Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
nyfiken11

Fisk,kött,sallad,grillat,kokt,stekt erfarenheter .

Rekommendera Poster

Jag tycker det är roligt att båtmänniskor vågar så mycket med mat när dom är till sjöss.

Det är när man tager vad man haver som man får till alla nya smaker och recept.

Vore roligt att höra vad ni har för gastronomiska erfarenheter vad det gäller fisk, kött, sallad, grillat, kokt, stekt mm.

MVH

Magnus Rogerstam (nyfiken kock).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att mat, och dryck med för den delen ;-) är en stor del av upplevelsen till sjöss. Att ta sig ut till favoritön (ligger SO om Bockösund) och efter lite bad och promenad köra igång med gastronomin - det är livet!

Första dagen brukar det bli en rejäl tournedos med råstekt potatis. Rikligt med vilökssmör för att ge midkabin rätta andan under natten. 

Andra dagen laxkotletter med kokt potatis och oftast en färdig remouladsås (vad gör man?).

Lunchernaär som regel ganska banala, grillad korv eller fiskpinnar eller kanske en silltallrik med en liten kall? :-)

Succén i somras var mina grillade lammracks på en bädd av klyftpotatis och mangochili. Tod en attans tid (har ni skalat mango?) med alla ingredienser men oh vad gott det vad med ett Syrah till...

Bifogar en liten bild. Körde engångsgrill för ett par år sedan. Hade inte hittat ngn bra ihopfällbar grill men det har jag nu :-)

post-15211-1394235741,8602_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båten ska det ätas SKALDJUR!!!!!!!!!!

Mina favoriter är naturligtvis RÄKOR och ett gott vitt vin. Till räkorna äter vi vitt bröd, aoli eller äkta majonäs. Ostron och champagne (eller något fusk) är naturligtvis oxå en höjdare. Krabbor och havskräftor fungerar oxå.

Grillen är ju självfallet knyten dvs tärnad potatis, palternacka, morötter, skivad purjolök, alt vitlök och peppar i aluminifolio med en smörklick. Ca 20 min på grillen. Till det kotlett, medaljoner av lamm- eller rådjurfile eller en hederlig entrecote. Fläskfile går oxå an.

Recept på begäran!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa skaldjuret är ägg, dom får man tag i färska på ostkusten.

Ägg har bästa hållbarheten av alla skaldjur.Glad

Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd om er som inte har tillgång till riktiga skaldjur.... men ni har riktigt bra fisk. Alldeles utmärkt i båten och på grillen.

Kom till västkusten särskilt Tjörn, rekommenderas Lasses fisk i Skärhamn, här har vi fina skaldjur, räkor, havskräftor, krabba, ostron och på hösten hummer, färska, fräscha, underbara... 

Om nu ägg är skaldjur så kan ju nämnas att ägg, sill och rågbröd är väldigt gott. Äggröra och sill ännu godare. Lätt att tillaga och mycket mat.

Ägg kan ju oxå användas som fyllning i tunnbrödsrullar, finhackade hårdkokta ägg, kaviar, kryddor och creme freich. Kan förberedas innan avsegling, väldigt gott.

Gubbröra är en annan användning av ägg. Tillsammans med rågbröd, snaps ex:vis Kallsupen och ett gott öl ex:vis Hof förrätten är fixad.

Vanligt kokta ägg till frukost är oxå gott i båten. Kan med enkelhet varieras som löskokta, hårdkokta och nåt mitt emellan. Tillbehör är sill (från Klädesholmen inte ABBA eller någon annan kopia) eller kaviar oxå från Klädesholmen. Kan oxå dubbleras...hmmm vad nu min käresta kan ha i åtanke då hon protesterar....inte två ägg idag igen...

Senast ändrad av CaptainH | 12 januari 2009 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos oss finns två speciella mat-tillfällen.

1. Vi har 40 Nm till slussen ut i Saltsjön från Uppsala och den lyxigaste maten ombord whatsoever är lunchen vi äter på vägen ut. Alltid samma sak - sill, potatis och faktiskt en liten nubbe intas plättankrade i någon vik i rännan vi har att ta oss igenom till friheten. Sill smakar aldrig så bra som då!

2. När vädret är ruskigt och regnigt så brukar jag baka scounes som äts med grädde och sylt. 2006 var semestervädret väldigt fint och vi började så smått bli desperata - ska vi aldrig få äta scounes. Men jo, ute på Hallskär fick vi faktiskt en timme med kuling och ösregn. Jag hann precis med att baka och servera innan solen lös igen - skitväder! Skrattande

Så är det väl ofta med mat ombord, det smakar så extremt bra för man är ledig och har tid att njuta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...