Rugge 0 Postad 13 Januari , 2009 Hej där! Funderar på att anskaffa ett eleverk i båten, då ett litet bärbart. Ngn som har erfarenhet av smarta installationer av elverk i båt? Vad behöver jag för ventiation för ett litet elverk om jag placerar det i slutna utrymmen i båten som tex stuvutrymme under däck el liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 13 Januari , 2009 Hejsan. Kanske inte riktigt svar på din fråga. Men jag har litet bärbart elverk och jag bär iland elverket en bit upp på land och har en 25 meters rulle med sladd som jag sedan drar ner till båten. Anledningen är att jag har hört för många som får klagomål när deras elverk surrar som är monterade i båten i naturhamnar. När man bär upp elverket en bit upp på land så hörs det knappt. MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 13 Januari , 2009 Dessutom måste väl elverket en meters fritt utrymme runtom samt god ventilation? Jag letar också och skulle vilja ha ett i motorrummet men hur gör man med avgaserna samt det faktum att dom kräver fri yta? Har sett båtar med elverk fast monterade. Det känns lite omständigt att släpa iland, dra kabel etc. Har hittat ett elverk som annars ger bra effekt http://www.rusta.se/elverk_3200_w__bensin_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Januari , 2009 Varför ett elverk? Ni har väl redan motor i båten, starta den i stället så får ni både laddade batterier, varmvatten och 230V via inverter, som är betydligt enklare att installera än ett elverk. Man slipper dessutom kladda med bensin, om man i vanliga fall använder diesel. Det var ju inte riktigt svar på frågan... Jag hade satsat på ett dieselverk om du har dieselmotor i båten. Ett normalt slutet utrymme går bra, men se till att installera en rejäl motorrumsfläk för kylning och lufttillförsel. Var otroligt noga med att avleda avgaserna. vore tråkigt att läsa om någon som gasats ihjäl i sin båt Se också till att verket ger en ren sinusvåg och stabil spänning. Senast ändrad av cerber0s | 13 januari 2009 | 15:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2009 Varför måste ett bärbart elverk ha ett fritt utrymme på en meter runt om? vilken föreskrift är det som i så fall säger det? tommy som inte har en aning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 13 Januari , 2009 Här är en lösning elverk på disel ovh sjövatten kyld inkl avgaser går ut samma väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rugge 0 Postad 13 Januari , 2009 Den båt jag har är en Örnvik 640 Pilothouse med en 90 hk utombordare, det är därför jag tänkte mig ett elverk placerat tex under däck för att ge el till en kupevärmare till hytten, o då framförallt under gång, tror inte motorn i sig fixar tillräckligt med kraft för att driva en kupevärmare under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 13 Januari , 2009 Är det under gång som är problemet. Det är inget problem! Skaffa en 12 volts kupévärmare bara. Motorns generator förser batterierna med ström så att det räcker och blir över, det är jag övertygad om! Men använd den inte längre stunder när du står still. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 13 Januari , 2009 Läste bara bruksanvisningen. http://www.rusta.se/pdf/product/elverk_3195-1093.pdf Mvh Fredric (som inte heller har koll på detta men som vill veta mer :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2009 Det har alltså med kylningen av den luftkylda motorn att göra. Att ha ett bensindrivet elverk för att köra en 230 volts kupevärmare tycker jag verkar väldigt långsökt. Är det inte bättre att skaffa en riktig båtvärmare i stället. En 12 volts kupevärmare på tex 500 w drar över 40 ampere. En sån belastning är ungefär vad man max bör ta ut från ett 75 Ah batteri om man kör i en timme. Finns sådana förresten? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 13 Januari , 2009 Koppla en 12v motorrumsfläkt till 12v utaget på elverket så går fläkten när elverket går alt. en 230v fläkt på 230 sidan, avgaserna leder man ut genom bordläggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rugge 0 Postad 13 Januari , 2009 Tycker en riktig värmare i båt Är lite väl dyrt, tex wallas eller liknande att jag vill slippa installation med skorsten mm. Skal ju bara vilja värma hytten de ggr man nyttjar båten på vintern. 12 v kupevärmare finns, testade en, men den effekten var såååå otroligt liten, var precis att den klarade av att defrosta rutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 Januari , 2009 Lite dyr men tyst och verkar vara effektiv. Efoy. Reklamtext: Nu finns äntligen serietillverkade bränsleceller lämpliga för privat fritidsbruk. EFOY bränsleceller är marknadsledande och passar lika väl ombord på båten som i husvagnen eller husbilen. Du kan förstås även använda EFOY Smart Fuel Cell i din sommarstuga. En bränslecell omvandlar methanol till energi med rent vatten och en minimal mängd coldioxid som utsläpp. Tekniken är mycket miljövänlig: coldioxid utsläppet under drift motsvarar en människas utandnings luft.Enheten är tyst och låter under de korta drifts perioderna som en portabel dator. Nya husbilar levereras ofta med EFOY bränsleceller. Uppgradera din husbil eller camper med bränslecell. Extremt enkel installation - inbyggt laddningsrelä. Enheterna väger c.a. 8 kilo och tar en bråkdel av den plats solpaneler tar. Du behöver dessutom inte plocka fram och ställa undan den hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rugge 0 Postad 13 Januari , 2009 Tack för tipset, verkar ju mkt bra, men är för min del alldeles för dyr. För det priset kan jag köpa många elverk o kasta när de går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2009 Vad är det för en låda, är det en komplett vattenkyld generator? Har du benämningen på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 13 Januari , 2009 Ett elverk har ju fler fördelar än att bara driva en värmare. Framförallt ser jag det som en god backup OM man legat länge i en naturhamn och batterierna tagit slut. Att hamn i en situation där man inte har tillräckligt för att startmotorn skall gå igång är....trist. Kylen och lamporna drar ju trots allt en del kräm och att behöva köra igång V8an och stå och ladda känns sådär. Ett elverk i motorrummet borde ju vara tystare än en 5,7a och drar avsevärt mindre bensin. För att ladda upp batterierna får det ju stå på ett tag och att då höra V8a-muller, vilket i och för sig är musik kanske inte hela omgivningen njuter av.. Fler tips på billiga, tysta och bra elverk att montera i motorrumet tack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 13 Januari , 2009 Kika på den här. http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3756 Finns i flera varianter. Jag har den som ger 2.3 kVA ger bra stabil ström för data/TV går att köra det mesta på som går att bära ner i båten. Går tyst och är kompakt för sin effekt, jag är helnöjd. Enda nackdelen är möjligen vikten. Lite vågat att hoppa i land med 26 Kg i armarna. Har den på badbrygga och stuvas enkelt undan när den inte används. Att satsa på en RUSTA, ÖB eller kampanj-verk skulle jag vara försiktig med. Ger ojämn ström väsnas och kräver onödigt mycket utrymme. Dessutom garanterat tveksamt kvalitetssäkrade Kinaprylar rakt igenom. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 13 Januari , 2009 Odelco säjer små Paguro diesel elverk som funkar bra, tror att de klenaste börjar på ca 70 000kr med installationssats Vattenkylda elverk som går på bensin finns det lite färre av i Sverige, jänkarna har dock gott om dem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rugge 0 Postad 13 Januari , 2009 Jag tänkte mig ngn mindre bärbar enkel som denna:http://www.kagab.se/butik/product.php?iProductId=145 Men frågan är! Hur installera/förvara den i en båt? Kan de stå i ett slutet utrymme,tex förvaras under durken? Hur mkt behövs för att få bort avgaser? Tillluft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2009 En hel del pengar och ändå inte uppnå så mycket mer än det som redan finns i båten. Även ett specialbyggt elverk kommer ju att låta och osa avgaser. Liksom båten huvudmotor. Även stora fartyg som har sin generator på låter illa. Att ha generatorn i ett slutet utrymme kan funka med en skaplig fläkt men det bästa är att dra ut en avgasslang gärna så långt ut att man inte behöver andas in avgaserna. De här små fyrtaktarna osar en hel del och borde egentligen ha katalysator. Då blir det betydligt snällare avgaser. Katalysator lär finnas på små gräsklippare. Så tekniken finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Januari , 2009 Men var lite realistiska när ni kommer med ideer. Om man vill ha värme så behöver man åtminstone 1200 W och uppåt. Förslag om att köra via 12 Volt som någon föreslår, typ att använda en 12 volts värmefläkt är ju omöjligt. Låt säga att vi skulle klara oss med 600W så är det minst 50 A. Men mer troligt skulle vi behöva minst 100A för att det skulle ge någon värme. Sådana värmefläktar finns inte och vilka batterier skulle orka med detta och laddning från en utombordare. Hur tänker ni?? Bränsleceller som ger max 65 Watt uteffekt räcker väl inte till för att ge någon värme!!!!! Värme från motor är svårt eftersom det är en utombordare och att bygga om kylsystemet lär inte vara värt besväret ens. Om det överhuvudtaget fungerar. Ni som föreslår fasta dieselelverk börjar komma mer rätt på det men om man har en liten örnvik och önskar lite värme så tror jag inte att man lägger 100 tusen på ett dieselelverk ombord. Det är vad det kostar med installation och lite lull-lull för att få det på plats. Att ha ett bensinelverk i sittbrunnen skulle gå men hur roligt är det när man kör, dom är luftkylda och behöver ganska fri tillgång till luft och att bygga om avgassystemet så att man kan skicka avgaserna utombords kan möjligen gå. Och att ha det stående på land när man är ute och kör verkar svårt om man inte har begränsad tillgång till kabel. Köp en eberspächer och sätt en liten 5 liters dunk med diesel så har du värme. Antagligen det bästa du kan göra. Kolla blocket: http://www.blocket.se/vi/19594312.htm?ca=11_s Per Senast ändrad av oceanis | 14 januari 2009 | 12:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser