Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Rugge

Infohjälp ang elverk i båt

Rekommendera Poster

Hej där!

Funderar på att anskaffa ett eleverk i båten, då ett litet bärbart. Ngn som har erfarenhet av smarta installationer av elverk i båt? Vad behöver jag för ventiation för ett litet elverk om jag placerar det i slutna utrymmen i båten som tex stuvutrymme under däck el liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Kanske inte riktigt svar på din fråga. Men jag har litet bärbart elverk och jag bär iland elverket en bit upp på land och har en 25 meters rulle med sladd som jag sedan drar ner till båten.

Anledningen är att jag har hört för många som får klagomål när deras elverk surrar som är monterade i båten i naturhamnar. När man bär upp elverket en bit upp på land så hörs det knappt.

 

MVH

Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom måste väl elverket en meters fritt utrymme runtom samt god ventilation? Jag letar också och skulle vilja ha ett i motorrummet men hur gör man med avgaserna samt det faktum att dom kräver fri yta? Har sett båtar med elverk fast monterade. Det känns lite omständigt att släpa iland, dra kabel etc.

Har hittat ett elverk som annars ger bra effekt

http://www.rusta.se/elverk_3200_w__bensin_

post-15211-1394235743,4702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ett elverk? Ni har väl redan motor i båten, starta den i stället så får ni både laddade batterier, varmvatten och 230V via inverter, som är betydligt enklare att installera än ett elverk. Man slipper dessutom kladda med bensin, om man i vanliga fall använder diesel.

Det var ju inte riktigt svar på frågan... Jag hade satsat på ett dieselverk om du har dieselmotor i båten. Ett normalt slutet utrymme går bra, men se till att installera en rejäl motorrumsfläk för kylning och lufttillförsel. Var otroligt noga med att avleda avgaserna. vore tråkigt att läsa om någon som gasats ihjäl i sin båt :( Se också till att verket ger en ren sinusvåg och stabil spänning.



Senast ändrad av cerber0s | 13 januari 2009 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste ett bärbart elverk ha ett fritt utrymme på en meter runt om?

 

vilken föreskrift är det som i så fall säger det?

 

tommy

som inte har en aning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en lösning elverk på disel ovh sjövatten kyld inkl avgaser går ut samma väg.

post-26407-1394235750,2856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båt jag har är en Örnvik 640 Pilothouse med en 90 hk utombordare, det är därför jag tänkte mig ett elverk placerat tex under däck för att ge el till en kupevärmare till hytten, o då framförallt under gång, tror inte motorn i sig fixar tillräckligt med kraft för att driva en kupevärmare under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det under gång som är problemet. Det är inget problem! Skaffa en 12 volts kupévärmare bara. Motorns generator förser batterierna med ström så att det räcker och blir över, det är jag övertygad om!

Men använd den inte längre stunder när du står still.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har alltså med kylningen av den luftkylda motorn att göra.

 

Att ha ett bensindrivet elverk för att köra en 230 volts kupevärmare tycker jag verkar väldigt långsökt. Är det inte bättre att skaffa en riktig båtvärmare i stället.

 

En 12 volts kupevärmare på tex 500 w drar över 40 ampere. En sån belastning är ungefär vad man max bör ta ut från ett 75 Ah batteri om man kör i en timme. Finns sådana förresten?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla en 12v motorrumsfläkt  till 12v utaget på elverket så går fläkten när elverket går alt. en 230v fläkt på 230 sidan, avgaserna leder man ut genom bordläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker en riktig värmare i båt Är lite väl dyrt, tex wallas eller liknande att jag vill slippa installation med skorsten mm. Skal ju bara vilja värma hytten de ggr man nyttjar båten på vintern. 12 v kupevärmare finns, testade en, men den effekten var såååå otroligt liten, var precis att den klarade av att defrosta rutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite dyr men tyst och verkar vara effektiv.  Cool

Efoy.

Reklamtext:

Nu finns äntligen serietillverkade bränsleceller lämpliga för privat fritidsbruk.

EFOY bränsleceller är marknadsledande och passar lika väl ombord på båten som i husvagnen eller husbilen. Du kan förstås även använda EFOY Smart Fuel Cell i din sommarstuga.

En bränslecell omvandlar methanol till energi med rent vatten och en minimal mängd coldioxid som utsläpp. Tekniken är mycket miljövänlig: coldioxid utsläppet under drift motsvarar en människas utandnings luft.

Enheten är tyst och låter under de korta drifts perioderna som en portabel dator.

Nya husbilar levereras ofta med EFOY bränsleceller. Uppgradera din husbil eller camper med bränslecell. Extremt enkel installation - inbyggt laddningsrelä.

Enheterna väger c.a. 8 kilo och tar en bråkdel av den plats solpaneler tar. Du behöver dessutom inte plocka fram och ställa undan den hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, verkar ju mkt bra, men är för min del alldeles för dyr. För det priset kan jag köpa många elverk o kasta när de går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för en låda, är det en komplett vattenkyld generator?

Har du benämningen på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett elverk har ju fler fördelar än att bara driva en värmare. Framförallt ser jag det som en god backup OM man legat länge i en naturhamn och batterierna tagit slut. Att hamn i en situation där man inte har tillräckligt för att startmotorn skall gå igång är....trist. Kylen och lamporna drar ju trots allt en del kräm och att behöva köra igång V8an och stå och ladda känns sådär. Ett elverk i motorrummet borde ju vara tystare än en 5,7a och drar avsevärt mindre bensin. För att ladda upp batterierna får det ju stå på ett tag och att då höra V8a-muller, vilket i och för sig är musik kanske inte hela omgivningen njuter av..

Fler tips på billiga, tysta och bra elverk att montera i motorrumet tack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika på den här.

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3756

Finns i flera varianter. Jag har den som ger 2.3 kVA ger bra stabil ström för data/TV går att köra det mesta på som går att bära ner i båten. Går tyst och är kompakt för sin effekt, jag är helnöjd. Enda nackdelen är möjligen vikten. Lite vågat att hoppa i land med 26 Kg i armarna. Har den på badbrygga och stuvas enkelt undan när den inte används.

Att satsa på en RUSTA, ÖB eller kampanj-verk skulle jag vara försiktig med. Ger ojämn ström  väsnas och kräver onödigt mycket utrymme. Dessutom garanterat tveksamt kvalitetssäkrade Kinaprylar rakt igenom.

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odelco säjer små Paguro diesel elverk som funkar bra, tror att de klenaste börjar på ca 70 000kr med installationssats

Vattenkylda elverk som går på bensin finns det lite färre av i Sverige, jänkarna har dock gott om dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig ngn mindre bärbar enkel som denna:http://www.kagab.se/butik/product.php?iProductId=145

Men frågan är! Hur installera/förvara den i en båt? Kan de stå i ett slutet utrymme,tex förvaras under durken? Hur mkt behövs för att få bort avgaser? Tillluft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hel del pengar och ändå inte uppnå så mycket mer än det som redan finns i båten. Även ett specialbyggt elverk kommer ju att låta och osa avgaser. Liksom båten huvudmotor. Även stora fartyg som har sin generator på låter illa.

Att ha generatorn i ett slutet utrymme kan funka med en skaplig fläkt men det bästa är att dra ut en avgasslang gärna så långt ut att man inte behöver andas in avgaserna. De här små fyrtaktarna osar en hel del och borde egentligen ha katalysator. Då blir det betydligt snällare avgaser. Katalysator lär finnas på små gräsklippare. Så tekniken finns

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men var lite realistiska när ni kommer med ideer.

Om man vill ha värme så behöver man åtminstone 1200 W och uppåt.

Förslag om att köra via 12 Volt som någon föreslår, typ att använda en 12 volts värmefläkt är ju omöjligt. Låt säga att vi skulle klara oss med 600W så är det minst 50 A. Men mer troligt skulle vi behöva minst 100A för att det skulle ge någon värme. Sådana värmefläktar finns inte och vilka batterier skulle orka med detta och laddning från en utombordare. Hur tänker ni??

Bränsleceller som ger max 65 Watt uteffekt räcker väl inte till för att ge någon värme!!!!!

Värme från motor är svårt eftersom det är en utombordare och att bygga om kylsystemet lär inte vara värt besväret ens. Om det överhuvudtaget fungerar.

Ni som föreslår fasta dieselelverk börjar komma mer rätt på det men om man har en liten örnvik och önskar lite värme så tror jag inte att man lägger 100 tusen på ett dieselelverk ombord. Det är vad det kostar med installation och lite lull-lull för att få det på plats.

Att ha ett bensinelverk i sittbrunnen skulle gå men hur roligt är det när man kör, dom är luftkylda och behöver ganska fri tillgång till luft och att bygga om avgassystemet så att man kan skicka avgaserna utombords kan möjligen gå.

Och att ha det stående på land när man är ute och kör verkar svårt om man inte har begränsad tillgång till kabel.

Köp en eberspächer och sätt en liten 5 liters dunk med diesel så har du värme. Antagligen det bästa du kan göra.

Kolla blocket: http://www.blocket.se/vi/19594312.htm?ca=11_s

Per



Senast ändrad av oceanis | 14 januari 2009 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...