Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst albert

handburen gps och dator?

Rekommendera Poster

Gäst albert

Kan man koppla en handburen gps tex. http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=29 till en laptop och köra tex fugawi, eller är datakabeln bara till för att ladda själva gpsen med information? Jag hade nämligen först tänkt att köpa en ska gps-puck, men kan man fylla samma funktion med en handburen är ju det mycket käckare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Albert vet ej om du kan ansluta till garmin men jag tror att det går. själv använder jag en s.k. gps puck via USB ingångentillsammans med fugawi 3,0 och det är alldeles ypperligt så bra att jag nu plockar bort min navman 900. lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar på tillbrhör på sidan om garmin så hittar du en PC-kabel. Med den så kan du föra information mellan PC och navigator. Själv kör jag med en lap en megellan 3000 XL, det funkar utmärkt. Fast pucken blir ju billigare förstås, nackden är ju att det inte går att använda pucken utan PC till nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Hej Albert, Om man har tillgång till 12V är det bättre att fixa till den vanliga spännings/datakabeln genom att löda på en 9-polig Dsub hona. På så sätt slipper man släpa med sig en massa lösa batterier. Det funkar rakt av i de flesta fall, men eftersom Garmins utgång består av current loop utgång, som kan driva 20mA och serieporten vill ha RS232C nivåer, kan det hända att vid låg nivå på datorns internbatteri så driver toleranserna iväg och kommunikationen upphör. koppla Garmins data out till pin#2 i D-subben och minusen till pin#5. Tänk också på att pin#5 är datorn jord, och därmed en potentiell källa till jordfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christer

Att inte kontrollera bruksanvisningen och ansluta Garmin GPS till 12V är för vissa modeller lika med förstörd GPS (Garmin 12/38/40 5-8V, eTREX, Geko,eMAP 3,1V). Tips: nu finns datakablar för USB som strömförsörjer eTREX, Geko,eMAP!!! http://www.clover.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...