Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
PrimeX

Isolationstransformator, erfarenhet?

Rekommendera Poster

Jag ska montera en Isolationstransformator i båten funderar på En Mastervolt Mass GI. Är det någon som har erfarenet av denna.

Förslag till andra bra fungerande typer. Jag har som krav att den skall vara lätt, liten, tyst klara min 2500 W.

(Mastervolten väger 5,5 kg.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga synpunkter på mastervolt. de gör vettiga prylar. en isolationstransformator är ju alla gånger en bra investering, både korrosions- och säkerhets-mässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack, jag lärde mig den hårda vägen i sommras. Efter mycket landströmsliggande (av förra ägaren) så rostade de förzinkade stålplåtarna som kallas frostpluggar sönder och allt kylvatten ran ut i kölsvinet. Inget vatten =inget larm om hög kylvatten temp. resultat en skuren motor. 1:a dan på semestern.

Så nu med ny motor så ska inte detta ske ialla fall. (S-drevet var också hårt angripet).

Men jag söker mer info om andra fabrikat än Mastervolt och erfaren het av MV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Victrons produkter som jag tycker funkar mycket bra, dock är den betydligt tyngre än motsvarande Mastervolt

Victron och Mastervolt känns som bra fabrikat bägge två

Senast ändrad av Petta1 | 14 januari 2009 | 08:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, det skiljer 17,5kg mellan dem och 100VA (Victon = 23kg, 3600VA)?! Det måste vara en större skillnad på dem. Victronen (ITV 3,6MT) lämnar 32A på 115V ut men i Sverige har det ingen betydelse. Skall du på mässan i nu månadskiftet är säket båda leverantörerna på plats......

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på Noratel från Norge. Dom har bra priser. Skillnaden i vikt beror på att den ena är gjord med stor järnkärna och den andra är en switchad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon skillnad i funktion, driftsäkerhet mellan dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gammaldags transformator med järnkärna håller väl i evigheter. En som är fullspäckad med elektronik och kanske kylfläktar håller väl inte i evigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...