Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Brisen

Renskrapning bottenfärg

Rekommendera Poster

Tänkte skrapa ren botten från färg i vår. Någon som har lite tips om bra metoder? Det gäller en 30-fots plastbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy f.. va tråkit jobb ! kontakta en bläster kille på din hem ort som har en mobil bläster. Kostar ca:2000-3000 kr och båten blir garanterat helt ren till plasten. Ditt arbete blir att täcka och maskera skrovsidor mm för att undvika blästerskador och sand inne i båten. Sedan kan du epoxi behandla eller bara grund och måla !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på samma sak. Jag har också en plastbåt som är målad med polerande bottenfärg. De senaste fem åren har jag bara bättrat på med ny när jag tyckt att det har behövts.

Borde jag ta bort all gammal färg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att den inte låter klokt, men faktum var att när jag skulle ta bort 20 års tjocka lager av bottenfärg på min förra båt testade jag allt möjligt och fastnade till sist för en hyvel!

Den funkade förvånansvärt bra och jag fick rent till en slipbar gelcoatyta på relativt få timmar. Man slipper slabb och giftigt damm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar nej, om inte den gamla färgen börjat lossna i såpass stora kakor att botten blir koppärrig eller om du vill byta till en hård färg t ex. Glad Färg är dyrt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta har jag gjort www.baylinerownersclub.org/gal...
inte roligt men väl värt det!

Slipade bort all färg tills bara gelcoaten var kvar, använd grovt papper i början och arbeta dig nedåt i kornstorlek. Avsluta med våtslip om du är noggrann.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska börja med att säga att jag är nybörjare, som ska måla botten på en begagnad båt för första gången till våren...

Men mitt intryck efter att ha pratat med mitt båtvarv och bekanta som är båtägare, samt läst båttidningar är att svaret beror på vilken typ av 30-fotare. Segelbåt som vill vinna tävlingar i svag vind = Ja, viktigt med slät och nyvaxad botten. Planande motorbåt = Nej, det är till och med bättre om skrovet är lite skrovligt för då bildas mer små virvlar och mer skum, som gör att båten glider lättare ovanpå vattnet.

Kanske är detta fel, men jag tycker att det verkar rimligt att det som fungerar i naturen (fiskfjäll, skrovligt hajskinn) även fungerar på båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var något nytt. Förvånad Varför säljs i så fall hårda sk racingfärger för högfartsbåtar? Någon som vet?

Men oavsett, tycker jag det är slöseri att skrapa bort gammal självpolerande färg, såvida det inte är stora sjok som sitter löst. Kladda bara på nytt där det är tunt! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag håller med!

Jag har aldrig skrapat rent båtbotten utan bara målat på med ny färg. Där färgen blir för många lager lossnar den så det verkar reglera sig själv på mina båtar. Haft båt i några decennier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj.

Kan ju vara en bra ide att skrapa botten om man inte e säker på att det e ordentligt med epoxi färg. Om du inyr har mgm epoxi och båten ligger i länge så riskerar du att båtens botten börjar suga vatten. Det e ju inget man vill riskera.

Håler på med samma job på en 34 fot motorbåt nu och visst. det e f-n så tråkigt men när det e klart så vet man att det håler en bra tid framöver. Skrapar först , sedan så slipar ja hela båten.5-7 lager epoxi färg och 2 lager bottenfärg.

Lycka till

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Racingfärger -- återigen: vet inte säkert. Men jag tror att det beror på att i farter över 40 knop så sliter vattnet hårdare, så att en vanlig självpolerande färg skulle slipas bort alltför snabbt.

Man vill ju helst att färgen räcker hela sommaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som provat några av dessa färgborttagningsmedel som finns på marknaden? Ska enligt tillverkarna bara vara att kleta på, verka ett tag och spola av. Tar dessutom bara bort bottenfärg och skadar inte gelcoat. I boken Vårda din plastbåt tas det även upp ett exempel där man själv blandar ihop en liknande mixtur, bestående av tapetklister, vatten och något frätande ämne som jag inte minns vilket det var. Om dessa medel funkar verkar det ju vara som en skänk från ovan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medlet är kaustiksoda. Det är kladdigt, luktar, fräter på huden och gör skadar ögonen. Kräver också en någorlunda hög temperatur för att fungera. Sedan måste alla rester av geggan bort för att du inte ska få problem med att nya färgen reser sig eller släpper.
En skänk från ovan är alltså att ta i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proade det också, funkar dåligt! Bara att slipa som gäller enligt mina erfarenheter.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt nyinköpta skrov har flera lager av delvis avflagnad bottenfärg, det är riktigt gropigt och går att pilla bort med naglarna.

Jag tror också på din teori, så slipper jag skrapaSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också polerande bottenfärg.. jag brukar bara gå över den gamla färgen med ett slippapper för att rugga upp och ta bort lös färg och sedan bara måla på nya lager. Funkar skitbra men det är lite grisigt att våtslipa bort den polerande färgen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...