Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
happysix

Epirb

Rekommendera Poster

Läste i yachting world och/eller yatchting monthly att det gamla epirben kommer att sluta fungera den 1 februari. ringde till sjöfartsverket och där hade de ingen info då de ej visste detta själva!? kanske någon på forumet vet mer? när man köper en ny epirb ska man då satsa på en med gps eller utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ingen aning om vad Epirb var så jag kollade med wikipedia. Där står det att systemet kommer att byta frekvens från 156,8 MHz (sjöfart) 121,5 MHz (luftfart) till 406Mhz den 2009-02-01.

Konstigt att inte Sjöfartsverket kände till detta.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/EPIRB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket är en organisation med över 1300 anställda. Allt från inspektörer till receptionister. Många jobbar inte ens direkt med sjöfart. För att få rätt svar så måste man ställa frågan till rätt person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ringde ändå växeln och bad att få prata med den som var kunning på området.... han svarde även att om de har nåt att komma ut med så skulle det publiceras i någon av de svenska båttidningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha svar på frågor rörande radio, GMDSS, epirb etc. så ska man prata med sjöfartsinspektionen som från och med årsskiftet är en del av den nya transportstyrelsen. Men det är inte konstigt att du hamnade fel, det är förvirrande även för mig och jag jobbar ändå med prylarna.

 



Senast ändrad av cerber0s | 12 januari 2009 | 18:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall köpa en, köp med GPS! Skillnaden att söka 2x2 km och 10x10m kan vara ganska viktig för ditt liv....

Jag hittade en för ca 5000 SEK i England (batteri till 2013)

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha en länk eller adressen till där du hittade den?

 

-J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I aprilnummret av Segling finns en artikel om detta. Det är som det står över en ändring av avlyssningsfrekvensen så att det gamla epirb som sålts kommer bara att kunna få kontakt med flygplan och helikoptrar som råkar flyga förbi (de använder senna frekvens tydligen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen ganska lång tid tillbaka har det enbart sålts Epirber som sänder på 406 MHz över satellit (Cospas Sarsat) till MRCC (Sjöräddningscentral). Dessa kan vanligtvis också sända på 121,5 MHz vilket gör det möjligt för överflygande plan att pejla signalen och därigenom leda/guida en räddningsbåt.

Tidigare fanns det även Epirber som sände över Inmarsat - men de har nog inte sålts på 10år. Det systemet släcktes ner 2006 och alla som hade en sådan Epirb kunde kostnadsfritt byta in den mot en som går över Cospas Sarsat.

De moderna Epirberna som säljs idag har dessutom en inbyggd GPS-sändare som skickar din position tillsmmans med distressmeddelande. Det minimerar sökområdet radikalt och ökar chansen att du faktiskt blir upptäkt av sjöräddningen när du behöver det. En liten fritidsbåt kan vara ganska svår att upptäcka på stora havet även om man lyckas triangulera ungefärlig position.

Billig Epirb, utan GPS säljs just nu på blocket för 2.000:- http://www.blocket.se/vi/20794746.htm?ca=11_s

Att byta batteri går dock på ett par tusenlappar (2-2.500:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...