jonnywid 0 Postad 10 Januari , 2009 Har några funderingar om mast kranen som jag andväde i höstat. Den har ingen justerbart läge så jag fick ha båten en bit ifrån land och det blev ostabilt, har någon ideer om hur man kan få den bra? Jag har tänkt att det skulle vara något som man skuter ut från kajen som får båten att liga still vid mast jobb. Är det någon som har liknade erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Januari , 2009 Vid vår gamla mastkran har vi en platform med vidhängande däck med pressening över som går att skjuta ut och in från bryggan (svåst att förklara). Man sätter fast den i olika lägen genom att stoppa dragstängernas krok i hål som borrats in i bryggan. Plattformen är gjord i plåt likt den man har i landgångar och dyligt. Funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Januari , 2009 Din metod är väl ändå vanligast Ciarud? Klart att det måste finnas något vid mastkranen som håller båten ute en bit. Finns inte det så får du väl snickra till något enkelt som håller båten på lagomt avstånd. En produkt jag kan rekommendera vid av/påmastning är detta: http://www.mastomobil.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 15 Januari , 2009 Den där mastomobilgrejen är väl riktigt gammal? Att den har gått och patentera känns konstigt, det är ju känd teknik. Jag har gjort en egen liknande enligt samma princip för några år sen efter ett tips jag läste nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Januari , 2009 I senaste Praktiskt båtägande fick en karl pris för årets praktiska tips för just en sådan här lösning. Men han hade använt ett gångjärn till ett fönster. Mycket klurigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser