Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
lohiracing

teleflex eller hydraulstyrning??

Rekommendera Poster

Hej jag håller på att renovera en lohi 400 tror ja den heter, en liten sportbåt i vilket fall. det ja nu undrar är om det kommer bli vansinigt trögt att styra med teleflex på denna båt? ja hadde en lite större båt med 50hk innan och den var inte kul att svänga med specielt inte när man skulle trycka ut wiren alltså när man svänger åt höger. tanken låg väll på ett tag att bygg en egen hydraulstyrning då ja inte har 4000 att lägga upp.

Tacksam för tips och egna erfarenheterGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekomendera hydraulstyrning, helt oslagbart finns inga nackdelar förutom priset.

Ratten stannar där du släpper den, du slipper flexet i teleflexstyrningen vilket gör att båten går rakare i låga farter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Håller med om att hydraulstyrning är det bästa, men om du köper en ny wire och är noga med att få rätt längd och montera utan tvära böjar på den håller den i många år utan att gå trögt. Har själv kört med wier på en flipper 620 med 115 hk motor i flera år utan problem trots att vi körde även på vintern.

/Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när du säger att man ska vara noga med längden ska den vara så kort som möjligt och så snälla böjar som möjligt eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Teleflex har s k No FeedBack kabelstyrning, t ex en modell heter NFB 4.2 (4,2 rattvarv mellan ändlägena). Den funkar i alla fall utmärkt med 115 hk som jag kan uttala mig om. På min båt, en Yamarin 5820/58BR, sitter en Teleflex NFB 4.2 kabelstyrning och den fungerar utmärkt och har så gjort under 6 somrar med Yamaha F115 4-takt. Teleflex NFB styrning har den fördelen att du kan släppa ratten och båten behåller kursen.
http://www.youtube.com/watch?v=0-IeLo-A08w

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej köper nog en sån då men har sökt lite på google och hittar ingen som säljer dom.

vet någon var man kan få tag på dom??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla med Comstedt: http://www.comstedt.se/manovrering/styrningar/sh4910.htm

NFB brochyren finns här, liksom prislista så du kan se ungefär vad det kostar men kom ihåg att köpa rätt styrkabel (längd och infästning mot motorn): http://www.comstedt.se/kataloger/default.htm

De är grossist men bör kunna tipsa om var du kan köpa en NFB 4.2.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir inte särskilt mycket billigare med ny styrväxel 1651 bagis och styrkabel tex 4m 1338 bagis och div infästningar, jag hade nog kikat på en riktig styrning iallafall.

Låsningen sitter ju i styrväxeln ,det tar inte bort flexet i styrkabeln!

Senast ändrad av bergettoken | 12 januari 2009 | 23:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om monteringen görs korrekt blir flexet i stort sett obefintligt på en NFB 4.2.
Kanske nån säljer beg på blocket? Köpa utomlands? Tyvärr är inte NFB 4.2 billig men billigare än hydralstyrning dock.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är exakt vad jag menar, så kort som möjligt och så snälla böjar som möjligt, helst inte under 200 mm radie.

/ Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...