Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
lmgb

Ansluta varmvattenberedare.

Rekommendera Poster

Jag har två st Ford 2725E 6 cyl dieslar i min båt och funderar på att byta den gamla gasdrivna varmvattenberedaren till en modernare med anslutning till sötvattenkylningen på motorerna samt 240V patron. Är det någon som har erfaenhet av denna övning på dessa motorer? Har inte helt klart för mig var och hur den skall kunna kopplas till motorerna.

MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns förberett på framkant vänster sida av motorn. Returen till toppen vid termometern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din beskrivning.

Skall leta grundligt och åtekommer med vad jag hittat.

//Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nyfiken på vad du kom fram till då jag har samma projekt framför mig...

 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att rekomendera om man har tänkt att värma beredaren med elpatron när man har landström.  kan bli stora skador på motor om det blir krypström i beredaren,  har sett motorer där godset i fodren har vart folietunna.  bättre att sätta en inverter och köra patronen via generatorn.

 

//  Skotten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men skotten är det faktiskt så jävligt,har en 305a med sötvk,tänkte sätta in en beredare nu,men vågar jag,vad beror det på att det blir så,dålig beredare eller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en skaplig inverter det! jag tror en skiljetrafo är en bättre investering.

Varför slösa bort ett par tre kilowatt el när motorvärmen ändå bara går till förlust?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men om jag har en varmvattenberedare med stickkontakt som jag använder bara en timme ibland på landström,det mästa på motor kan det vara så farligt,eller????,å sen drar ur kontakten



Senast ändrad av Gusta | 30 mars 2009 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen fara. Det händer inte på några timmar. Snarare tar det månader eller år.

Men jag har själv inte strömsladden i mer än nödvändigt, t.ex aldrig när jag lämnar båten. Det jag tycker mig ha sett är att zinken på propellern äts upp lite fortare än innan VV-beredaren installerades. Men det kan vara subjektivt kontaterande.

Om motorn inte är jordad i el-jord kan man tänka sig att jordströmkretsen från elstolpen går via jord i VV-beredaren genom sötvattenkylslangarna (otroligt svaga strömmar) till motorn där då en elektrisk korrosion skulle kunna ske. Strömmen går slutligen via drev eller propelleraxel (om det inte är elektriskt isolerat mellan motor och kraftöverföring) via vattnet och till geografisk jord.

Det skulle ur denna synvinkel kunna vara bättre att jorda motorn direkt (det kan den redan vara) istället för att det ska gå via VV-beredaren.

Rätta mig om jag tänker fel som messerschmitten brukar säga. Oskyldig

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det blev en vv-beredare utan elpatron. Inte för problemen med galvaniska strömmar utan för att jag fick ett begagnaterbjudande jag inte kunde motstå. Den kopplades in mellan anslutningen i framkant på toppen och returen till värmeväxlaren (se bild).

Så småningom kommer det nog med en elpatron med i bilden och då absolut inte med en inverter. Tror inte ens att det går (4-6000W) Och vad har man dessutom vunnit? Motorn måste vara igång (då nyttjar man ju ändå kylvattnet). Att lösa jordproblemet och undvika galvaniska strömmar finns åtskilliga trådar här på forumet. Allt från isolationstrafo till att inte ansluta landjord. Den lösningen skall jag grubbla på fram tills det är dags.

MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elpatron i beredare avsedda för båtar har relativt låg effekt så visst kan den drivas från inverter..men transformator är bättre/enklare och eliminerar problemet helt.

Från Bruksanvisning ISOTEMP Basic varmvattenberedare:

Sladden är kort för att markera att ett vägguttag skall finnas i direkt anslutning till beredaren. Vägguttaget ansluts till landströmsenhet med dubbelsäkring och jordfelsbrytare.

Elpatronen är standard på 750 watt.
Om elpatron med högre effekt användes finns risk för att många landströmsanläggningar överbelastas.

OBS! varmvattenberedaren skall vara ansluten till nätet endast då den ska vara i drift, när båten lämnas en längre tid skall alltid beredarens stickpropp tas ur, så att även skyddsjord är bruten, även om båtens landströmsanslutning är frånslagen.

Inom vissa områden kan det i elsystemet uppstå en potentialskillnad ,”restspänning”, mellan skyddsledaren och sjövattnet = båtens jord, som på sikt kan skada elpatronen, beredaren eller motorn med drivanordning som har förbindelse med beredaren via kylvattnet.

Installation av isolationstransformator i båtens landströmsutrustning eliminerar risken för galvanisk korrosion vid landströmsanslutning.

---

Med jordfelsbrytare och fungerande elpatron, med max någon/några timmars elpatronskörning per dag (om ens det) under den relativt begränsade tid man normalt vistas i en båt är väl risken för alvarliga skador på motor/drev i princip icke-existerande.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2009 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den praktiska nyttan kanske är begränsad i en båt. Vad jag förstått använder man dom för att bränna bort överskottsel från vindkraftverk.

Men med kraftig laddare kan det ju vara ett alternativ ifall man ligger på landström och vill slippa galvanisk korrosion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, egentligen blir det bara en fjärdedel av 600W.

150W är ju inte mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att tråden spårat ut från hur man kopplar ev VV-beredare till motorns kylsystem. 
Nu verkar intresset snarare hur man skall koppla en elpatron utan att ha 240V.
Varför man skulle vilja det förstår jag faktiskt inte.
Man kopplar väl värme vid gång till kylsystemet och till landström när det finns tillgängligt i hamn (och inte vill ligga och tomgångsköra).

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt, glömde kvadraten (P=I2*R
Tog bort mitt felaktiga inlägg  Skäms

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2009 | 20:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som helst,en jävla röta det här med landström,men som sagt om man värmer en stund på el,om man måste,då ska det inte va nån fara.Däremot verkar det som man lär ha lite koll på grannarna också,har jag förstått det rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har erfarenhet av installationer mot Ford/Sabre/Bowman. Jag får det inte riktigt att gå ihop med hur det ser ut i min maskin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter den här gamla tråden och frågar ödmjukast Magnus om han har fler uppgifter ev bilder om sin VVS installation. Är lite frågande om anslutning på motorn (2725) .

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att tråden spårat ut från hur man kopplar ev VV-beredare till motorns kylsystem. 

Nu verkar intresset snarare hur man skall koppla en elpatron utan att ha 240V.

Varför man skulle vilja det förstår jag faktiskt inte.

Man kopplar väl värme vid gång till kylsystemet och till landström när det finns tillgängligt i hamn (och inte vill ligga och tomgångsköra).

// Magnus

Tar upp tråden igen.

Är det nån som vet var man kopplar in gångvärme på en AQ140?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen för gångvärme är att man tar ut vattnet FÖRE termostaten. Ofta finns det någon plugg man kan plocka ut. Returen går tillbaka till pumpens sugsida. 

En VVB kopplas däremot EFTER termostaten, vattnet ska gå från termostaten, genom VVB och till kylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...