Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Snoilsky

Torka skrovet inför kommande epoxibehandling

Rekommendera Poster

Funderar på att använda värmefläkt periodvis inne i båten under vintern/våren för att torka laminatet. Antar att fukten då vandrar mot den kallare utsidan. Stämmer det eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt att den kondenserar på den kalla gelcotens insida men det blir dessvärre inte så mycket bättre av. Lite fukt kanske kryper ut men det är nog rätt svårt att få ut fukten på vintern. Möjligen att bygga ett isolerat tält runt båten och få en torr varm miljö så kryper väl en del fukt ut med tiden på båda sidor. Det är ju gelcote på insidan också annars vore värme på utsidan en lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort det. Vet inte om det har hjälpa men jag tror det.

luften är tork när det är kallt då utsida torka sig själva. Att varma upp insida hjälpa till att flytta fukten till utsida som korkar sig igen, jag hade till slut instäng skrovet i plast med massor av Torbollen för reducering av luftfuktigheten.

Jag gjorde det före vår, där kommer fukt igen och då finns det risk att det kommer tillbacks i plastfiber igen. Skroven var utan gelcoat på utsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normala tillvägagångssättet vid utomhusförvaring är väl just att slipa på hösten för att få det att torka under vintern så att man kan måla på våren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok

Har placerat 2 st hinkar med durkslag fyllda med kalciumklorid i ruffen. Är lite sen med skrapning av bottenfärg (och därmed torkningen) men ska börja skrapa idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bra mot mögel på inredningen, men hjälper knappast till att torka ur skrovet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hjälper inte för en epoxybehandling. Jag har gjort det. Enda sättet att få det torrt är att omedelbart efter upptagning slipa ner all gelcoat på utsidan och låta båten stå. Den torkar bäst ute, utan tält, luften ska kunna cirkulera fritt runt om. Värme inuti gör väldigt lite. Torktiden beror på skrovets uppbyggnad och naturligtvis hur mycket fukt där finns. Ska du bara göra en förebyggande behandling så kanske skrovet redan är relativt torrt och det inte tar så lång tid att torka. Är det angripet av böldpest så dröjer det längre. Min båt torkade på ca 5 månader och den var böldpestangripen. Jag har bara enkellaminat i skrovet. Skrov med sandwich tar allt ifrån 6 månader till aldrig att torka. Tänk på! Har du fukt i skrovet och låter bli att slipa bort gelcoaten, så kan du också glömma att den torkar över en vinter. Hitta någon som kan fuktmäta så vet du säkert innan du kastar pengar på en massa epoxy som kanske blir till ingen nytta. Lycka Till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack tack!

Det finns en del mindre blåsor med fukt i. Har planerat att fuktmäta innan epoximålning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bättre att du väntar med jobbet till nästa säsong än att det blir halvdant gjort nu.

Jobbet och kostnaden för arbetet om det ska göras rätt är ganska stort så det är synd om förhållandna inte är optimala för ett bra resultat.

Om jag var du skulle jag vårrusta som vanligt - segla säsongen och sedan kanske ta upp henne i september och slipa rent direkt och låte henne stå och torka hela vintern.

Blåsorna behöver inte vara böldpest, det kan bli blåsor i gammal bottenfärg också men är det böldpest är det ändå viktigare att du gör jobbet ordentligt så vänta du med det.

Hon sjunker inte för några blåsor som man trodde på 80-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi fuktmätte vår L32 av årsmodell -64 vid upptagningen. Mycket fukt i skrovet, det tog 5 år innan hon var tillräckligt torr för att få epoxibehandling och åka tillbaka i vattnet igen.

Vi provade det mesta. All gelcoat slipades bort på bottnen, vi gjorde hål i det yttre skrovet (L32 har sandwichskrov med divinycell) för att få cirkulation, vi monterade plastsjok för att skapa vacuum och värmde skrovet. Allt gjorde nog sin del till men det tog tid.

Den absolut snabbaste metoden med bäst resultat är hot-vac (www.hot-vac.com). Jag vet inte om den finns i Sverige i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt. Det ska gå bra långt med delaminering i flera skikt väv innan man faktiskt har någon strukturell försämring i skrovet. Så segöa på bara. Trycker du hål på blåsorna och det är böldpest så luktar de lite ättika eller lite syrligt kemiskt. Slipar du bort blåsan, eller bara tar den med kniv så ser du om den ligger under gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böldpest är ett ord som kan få en att tro det är nåt smittsamt. Det är ju egentligen en blåsa som uppstår genom ett tryck från insidan så gelcoten bågnar ut i en blåsa. Det är inget hållfasthetsproblem då glasfibern och polyestern är det som håller ihop båten.

Snarare ett kosmetiskt problem och att man har en chans att få båten några hundra kilo lättare. Men då gäller det att torka ur den först så inte fukten blir mer bestående då det är lättare för fukten att försvinna åt det håll där gelcoten slipats ner. Men det kan tydligen ta tid. Den som inte orkar vänta får köra med extralasten så länge vilket ju också går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en båt som är torr och detta kan säkert delvis bero på att skrovet är byggt i epoxy. Jag hade likväl tänkt till nästa vinter att epoxybehandla i förebyggande syfte. Frågan är om man även då måste slipa ned gelcoaten, känns ytterst onödigt tycker jag, innan man epoxybehandlar? Eller räcker det med att bara slipa bort den gamla bottenfärgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en båt som är byggd i epoxy så är det helt meningslöst att epoxybehandla. Epoxy är tätt och dess kemiska sammansättning gör att det är helt förskonat från böldpest. Det är just därför man använder ett ytterskit av epoxy för att vattentäta polyesterbåtar. Ska man epoxybehandla en polyesterbåt så ska man slipa bort gelcoaten, ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer förmodligen vänta till nästa år...

Funderar dock på att punktera blåsorna nu. Låta såren stå öppna till våren för att sedan gelcoatspackla innan bottenmålning och sjösättning. Antar att det avbryter utveckcklingen av plastpest samt att det underlättar uttorkningen av skrovet till kommande epoximålning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att slipa bort gelcoaten är inte nödvändigt om man epoxybehandlar i ferbyggande syfte, innan båten fått problem med fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lagt om planen lite:

Punktera och slipa de blåsor jag stöter på.

Tvättar såren med färskvatten.

Fuktmäter inom några veckor.

Gelcoatspacklar under vattenlinjen till våren och fuktmäter igen.

Renskrapar och gropvslipar skrovet nästa höst och fuktmäter igen.

Fuktmäter våren 2010. Om skrovet är torrt så påbörjar jag epoximålningen. 

Låter det som en bra plan? Tror inte att skrovet hinner torka till våren i år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En undran - vari ligger vinsten att punktera och gelcoatspackla om du ändå skall slipa bort rubbet igen? Låter som en massa meningslöst dubbeljobb.

Är det inte lika bra att helt enkelt låta allt bero och sedan slipa/blästra eller vad som nu är planen som första åtgärd i höst istället? En sommar till med befintliga blåsor lär inte göra någon som helst skillnad. Och kanske satsa på en tidig upptagning istället om du har möjlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill avbryta den negativa processen direkt. Jag tycker inte att det är så betungande att slipa o spackla lite. Sen TROR jag att det underlättar uttorkningen av skrovet. Såren får som sagt stå öppna under vintern och laminatet slipper fuktblåsorna under hela sommarsäsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är den - är gelcoatspackel tätt nog för att s.a.s behålla status quo när du sjösätter i vår med en delvis genomförd torkning av laminatet? Jag tvivlar, men vet inte i ärlighetens namn.

Frågan är om det inte i sådant fall är bättre att öppna blåsorna, skölja och låta torka under resten av säsongen på land. Sedan, precis innan sjösättning, penslar du bara över såren i gelcoaten med epoxy, som är garanterat ogenomträngligt för vatten. Och lev med en koppärrig botten denna sommar.

Som du ser är jag endast mån om din tid och att minimera dina ansträngningar. Vilket sannolikt beror på att jag själv är lat av naturen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att gelcoatspackel är i storleksordningen lika tät/ otät som den gamla gelcoaten.

Är det inte riskabelt att fläckvis blanda in epoxi innan slipning nästa höst?

Mina mer erfarna båtbekanta fnyser åt mina bubblor. De tycker att jag endast ska åtgärda de större i år för att sedan mattslipa gelcoaten nästa höst och låta båten torka över vintern. Problemet är att jag inte kan dela in blåsorna i stora och små. Jag har bara små upphöjningar (knappt skönjbara) som ofta innehåller lite vätska men de är jämnt fördelade över större delen av skrovet. Se bild på den värsta blåsan som är kraschad på bilden.

Bifogar en till bild i nästan inlägg för att visa hur det kan se ut när jag skrapar på bottenfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...