Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Terrafobica

Datorn hänger sig här på Maringuiden.

Rekommendera Poster

Men kom igen nu... ställa krav på en sajt där du betalat NOLL för medlemsskap - inté lite magstarkt!

Jag har under min tid här, med typ 8-10 datorer och varierande OS ALDRIG haft problem. Även på dom datorer som jag inte haft Flash installerade på....

*redigerad för omformulering :-)

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 14 januari 2009 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning stämmer inte in på mitt problem. För mig hänger sig IE endast när jag är på MG. När det inträffar kan jag utan vidare öppna ett nytt fönster och gå in på t.ex. Aftonbladet utan några problem utöver den valiga trögheten. Den hängande IE'n måste tvångsstängas, eftersom den inte svarar.

Problemet uppkommer bara i kombinationen IE Vista.

För övrigt håller jag med om att Firefox Flashblock är suverän, har tre f på sidan just nu. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig om att det bara är IE Vista men tror bestämt att det är kopplat till Flash Player.

Har samma beteende som du har att den hängande IEn måste tvångsstängas och att man kan köra ett nytt fönster med den hängande sidan i bakgrunden. Men jag får ibland den nya sidan som jag öppnat att hänga sig också bla på aftonbladet.

Så problemet är med största sannolikhet inget specifikt MG problem i sig och kan nog inte spåras till något specifikt på denna sida utan att dom använder mycket reklam som körs via Flash player.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem med Vista och IE samt hänger sig mycket ofta här på MG

Har samtliga uppdateringar till Vista och hög säkerhetsnivå via McAfee.

Har även rejäl datorkapacitet med fyra processorkärnor och 4Gb internminne samt kraftigt grafikkort och 24Mb internet.

Om det nu är fel på sidan så är det ansvarig för sidan som sitter på problemet. När det blir känt för de som betalar för reklamen så kommer trycket bli stort från dem om att fixa detta.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju märkt att sajten har förlorat i kvalité och kanske även i användare i och med nytt inloggningsförfarande och en massa ny blinkande reklam. Att ingen ansvarig deltar i debatten tyder väl på att de inte bryr sig speciellt. Var det fendern den andra båtsajten hette?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju inte haft något problem alls med att datorn stoppar. Maringuiden är också snabb och tar inte mycket av mina 1 GB i månaden på mobila bredbandet.

Jag har inte Adobe Flashplayer installerat och har inte sett några blinkande reklamstörningar. Där ligger kanske problemet som någon relaterade tidigare i tråden.

Vista och Firefox.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flashfilmen kan tydligen göras på olika sätt. Råkade ut för att en enda av ett antal olika Flashbanners under en period i princip ensamt kraschade datorn på Blocket. Anmälde felet, och det visade sig att just den bannern hade ett fel (som Blocket uttryckte sig) som gjorde att den sög enormt mycket mer datorkraft än de andra Flashbaserade de hade. Blocket såg till att denna kom bort från utbudet som bannerleverantören hade, och problemet försvann. Men de har ju alltid dock bara EN flashbanner, och det klarar nog de flesta moderna datorer.

Inte alls otroligt att det är samma sak på MG, och att deras leverantör kodar reklamen utan hänsyn alls till effektiviteten. Av samma skäl kan det också skilja från gång till annan och beroende på vilken reklamfilm som kommer upp.

Jag vet inte så mycket mer i detalj, mer än att problemen är olika stora beroende på kombination av operativsystem och därmed Flashversion, webbläsare, CPU, minnesmängd och grafikkort. Samt även drivrutinsversion på det sistnämnda. Därför är det nog helt naturligt att många inte ser problem alls, medan andra i princip inte kan köra sidan. Vissa versioner av Adobes Flash Player tillhör heller inte de mest buggfria i vissa miljöer - flera versioner har snabbt ersatts för att de haft alltför grava buggar och varit alltför kraschbenägna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit involverad i maringuiden sedan 2000 och skriver normalt sett inte i forumet men har blivit ombedd att svara på frågorna i denna tråd.

IngemarE beskriver problemet med flash bra. Fash kräver ibland mycket systemresurser från datorn och detta kan variera beroende på operativsystem, webläsare och flash version. Flash finns på de flesta sajter som har reklam (de flesta) och i och med tabbade webläsare så är det lätt att ha lite fler sidor igång samtidigt. Detta tillsammans med många brister i flash gör att det ibland uppstår problem.

@Kalman
Jag har försökt återskapa problemet som du beskriver utan framgång. Jag har dock vidarebefodrat detta till utvecklingsavdeningen för att undersöka problematiken.

@IngemarE
Att personerna bakom maringuiden struntar i vad medlemmarna tycker är inte sant. Maringuidens personal jobbar oerhört aktivt men det finns mycket att ta hänsyn till. Att driva en site i maringuidens storlek kostar pengar och annonser är ett sätt att få det att gå runt så att vi kan erbjuda er bra tjänster.

@Brodur
Ett aktivt arbete pågår med alla delar av maringuiden från serverpark och utveckling till administration och framtidsstrategi. Det finns mycket tiden behöver räcka till och en mindre intensiv närvaro i forumet tycker jag är fel att jämnställa med att personerna bakom maringuiden inte bryr sig. Det tar oerhört mycket tid att aktivt delta i forumet och därför stannar det ibland vid att endast följa innehållet.

För att summera ett svar på tråden så är min rekommendation att rapportera om ni misstänker att flasahinnehåll på en site (såväl maringuiden som andra) orsakar problem. Bifoga då med så detaljerad information som möjligt. Vilken sida denna visades på (url), är du inloggad, operativsystem och version, webbläsare och version och flash version. En bra felbeskrivning minskar det detektivarbete som behövs för att avgöra om problemet som upplevs är ett renodlat fel som går att åtgärda från sitens sida. Detta gör även att det går snabbare att åtgärda och tiden räcker till för mer vilket i slutändan ger en bättre upplevelse och tjänst för alla. Detta gäller alla typer av felrapporter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har exakt samma problem, Maringuiden slöar ner datorn totalt och IE hänger sig om man ligger kvar en längre tid på sajten och är overksam ( dvs att maringuiden är öppen i en egen flik).

Detta fenomen uppträder endast på maringuiden. Ska också tilläggas att jag sitter inte med någon gammal skitdator.

Har samma problem med min laptop, så det har inte med datorn att göra. XP i den ena och Vista i den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan:

Jättebra att någon från MG går in och svarar. Du bevisar ju därmed att jag hade fel....Flört

Däremot är jag rädd att det är en hopplös kamp att försöka få Flashreklamen att snurra utan att lasta ner hos dem som har problem. Inte ens med all input Du söker kommer Ni att kunna komma någon vart. Hade det varit en enstaka banner som var riktigt besvärlig (som i fallet Blocket ovan) är det en sak. Men här verkar det mer vara som att de som har problem har problem med de flesta reklamfilmerna - inte några speciella.

Flash är ett buggigt otyg för datoranvändaren. Rätt utnyttjat kan det visserligen vara ok, men rörlig och blinkande reklam är redan i sig för många av oss mycket störande. Att dessutom använda flashPlayer för detta sänker datorns kapacitet radikalt.

Dessutom är ju detta en båtsajt, men har Ni tänkt på hur vänlig den är att surfa in på från båten ?  Numera har jag 3G, men när jag körde GPRS och betalade per MB så undvek jag MG m.fl. För då kostade mig alla reklamfilmer faktiskt rena pengar, något som känns mycket oförskämt att skinna mig på (ok att det hamnar hos operatören, men det var MG:s fel). Nyttoinformationens andel data är ju bara en bråkdel. Resten av datamängden är reklamrelaterad.

Har för mig att jag räknade ut att det skulle kosta mig 20:- varje gång jag besökte Aftonbladets sida från båten, varav 19:- var för reklamen och under 1:- för text och bilder.

En sajt som bryr sig om sina användare bör därför begränsa flashfilmerna till max en samtidigt rullande per sida. Ni vet ju egentligen om problemen ?  Bäst vore att inte ha Flashbaserad reklam alls. Och tills dess sajtmakarna börjar lyssna på detta så får vi väl blockera ut dem. Det är ju enkelt Förvånad.

Att försöka få Flashreklam att snurra bra i flera fönster samtidigt på de flesta av användarnas datorer är en omtänksam gest, men ungefär lika lätt att lyckas med som att försöka köra Vista på en 486:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...