Bayliner2556 0 Postad 13 Januari , 2009 har en stingray marindiesel 250hk köpt den rasad enligt förra ägaren varmkörde han den direkt efter inkörning och började belasta han renoverade den när det inte gick på garanti. han körde ett tag och efter ett tag när han belastade den blev den plötsligt varm och skar. När dome rev ner den hade en kolv smält. jag har rivit ner den och allt är ok utom den kolven och cylindern. funderar på felet Kompressor tryck? inlopp kylvatten är 1 avgaserna går genom drevet någon som har några bra tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2009 Det kan ju t.ex vara en kylkanal vid den kolven som det är stopp i. Det är väl samma fel som från första varmgången och att stoppet, t.ex en impellervinge sitter ivägen och stoppar flödet av kylvatten. Skaffa en skiss över kylkanalerna och se om ett stopp skulle få konsekvenser för bara en kolv. Eller är kolvarna intill också lite skadade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 13 Januari , 2009 Hmm det ser ut som att maskinen inte får tillräckligt med kylvatten, samt inte blir av med avgaserna.. Jag skulle pröva följande, ta upp en ny genomföring i skrovet denna ska vara dimensionerad för en stor diesel. Typ Yanmars 300 diesel eller liknande. Sedan hade jag skickat ut avgaserna raka vägen och inte genom drevet.. Vad jag hört är det detta som i huvudsak knäcker V8 dieslarna. Sen kan d ju finnas konstruktions missar. Ja är inte expert på maskinerna men d som finns att läsa ovan gäller som regel alla större diesel maskiner.. Problemet är ofta att dessa är törstiga och dom små kanalerna i drevet räcker inte till för att kyla maskinen. Inte heller avgaskanelrna är utformade för denna typen av maskiner. Finns säkert bättre/sämre drev men jag skulle inte chansa.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 13 Januari , 2009 Den är sötvatten kyld och inloppskran är 1 hur gör man med avgaserna när man släpper dom vid sida var köper man grejer Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 14 Januari , 2009 I det här fallet hade jag gjort d lätt för mig och ringt upp importören eller säljaren. Hansen-Marin sålde dessa ett tag, vet ej om dom fortfarande håller på kan ju vara värt ett försök. Finns en dela att Googla på anf dessa maskiner, finns lite importörer och säljare runt om i landet.. Om inte annat så går d att hitta rätt mycket ombyggnadskitt till olika maskiner. Bla för att få raka rör. Kan ju även finnas en möjlighet att detta finns till Marinediesel.. Maskinerna är ju inte så jättevanliga, det är d som är d stora minuset = Inte många vet hur dom fungerar eller har skruvat med dessa. Marinshopen köpte jag mina skrovgenomföringar till förra båten jag hade. Lite sammá problem där med varmgång, dock räckte inte dom nya genomföringarna jag var tvungen att göra fler ventilationshål och sätta in ytterligare en fläkt. Detta var behöverligt för att maskinen även skulle få bra kylning i låga farter.. Kan ju även vara sånt som spelar in på din maskin. Får den tillräckligt med ventilation?? Hr d suttit en Bansin v8a innan så brukar man få göra många fler hål för ventilation om man slänger in en stor diesel.. Den där stingrayen är väll ganska stark ger väl långt över 200hk och 600nm??? !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 14 Januari , 2009 Japp suttit en 5.7 bensin förut ska kolla med återförsåljaren om rekomendationer 250 hp 650nm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 14 Januari , 2009 Wow ruggit vrid i dessa, om du får ordning på grejerna kan du väl avlägga en liten testrapport här sen??. Går lite i samma tankar till kommande projet, har dock en Mercrusier 7,3 d-tronic som utgångspunkt. Får se om d går att fixa till rimliga pengar. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 16 Januari , 2009 Givetvis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphin775 0 Postad 26 Januari , 2009 Hej ! Jag monterade en Marinediesel Hammerhead för två säsonger sedan i min båt där det satt en Volvo Penta 570A (5,7 liters bensin) och jag tar kylvatten genom drevet och skickar även ut avgaserna genom drevet (DP). Inga som helst problem med detta för mig, den har aldrig visat några som helst tendenser till att bli för varm. Jag vet också att många andra gjort likadant. Jag har inte heller utökat luftintagen (vilket rekommenderas av Marinediesel), men om jag testar med att öppna motorluckorna gör det ingen skillnad. Om man köper maskinen av en återförsäljarna i Sverige så gör de en besiktning utav din installation, vilket känns tryggt och då ska garantin gälla. Marinediesel har sin fabrik (made in Sweden) och reservdelslager i Ängelholm, där de också har testbänkar som jag hört av min återförsäljare att de skickat maskiner på rep och test till. Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 13 Februari , 2009 Har gått igenom motorn och kollade spridarna 6 av 8 var kass har shickat iväg pumpen troligtvis har dom fått nått ibränslet kommer tillbaka om info om pumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 13 Februari , 2009 Hur vanligt är det egentligen att dessa motorer rasar? Du är inte den första jag hör detta av? Sällan detta händer i bilarna med samma motor. Visserligen går motorerna lite snällare där men... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 14 Februari , 2009 Har oxå hört om lite haverier på V8a dieslarna, dock är inte marinediesel ensamma. Andra märken har haft lite problem dom med.. Den tillverkare som jag faktiskt inte har hört om något haveri heter peninsular. Beviserligen har vi ju en lyckad instalation här ovan. Som skickar avgaserna genom drevet och kanske även tar kylvatten den vägen.. Och d utan någon extra ventilation. Det funkade inte på min förra båt. D fick bli separat vatten pickup och raka rör. Samt extra ventilation. Makinerna är ju rellativt nya i marina sammanhang så d kanske är lite brister i kvaliten.. Men jag har även varit med om landbaserade haverier på 6,5or med. och nu sist den nya duramaxen där kan spridarna hänga sig med följden att man får byta alla d finns 8a. Har då för mig att dom är tokdyra typ 6-8 tusen st.. Och den maskinen är ju högtekonolisk. När man gluttar under huven där så ser man något som hämtat ut Terminator.. Jag håller som sagt cummins högst i Diesel v8a segmentet.. Det är den mest beprövade konstruktionen idag vad jag kan se oxå den mest hållbara tekniken.. Nu har jag en 6a i grävis men just motorn har aldrig åstakommit några bekymmer. Den bara lunkar på, och dricker givetvis en hel del sås... Så frågan är om inte en cummins dieselmaskin är helrätt i en båt iaf.. !!!MVH REXCO!!! Och jo jag är avensjuk på er som åker V8a diesel. Dom låter så gött!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 16 Februari , 2009 precis. det är det första man skall misstänka när enbart 1 kolv är paj. tänkte precis skriva när jag såg att du hade upptäckt felet. tråkigt. lider med dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanwi 0 Postad 2 Mars , 2009 hejsan jag är killen från finland som la ett bud på båten på samma gång, jag kollade upp varför motorn skar med tidigare ägaren.mekanikern som installerade var ej auktoriserad på motorn, felaktigt dragna vatten slangar varvid remskivan kapade intagsslangen (värme skar)tittar man på bilderna som min kompis tog av motorn så förstår man att vatten/fukt kommit in i spridarna.Slarvigt skyddade vid isärplockning iallafall andra rivningen.Har själv varit mekaniker på GM.Lycka till med motor renoveringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bernberg 0 Postad 3 Mars , 2009 Stora problem med godstjocklek. För ett antal år sedan var jag på ett lager och såg en massa V8 dieslar (osäker om det var 6,2 eller 6,5 liters GM) alla dessa var kasserade på grund av spruckna block med för tunnt gjutgods mellan cylinder väggarna. Blev då informerad om att det gick UPSbud kors och tvärs över hela världen med nya block. Sprickor i block syns inte alltid om inte exempelvis spricktestare används. (Fanns förr och säkerligen även nu på sprayburk 2 steg). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphin775 0 Postad 4 Mars , 2009 Ett litet förtydligande gällande MarineDiesel. Although a common question; it becomes quickly evident that the MarineDiesel product is NOT built on the old General Motors 6.5L diesel engine platform. The MarineDiesel product line is based on the Optimizer 6500 V8 engine line produced by the General Engine Products Division of the AM General corporation. Although the Optimizer 6500 engine shares many similarities to the previous General Motors 6.5L engines, the Optimizer engine is an engine of it’s own merits, yielding the capability to handle the performance and torque associated with 400 Hp & 700 Lb-Ft torque marine applications. The General Motors 6.2L & 6.5L diesels were never intended to be high performance diesel engines and therefore would never have been capable of supporting the rigerous duty cycles achieved with today’s Optimizer 6500 engines. The AM General Corporation is best known for manufacturing the Hummer, and military Humvee vehicle product lines. The Optimizer 6500 engine is the same engine currently produced not only for various pleasure and commercial applications, but also for the military Hummer vehicles. To date more than 50,000 of the latest design Optimizer 6500 engines have been produced and sold, yielding some of the industries lowest warranty service claim rates. The base engine is produced at AM General’s state of the art Franklin Ohio plant, adhering to extremely stringent QS 9000 certification guidelines. Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 31 Mars , 2009 Hej jag pratade också med ägaren och han nämde slangen men att det sprutade vatten när det hände hade det gått hål på slangen borde det inte finnas mycket att spruta. motorn var installerad av bk marin åkersberga stämplat i boken när en annan marina renoverat den gick den aldrig på alla burkar sa han så jag tror på bränsle bekymmer vad gällde garantin var det någon som inte längre säljer motorerna som strulade kollade pumpen i aneby och den var ok funderar på att prova köra avgaserna genom drevet verkar som det funkar för en del Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser