Hans1 2 Postad 9 Januari , 2009 Enligt rykten på stan så ska visst Merc 80hk från 1981 vara en av dom klenaste 80-hästarna på sin tid, är det någon som har belägg för det på detta eminenta forum? Det pratas om att en modernare 60-65-hästars motor går lika bra, kan det verkligen stämma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Januari , 2009 Det skulle väl i alla fall kunna stämma nu... Då den efter sina 28 år faktiskt har tappat en hel del hk.. om den inte är nyrenoverad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
volvo-penta 0 Postad 9 Januari , 2009 Hej. jag har för mig att dom mätte effekten på vevaxeln fram till 1989 ,sen på propellern. jag har en mercury 50 hk från 74 och den har ca 34 hk på propellern vad jag har hört. men jag är inte säker på att det är så. Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 10 Januari , 2009 Det är svårt att hitta några tillförlitliga uppgifter på när man ändrade effektuppgiften från vevaxel till proppaxel. Jag har hört att det var i början av 80-talet, typ 82-83 och i slutet, 87-88. En sak som tydligen ska vara klarlagd är att när Merc kom med sin första V6 på 150 hk så sänkte man uppgiften på den befintliga raksexan från 150 till 140 och sedan när man införde proppaxeleffekt ytterligare till 115 och den befintliga 115 blev en 90 hk. Denna uppgift talar för att uppgiften om 87-88 är mera riktig. Detta väcker ju en annan fråga. Om jag har en båt som är godkännd för 115 hk och hänger på en ny motor så har jag alltså en motor som har i trakten 25-30 mer än det var tänkt, under förutsättningen att den blev godkännd innan man ändrade efektuppgiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser