Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Uffepuffe

Gelcoat eller topcoat vid reparation ?

Rekommendera Poster

Jag håller på att plasta lite på taket på vår båt, förstärker en sprucken balk och passar samtidigt på att flytta grabbräcken och lanternorna.

Jag har nu avslutat lamineringen (polyester och glasfiber) och även spacklingen av gamla hål med Plastic Padding glasfiberspackel.

Nu undrar jag vad som är lämpligast som avslutande skikt för att våtslipa och polera upp en fin yta, ska jag använda gelcoat eller topcoat (jag vet att det är samma sak men att topcoat innehåller vax).

Eftersom topcoat innehåller vax antar jag att man bara kan lägga ett lager topcoat, då polyester inte fäster på feta ytor..(?)

Jag har dels gjort reparationer på insidan av taket där jag har en väldigt blank yta på resten av taket men även på utsidan där taket annars är lite mattare i ytan.

Kan man tolka skillnaden av glans som att utsidan består av gelcoat men insidan av topcoat ?

Tacksam för värdefulla tips och kunskap.

Mvh,

Uffe

Senast ändrad av Uffepuffe | 11 januari 2009 | 21:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Uffe !

Jag använde en produkt som heter Patch Paste och finns i välsorterade båtaffärer. Den är en tvåkomp plast som finns i massor av kulörer och är enkel att lägga på och att efterbearbeta. Lagade ytan efter flytt av ankarspel från för till aktern= Stora hål som bottnades med armeringsväv först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall använda topecoat. Vaxinblandningen är för att den skall härda till en klibbfri yta. Gelcoat används i vaxade formar. Stryker du på gelcoat utan vaxupplösning i kommer den att klibba i all framtid.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...