Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Tropic_7800

Propshield - Antifouling för din propeller

Rekommendera Poster

Någon som har provat detta medel?

Hittade det på www.drevia.se.

Lite dyrt 175G kostar 495:- men funkar det så är det kanske värt pengarna.

Vad är Propshield?

Propshield Antifouling Fett har på kort tid blivit känt inom fritidsbåtsektorn, över hela Europa och resten av världen. Propshield är marknadsledaren, och tillverkas i England. Propshield skyddar propellern, drevet, axeln eller vad det nu är som du vill skydda, mot påväxt av havstulpaner eller alger.

Varför är Propshield speciellt?

Propshield är en lanolinbaserad antifouling vilken kombinerar en särskild blandning av korrosionshämmande substanser, som tillsammans motverkar beväxtning på alla typer av drev och propellrar. Havstulpaner är ett gammalt och välkänt problem för båtar, och i alla tider har man försökt att finna på en lösning mot dem utan att lyckas. Propshield är en ny produkt som effektivt stoppar eller reducerar påväxt av havstulpaner, elektrolys och oxidation. Anledningen till att havstulpanerna får det svårt att växa på propellern är att Propshield gör ytan så hal att larverna inte får fäste på metallen. Propshield löses ej upp i vatten, och är helt miljövänlig.

Innehåller Propshield gift, och är det godkänt i Sverige?

Propshield Antifouling Fett är lanolinbaserad. Lanolin är vattenhaltigt ullfett, vilket är en ren naturprodukt. Propshield är ej baserad på olja eller andra kolvätebaserade substanser. Lanolin är inte farligt varken för människa eller miljö. Propshield är godkänd att använda i alla Sveriges farvatten.

post-22774-1394235742,7672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en burk och kommer att testa i sommar. Återkommer med besked...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där,

jag har provat under -08. FUNKAR EJ !! Massa tulpaner precis som vanligt, på Pentas

DP-S drev och sköld. Men jag har troligen en tuff miljö inne i en bukt utmed Tjörns ostkust.

VAR FÅR VI TAG PÅ NÅGOT SOM FUNKAR ??? Är ej beredd att mixa ihop en häxbrygd (arsenik

etc)

Vurpa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag och en båtgranne testade detta medel förra sommaren. Jag följde instruktionerna och använde det på en helt ny foldingpropeller till min segelbåt på västkusten.

Fungerade inte alls. Det året jag hade minst havstulpaner på propellern var då jag på min gamla båt målade vanlig Micron bottenfärg. I höstas såg propellern ut som om någon lindat in den med gasbinda. Det blev ett mycket konstigt mönster på tillväxten, vilket jag aldrig sett tidigare. Min båtgranne var inte heller nöjd över huvudtaget.

I år provar jag vattenfast propelleraxelfett. Det är iallafall billigare.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu sjösatt, efter att ha applicerat Prop-Shield enligt konstens alla regler. Det ska ju bli spännande och se hur det funkar, det verkar ju som om flera har negativa erfarenheter.

Hoppas det går bättre för mig...

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag prövade detta undermedel. Faktiskt funkade det riktigt bra på västkusten. Klart godkänt.

Sjösatte i Mars och tog upp i November. Inte en sjötulpan på bladen på min Flex-O-Fold.

Det fanns några sjötulpaner på navet. Men de betydde inget för farten. Tidigare år har jag alltid tvingats dyka ner och skrapa propellern ren i perioden Juli-Augusti.

Senast ändrad av Oceansailor | 13 december 2009 | 19:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm??  Varför drar jag öronen åt mig när en medlem som skrivit ett enda inlägg höjer en vara till skyarna när alla andra i tråden sågar den vid fotknölarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båtgranne i min västkusthamn har varit ute i ett par månader efter västkusten och hade en anmärkningsvärt ren propeller. Han hade använd något medel. Ska se om jag ser honom och fråga. Min prop såg inte kul ut. Både beväxt och krokig (lyftslinget). Buh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade propsheild på min propeller ( VP-folding). Sjösatte i april tog på land sista helgen i september. Båten ligger på västkusten. Följde instuktionen. Det blev väldigt kladdigt.

Har varit nere och kollat propellern några gånger under säsongen. Det kom havstulpaner på den ca 30 - 40 st . Mest på klumpen. Dessa togs bort i början september.

Dvs inte perfekt men mycket bättre än tidigare år då beväxtningen varit mycket omfattande.

Men det måste väl finnas ett medel som håller havstulpanerna bort, men vad? 

Finns det inga fler som testat???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utvärdering efter en säsong:

Mycket mindre alger och annan beväxtning än tidigar år. Mindre havstulpaner, men fler än jag hade hoppats på (ca 40 -50 st mot normalt ca 500).

Jag lade nog däremot på för lite fett. Ska testa i år igen och lägga på lite mer så får vi se om resultatet blir bättre.

M a o inget undermedel, men fungerar tillfredställande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som så många andra här på västkusten har jag haft stora problemmed tillväxt på min propeller och har därför bestämt mig för att testa PropSheild i år. återkommer med lite rapporter under sommaren.

http://luvansseglarblogg.blogspot.com

Senast ändrad av Rockan | 19 mars 2010 | 19:32

post-4924-1394236276,3053_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har något liknande fast på sprayburk. Det följde med båten från Tsykland. minns inte vad det heter men det funkar kanon. Ett år i sjön och inga kritter på propellern. Ska kolla vad det är nästa gång jag är ombord om jag kommer ihåg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lika röd som min propeller lika förhoppningsfull var jag på att slippa påväxt under sommaren, hur skulle detta gå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det var dags för lyfta båten för rengöring av botten i slutet av juli hade jag sen flera veckor tillbacka märk att propelleren inte drev som den skulle, min max fart var bara strax över 2 knop mot normalt 5,5 knop och backa var inte att tänka på.

När man kollar på fotot för står man att Propshield inte funkar utan att det är vanligt bondfångeri.

post-4924-1394236562,5733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, tråkigt! Jag hade tänkte skaffa det inför nästa säsong, men det är alltså ingen idé då...

Vad ska man göra då?

En del hävdar att det bara är en dag om året som man ska undvika för att det  är just den dagen som de förökar sig eller vad de nu säger. Men det är ju rent skitsnack, för jag hade en vattenskoter som jag höll på att ta upp och sjösätta hela sommaren, ända tills jag i augusti tröttnade och lät den ligga i istället. Det kom snäckor efter bara någon vecka. Så de börjar växa oavsett om det är juni juli eller augusti.

Och att använda båten flitigt hjälper ju inte heller. Inte ens nämnda vattenskoter i 60 knop hindrade snäckorna från att fortsätta växa. Har de väl fått fäste så växer dem. Och de lossnar inte ens av hög fart.

Att måla propellern funkar ju inte heller...

Vad ska man göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har talat med två västkustbor som påstår att vanlig båtfernissa med ceyenne-peppar fungerar. Skall testa själv i sommar. Återkommer till sen-hösten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PropSpeed har jag hört ska fungera. Rätt dyr färg som rätt applicerat ska fungera. Såg en förp 200 ml på ebay för ett par hundra dollar. Räcker till två 24 tums fyrbladiga propellrar. Den som vill hålla farten även i slutet av sommaren kan testa detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...