Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
MrMe

Propeller till Bayliner 2355 Alpha

Rekommendera Poster

Hej alla,

Ska unna mig en ny propeller nu till våren eftersom  den gamla har ett par mindre märken - vill också ha tryggheten med en extra propeller...

Min nuvarande är en 3-bladig aluminiumpropeller märkt 14.5 x 17P. Båten går bra med denna men eftersom jag inte haft någon båt tidigare så har jag inte så bra referensramar.

Stålpropeller verkar säkert bra - och snyggt, men eftersom den befintliga gått bra ser jag ingen anledning att betala 2-4000 extra mot en i aluminium. Däremot funderar jag på om man skulle ha en fyrbladig?

Jag har kikat på följande alternativ:

1. Stiletto Ariva (17P)från www.drev.se för 1.895:- inkl. hubkit
2. Vortex 3-blad 15x17P från www.hansenmarine.se för 1.990:- inkl. hubkit
3. Vortex 4-blad 15x16P från www.hansenmarine.se för 1.920:- inkl. hubkit

Ni som har liknande båtar - vad har ni för erfarenheter/förslag?

Tack på förhand!

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med den båten tycker jag att du ska satsa antingen på en tre-bladig standard som du har nu eller en tre-bladig rostfri för bättre grepp och lite högre toppfart. En fyrbladig på den båten gör bara att du får lägre toppfart och snabbare upp i plan vilket jag tycker att den båten borde vara ändå. Det kan vara en fördel med fyr-bladig om du kör vattenskidor med båten.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en likadan båt med propellerproblem, jag skulle gärna vilja veta vilken propeller du valde? Vilken toppfart fick du? Vilken marschfart och förbrukning?

Jag har också en 5,7l med Alfa drev.

MVH
Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...