Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
tobbz

Lite hjälp med och om batterier sökes !

Rekommendera Poster

Har en flipper 510 ht som vi kommer att sova i säkert fredag-söndag när man är ute.
Frågan är, jag har ett batteri till snurran som är ett varta fritids på 75ah.
Sen har jag även waecos kompressor kylbox cf35, hur länge tror ni att man kan köra boxen utan att dra ur batteriet ?

Eller bör jag skaffa ett batteri till och montera in, i så fall vad för något ?

Alla tips mottages gärna !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där boxarna brukar väl ligga på ungefär 4 ah.  Men bara när de går, och det är väl en kvart på en timma, så runt 1 ah i snitt då.  Så efter 37,5 timmar har boxen dragit hälften ur batteriet och mer ska man inte ta, det skadar batteriet.  Några tips, ett batteri till motorn och ett batteri till förbrukning är en god början.  Sedan kan du frysa allt som går att frysa innan du lägger det i boxen, då går den inte igång alls de två första dygnen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fel typ av batteri till båtmotorn du skall ha ett startbatteri inte ett fritidsbatteri,ett fritidsbatteri är till för långsam urdragning helt annorlunda uppbyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett fritidsbatteri funkar helt OK för att starta en utombordare. Visst är ett startbatteri det optimala avseende högt strömuttag under en kort tid.

En Flipper 510 brukar ha cirka 50-60 Hk utombordare och drar inte lika mycket ström som stora diesel motorer drar i startögonblicket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk även på att motorn skall kunna hinna ladda upp båda batterierna emellan urladdningarna. En utombordsmotor laddar oftast inte så mycket på korta körsträckor.

Använd frysta matvaror som skrivits tidigare, suveränt enkelt och billigt. Jag brukar använda 1,5 liters returflaskor som fylls med vatten också. Håller med ett par sådana enkelt 2 dygn i vanlig kylbox

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett fritids batteri är helt annorlunda uppbyggt i bottenplattan det är inte gjort för så höga ström utag ivärsta fall kan du förstöra det,de är till för att köra en tv eller kylskåp eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För info så sitter det inbyggt spänningsvakt i kompressorboxarna, den slår ifrån innan batteriet är helt tomt c:a 12v, men som sagt man ska inte köra ner mer än till 12,3 helst (50%)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjells är väl samma som Biltema 38-245 eller Jula 619157 för 99/100:-
Alla (är ju samma produkt) lider av samma problem, de bygger på att ett relä är draget så länge spänningen är över brytspänningen.
Detta relä drar konstant 100 mA (jag har mätt) och ökar alltså strömförbrukningen markant.

Ett bättre batteriskydd (för små laster upp till 8A)  som inte drar någon egenström att tala om (en 100-del av ovannämda) och inte heller kostar skortan är:

http://www.conrad.se/?article=190095

Fritidsbatteri är en hybrid mellan start- och förbruknings-batteri och duger gott/är priseffektivast till ditt ändamål, men jag skulle nog skaffat ett till och parralellkopplat för att vara helt säker på både att strömmen till kylen räcker över en helg och säkerställa start av motorn samtidigt som batterierna har en vettig livslängd.

Senast ändrad av Gunnar_ | 12 januari 2009 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så skall jag köpa ett precis likadant eller räcker det med ett batteri ifrån biltema ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp ett likadant, biltema:s batterier är väl inte särskilt mycket billigare i dagsläget.

Grundregeln är att man blandar inte batterier av olika sort (och helst inte av olika ålder heller..men om skillnaden i ålder eller om befintligt inte är ALLT för slitet så kan det vara någorlunda OK..  

Om befintligt batteri är gammalt (säg mer än två är) eller har belastats tungt så skulle jag köpt två helt nya..typ 900 kronor/styck i 75Ah-klassen vare sig du väljer Biltema, Tudor (Hjertmans) eller Varta (SeaSea).

Senast ändrad av Gunnar_ | 12 januari 2009 | 21:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...