lmgb 0 Postad 12 Januari , 2009 Jag har två st Ford 2725E 6 cyl dieslar i min båt och funderar på att byta den gamla gasdrivna varmvattenberedaren till en modernare med anslutning till sötvattenkylningen på motorerna samt 240V patron. Är det någon som har erfaenhet av denna övning på dessa motorer? Har inte helt klart för mig var och hur den skall kunna kopplas till motorerna. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 12 Januari , 2009 Det finns förberett på framkant vänster sida av motorn. Returen till toppen vid termometern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 15 Januari , 2009 Tack för din beskrivning. Skall leta grundligt och åtekommer med vad jag hittat. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oebo 0 Postad 29 Mars , 2009 Jag är väldigt nyfiken på vad du kom fram till då jag har samma projekt framför mig... /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skotten1 1 Postad 29 Mars , 2009 Inget att rekomendera om man har tänkt att värma beredaren med elpatron när man har landström. kan bli stora skador på motor om det blir krypström i beredaren, har sett motorer där godset i fodren har vart folietunna. bättre att sätta en inverter och köra patronen via generatorn. // Skotten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 30 Mars , 2009 Men skotten är det faktiskt så jävligt,har en 305a med sötvk,tänkte sätta in en beredare nu,men vågar jag,vad beror det på att det blir så,dålig beredare eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 30 Mars , 2009 Det blir en skaplig inverter det! jag tror en skiljetrafo är en bättre investering. Varför slösa bort ett par tre kilowatt el när motorvärmen ändå bara går till förlust? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 30 Mars , 2009 men om jag har en varmvattenberedare med stickkontakt som jag använder bara en timme ibland på landström,det mästa på motor kan det vara så farligt,eller????,å sen drar ur kontakten Senast ändrad av Gusta | 30 mars 2009 | 17:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Mars , 2009 Nej det är ingen fara. Det händer inte på några timmar. Snarare tar det månader eller år. Men jag har själv inte strömsladden i mer än nödvändigt, t.ex aldrig när jag lämnar båten. Det jag tycker mig ha sett är att zinken på propellern äts upp lite fortare än innan VV-beredaren installerades. Men det kan vara subjektivt kontaterande. Om motorn inte är jordad i el-jord kan man tänka sig att jordströmkretsen från elstolpen går via jord i VV-beredaren genom sötvattenkylslangarna (otroligt svaga strömmar) till motorn där då en elektrisk korrosion skulle kunna ske. Strömmen går slutligen via drev eller propelleraxel (om det inte är elektriskt isolerat mellan motor och kraftöverföring) via vattnet och till geografisk jord. Det skulle ur denna synvinkel kunna vara bättre att jorda motorn direkt (det kan den redan vara) istället för att det ska gå via VV-beredaren. Rätta mig om jag tänker fel som messerschmitten brukar säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 30 Mars , 2009 Hej, Det blev en vv-beredare utan elpatron. Inte för problemen med galvaniska strömmar utan för att jag fick ett begagnaterbjudande jag inte kunde motstå. Den kopplades in mellan anslutningen i framkant på toppen och returen till värmeväxlaren (se bild). Så småningom kommer det nog med en elpatron med i bilden och då absolut inte med en inverter. Tror inte ens att det går (4-6000W) Och vad har man dessutom vunnit? Motorn måste vara igång (då nyttjar man ju ändå kylvattnet). Att lösa jordproblemet och undvika galvaniska strömmar finns åtskilliga trådar här på forumet. Allt från isolationstrafo till att inte ansluta landjord. Den lösningen skall jag grubbla på fram tills det är dags. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 Mars , 2009 Elpatron i beredare avsedda för båtar har relativt låg effekt så visst kan den drivas från inverter..men transformator är bättre/enklare och eliminerar problemet helt. Från Bruksanvisning ISOTEMP Basic varmvattenberedare: Sladden är kort för att markera att ett vägguttag skall finnas i direkt anslutning till beredaren. Vägguttaget ansluts till landströmsenhet med dubbelsäkring och jordfelsbrytare. Elpatronen är standard på 750 watt.Om elpatron med högre effekt användes finns risk för att många landströmsanläggningar överbelastas. OBS! varmvattenberedaren skall vara ansluten till nätet endast då den ska vara i drift, när båten lämnas en längre tid skall alltid beredarens stickpropp tas ur, så att även skyddsjord är bruten, även om båtens landströmsanslutning är frånslagen. Inom vissa områden kan det i elsystemet uppstå en potentialskillnad ,”restspänning”, mellan skyddsledaren och sjövattnet = båtens jord, som på sikt kan skada elpatronen, beredaren eller motorn med drivanordning som har förbindelse med beredaren via kylvattnet. Installation av isolationstransformator i båtens landströmsutrustning eliminerar risken för galvanisk korrosion vid landströmsanslutning. --- Med jordfelsbrytare och fungerande elpatron, med max någon/några timmars elpatronskörning per dag (om ens det) under den relativt begränsade tid man normalt vistas i en båt är väl risken för alvarliga skador på motor/drev i princip icke-existerande. Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2009 | 19:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 Mars , 2009 Ett alternativ är att skippa inventern och montera en sådan här, ifall den passar. http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=61&products_id=103 24 volt dock, någon elkunnig kanske kan räkna ut vad som händer om man ansluter den på 12 volt. Kan det bli halva effekten månne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 Mars , 2009 Den praktiska nyttan kanske är begränsad i en båt. Vad jag förstått använder man dom för att bränna bort överskottsel från vindkraftverk. Men med kraftig laddare kan det ju vara ett alternativ ifall man ligger på landström och vill slippa galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Mars , 2009 Ja, egentligen blir det bara en fjärdedel av 600W. 150W är ju inte mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 30 Mars , 2009 Verkar som att tråden spårat ut från hur man kopplar ev VV-beredare till motorns kylsystem. Nu verkar intresset snarare hur man skall koppla en elpatron utan att ha 240V. Varför man skulle vilja det förstår jag faktiskt inte. Man kopplar väl värme vid gång till kylsystemet och till landström när det finns tillgängligt i hamn (och inte vill ligga och tomgångsköra). // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 Mars , 2009 Rätt, glömde kvadraten (P=I2*R) Tog bort mitt felaktiga inlägg Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2009 | 20:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 30 Mars , 2009 Hur som helst,en jävla röta det här med landström,men som sagt om man värmer en stund på el,om man måste,då ska det inte va nån fara.Däremot verkar det som man lär ha lite koll på grannarna också,har jag förstått det rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oebo 0 Postad 19 April , 2009 Någon mer som har erfarenhet av installationer mot Ford/Sabre/Bowman. Jag får det inte riktigt att gå ihop med hur det ser ut i min maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 20 April , 2013 Lyfter den här gamla tråden och frågar ödmjukast Magnus om han har fler uppgifter ev bilder om sin VVS installation. Är lite frågande om anslutning på motorn (2725) . Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grusis 0 Postad 23 September , 2016 Verkar som att tråden spårat ut från hur man kopplar ev VV-beredare till motorns kylsystem. Nu verkar intresset snarare hur man skall koppla en elpatron utan att ha 240V. Varför man skulle vilja det förstår jag faktiskt inte. Man kopplar väl värme vid gång till kylsystemet och till landström när det finns tillgängligt i hamn (och inte vill ligga och tomgångsköra). // Magnus Tar upp tråden igen. Är det nån som vet var man kopplar in gångvärme på en AQ140? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 September , 2016 Principen för gångvärme är att man tar ut vattnet FÖRE termostaten. Ofta finns det någon plugg man kan plocka ut. Returen går tillbaka till pumpens sugsida. En VVB kopplas däremot EFTER termostaten, vattnet ska gå från termostaten, genom VVB och till kylaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser