och franförallt kunskap att långsegla?Precis som så som många andra som dyker upp här och surrar om fantastiska långseglingsplaner. Och sedan bara tystnar... Men då blir jag kallad för dryg, har ”taskig och tråkig jargong”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 25 Januari , 2009 Tycker inte att du behöver ta åt dig, Eilean, du känns ju ändå ganska uppmuntrande i dina inlägg. Tror det känns hårdare med de som bara är negativa från start. Tänkte, med tanke på den debatt som alltid uppstår i sådana här trådar, ta exempel från mig själv. Också lite som en passning till Jokar om vad det finns att tänka på. Jag ensamseglar och har en tanke om att komma iväg på längrefärd så småningom. Men jag är enligt mig själv en stor fegis så jag tar små steg i taget. T.ex så har jag låtit bli att reva i kraftig vind när jag seglade inomskärs för att se om jag stod ut och klarade att hantera den stora krängningen. I min process (som såklart är flerdelad) så är jag bl.a. ute och seglar utomskärs nuförtiden. Det har gått jättebra, både med navigation och att hantera båten och mig själv. Men så i somras skulle jag ta en seglats i trevlig slör, hittills har det varit halvvind när jag varit ute på stora vatten. Det visade sig att i den medsjö som medföljde så klarade jag inte att få autopiloten att hålla kurs och jag lyckades inte få båten att gå stadigt så att jag kunde använda spisen. Det var bara att avbryta och försöka igen när jag har mer kunskap. Men jag gladde mig åt att inte upptäcka denna brist då jag inte hade haft möjlighet att nå land i rimlig tid. Om jag har någon poäng så är det att man kan inte få all kunskap via nätet eller böcker utan man behöver pröva för att se vad man saknar. Jag har såklart också kollat rutter m.m. men jag är ju egentligen inte alls där i min process. Tycker dock att någon som jokar bör uppmuntras även om han för tillfället är orealistisk och drömmande, men det är ju där det börjar. Innan färden blir av så har de flesta (tyvärr inte alla) blivit mer realitetsanpassade i sina planer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser