Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Lotsenn

bränslemätare utombordare

Rekommendera Poster

Hur funkar det att använda en flödes mätare för  bränslet när man har en utombordare med en biltema tank? kan man mata in hur mycket bränsle man tankar så att man kan  få reda på hur långt eller hur länge bränslet räcker vid en viss given fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäms.

 

Med en flödesmätare brukar man få ackumulerad förbrukning samt aktuell förbrukning (/h eller ifall man har gps inkopplad /M). På vissa mätare kan man också kan mata in tankvolym/iförd bränslemängd för att på så sätt veta hur mycket bränsle som finns kvar.

 

Vad det är för fabrikat eller utförande av bränsletank är oväsentligt. Rent generellt är det inga problem att montera en bränslemätare till en utombordare. Ifall bränsleförbrukningen beräknas per timma eller per distansminut är endast av akademisk betydelse. För kör man i 30 knop och bränslemätaren visar på 45 l/h så drar den ju 1,5l/M. Samma förbrukning visar bränslemätaren ifall man kopplat en gps till denna.  mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent svar mr Nitro.Tack

 

Jag vill hitta nåt litet kombi instrument (lod,gps,bränsle)  att ha i en liten hardtopp synpunkter på modell och fabrikat mottages tacksamt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har sen 5 sommrar tillbaka en bränsleflödesmästare till min utombordare (Yamaha F115 4-takt). Det är en Navman Fuel 3100. Navmans sortiment heter numera Northstar och de har en lite enklare bränsleflödesmätare som heter F210 Fuel (hetter i Navmans sortiment Fuel 2100). Man kan se Navmans bränsleflödesinstrument (3100/3200 och 2100) här om man vill kolla in specifikationerna:
http://www.navmanmarine.net/Navman/Templates/productcategory.aspx?id=4547

De lite enklare bränsleflödesmätarna som Northstar F210/Navman 2100 kan inte kopplas ihop med GPS (eller annan källa för fartuppgift) och kan således ej visa bränsleflödet i liter per nautisk mil eller nautisk mil per liter. Den kan ej heller beräkna nåt som har med distans att göra (tillryggalagd sträcka eller hur långt du kommer med nuvarande fart/förbrukning och återstående bränsle).
T ex F210/2100 kan visa:
1. Bränsleflöde i liter per timme.
2. Mängd bränsle: återtående, använt totalt, använt på denna trip med möjlighet att nolllställa tripvärdena. När man tankat fullt ställer man in återtående bränsle = tankens volym (på lite mer avancerade mätare kan man knappa in tankens volym och spara den och det blir då lite enklare att återställa värdet för full tank när man tankat fullt).
3. Larm för låg bränslenivå vars larmnivå man knappat in och sparat i inställningarna.
4. Övrigt: kalibreringsfunktion för ökad precision från ca 5% noggrannhet till ca 2% i bränsleflödesfunktionen). 

Om man jämför vad en lite mer avancerad bränsleflödesmätare klarar som t ex Navman Fuel 3100 som jag har så har den en del funktioner:
* Visar bränsleflöde valbart mellan liter/timme eller nautisk mil/liter (den kan inte visa liter/nautisk mil som kanske är lite enklare att föreställa sig).
* Klarar en tank/en motor, två tankar/en motor, två tankar/dubbla motorer.
* Finns även i dieselversion (Diesel 3200).
* Kan ställa in tanken/tankarnas bränslemängd och spara (enklare procedur att återställa mätaren till full tank vid tankning).
* Bränsledata: Återstående bränsle, använt bränsle, flöde (liter/tim), bränsleekonomi (nautisk mil/liter).
* Larm: larmar för låg bränslenivå (inställbar nivå) och låg batterispänning (inställbar nivå).
*Hastigehetsdata m.m: tillryggalagd distans, total distans, antal timmar för motorn, uppskattad distans som kan köras på återstående bränsle, hastighet.
* Belysning: Bakgrundsbelyst display och knappar (belysning av eller 3 ljusnivåer).
* Övrigt: Enheter inställbart. Kalibreringsfunktion för ökad noggrannhet i flödesmätningen, dämfunktion för bränslegvaren (anges i sekunder, undviker snabba förändringar i visad data t ex i grov sjö). 
* Installation: Flödesgivaren monteras på bränsleslangen (efter vattenavskiljande filter) som sen ansluts via en el-kabel till mätaren. Sladd för GPS signal ansluts från NMEA 0183 version 2 ut på GPS:en till NMEA in sladden på instrumentet för att erhålla hastighetsuppgift. Stödjer Navbus for ihopkoppling av flera Navman instrument.


Då en bränsleflödesmätare kostar en del kommer man kanske inte att köra in kostnaden för instrumentet på ett tag p g av lägre förbrukning. Men genom att man har möjlighet att köra snålare kan den kanske på sikt betala sig och ju större motor man har destå större chans.
Det är en kul grej att ha och höjer säkerheten en del då man har en väldigt bra tankmätare så man ser verkligen återstående bränsle i tanken (har man en mindre bärbar tank har man väl ingen nytta med det då man ju visuellt kan inspektera ungefär hur mycket bränsle man har kvar). Min Navman Fuel 3100 kostade 3900 kr inkl moms 2004 och jag har använt den 5 säsonger. Kanske börjar närma mig att jag tjänat in den men det är nog några år kvar.

Ang kombi instrument så kolla t ex på Garmins GPS navigatorer som har lod funktion och möjlighet att koppla till deras bränsleflödesgivare GFS 10 (med CANet Kit) . Garmins 420 S, 520 S och 525 S är ganska populära och klarar allt detta. http://www.garmin.se/productpage_tab4.aspx?pageid=2934


Hoppas du fick en liten inblick i bränsleflödesmätarens värld av ovanstående.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 januari 2009 | 14:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...