jonassheiakh 0 Postad 9 Januari , 2009 Hejsan, Jag antar att det inte bara är jag här inne så längtar efter att sjösätta sin båt när isen släpper någon gång ramöver Men innan dess så finns det ju visst arbete som måste ske, tex service av sin motor. Då jag är förstabåts ägare och aldrig lämnat in en motor på service förut har jag inga riktlinjer alls vad det borde kosta. Jag ska lämna in min -93 Yamaha 90HK Autolube på service, för att kolla så allt står rätt till. Då undrar jag självfallet vad en sådan service borde kosta ungefär. Även så att när jag bytte olja innan vintern så var min olja mjölkig, vilken den ej ska vara förstår jag, så jag antar att de måste gå igenom det också . Någon som har kan ge mig lite råd i angående serviceställen runt Norrköping och även kanske pris på vad en sådan service borde kosta ungefär. Mvh, Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 10 Januari , 2009 Hittade prislista från HL båtar i Lidköping men jag antar att det är ungefär samma prisnivå utanför Stockholm och storstäderna: Service 70-115 2-takt förgasare 1950:- Kontroll växelhus 811:- Sen tillkommer all material och miljöavgift om 75:-. Läckagekontroll kommer säkert att kosta extra, kan tänka mig att timpriset ligger mellan 750:- och 999:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Januari , 2009 Ursäkta en okunnig... men vad är miljöavgift i detta sammanhang?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 10 Januari , 2009 Miljöavgiften går till fikakassan och ger därmed bättre arbetsmiljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 Januari , 2009 Ja vet inte men har för mig att Miljöavgift är för den förbrukade oljan som verkstaden lämnar till miljöstationen.. Hur som helst, 1500kr mer ska inte en service av en 2-taktare kosta på Marina. Läckan i växelhuset är reparation och inte service, så d blir utöver servicekostnaderna kan vara en viss skilnad på priset. !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 10 januari 2009 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Januari , 2009 I servicen ska läkagekontroll ingå provtryckning o vacum av växelhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 11 Januari , 2009 ...och vad kostar ett impellerbyte? Har en mercury 60 hk och är alltför okunnig på båtmotorer för att ge mig på att dela riggen själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonassheiakh 0 Postad 12 Januari , 2009 Oj 1500kr för en service, de gav mig ett ca pris på 5000 kr för en vanlig service med impeller byte. Detta var på Alvar båtar i Norrköping som är en certad Yamaha service verkstad vad jag förstår, och även en rätt stor marina i Norrköping. Får kanske leta vidare isf, om det finns andra alternativ. Tackar Senast ändrad av jonassheiakh | 12 januari 2009 | 02:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 12 Januari , 2009 Kostnaderna har en ful ovana att sticka uppåt, jag gör en kort spekulation här av mitt tidigare exempel: - Service 1950 - Växelhuset 811 - Mijöavgift 75 - Förbrukningsmateriel (10% på arbetskostnaden ?) - Ny växelhusolja 200 (gissning) - Nya tändstift 200 (gissning) - Nya packningar växelhuset 50 (gissning) - Ny anod 250 (gissning) - Oljepåfyllning 150 (gissning) - Bensinfiler 150 (gissning) Så nu har jag kommit upp i ca 4200:- för själva servicen, bara servicen. Skall de även byta impeller så tillkommer det 500 (gissning) till, så är vi nära de 5000 som offererades. Sen kam man spekulela varför oljan är mjölkig, det kommer vatten in i växelhuset, vilken väg. Tänkbara alternativ: - Dåliga packningar till oljebytarhålen, åtgärdas enklast själv - Dåliga packningar/tätningar i växelhuset (måste nog fixas av en verkskad, troligen till en rimlig kostnad) - Skev drivaxel = mycket dyrt (förhoppnings täcks någon del av försäkringen, men det blir dyrt pga avskrivningar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Januari , 2009 Hej! Priset jag angav är ett ca: Pris utan impeller byte. På en 2-takatre är material ingen stor utgift d går knappt åt något. D kanske är material för 300kr resten är arbete. Finnns Marinor som har förvana att fuska, se upp med dom. Ofta är d dom som är dyrast med så d sollar ur sig lätt.. Mitt tips är att vända sig till annat än marinor kolla på allt i verkstads väg. En Verkstad som normalt kanske servar motorcyklar men även tar emot snurror kanske gör ett bättre jobb till ett bättre pris?? 5000kr ska du absolut inte betala för en enkel service av en 2-takatre, detta är rufflarpriser sånna här typer ska man inte gynna. Behöver inte vara någon certifierad verkstad eller liknande. Riggen ser likadan ut på alla snurror mer eller mindre. Om grejerna inte sitter alltför jävligt gör du och en mekarkunnig kompis jobbet på en helg. Vanliga orsaker till vatten i oljan är otäta nivåpluggar, otät axeltätning, packningen i riggen och även där packning till ingående axel i riggen.. Har tagit isär ett antal riggar genom åren och tyvärr d som har jävlats mest är utan tvekan Äldre yamaha. Men dessa mycket äldre än den du har. Jag tror att d beror på sammansättningen dvs att Yamahn är så välihopskruvad att inte minsta lilla tolleranser på micrometarar finns i godset.. Mariner, mercury, och johnson riggar har flygit isär bara man lossat skruvarna knackat lite lätt och dragit. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Januari , 2009 Tillåt mig korrigera lite här, dom 5000kr som offererades var bara för en enkel service med impeller byte. Ingen repartion av något växelhus d kostade om jag förstod inlägget många slantar extra.. Sedan så vet jag inte vad du får siffran nästan 2000kr för bara jobbet i servicen på en 2-takare med förgasare. Inte ens Marinorna härom kring tar ut dom priserna på 2-taktarna. För 4-taktare därimot gäller dessa priser närmare 5000kr för en service är inte ovanligt. Det är därför d hejas på från marinornas sida att man ska åka 4-takt, för då finns d mer som kan gå sönder och mer som kan tjänas pengar på.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 12 Januari , 2009 Jag försvarar inte de höga priserna, jag bara visar hur det kan gå om man inte är uppmärksam och att ett pris kan bli det dubbla mot det som det verkar vara vid 1.a anblicken. De priser jag angav kommer från 2008 års katalog från HL Båtar i Lidköping som jag har hemma, länk enligt nedan: http://trinity2.zitac.net/UserFiles/Interboat/www.hlbatar.se/Documents/HL-bÃ¥tar'>http://trinity2.zitac.net/UserFiles/Interboat/www.hlbatar.se/Documents/HL-bÃ¥tar 2008 LR.pdfhttp://trinity2.zitac.net/UserFiles/Interboat/www.hlbatar.se/Documents/HL-bÃ¥tar'>http://trinity2.zitac.net/UserFiles/Interboat/www.hlbatar.se/Documents/HL-bÃ¥tar' 2008 LR.pdf target=_blank title=link> De är medlemmar i Interboat och jag tror att hela katalogen förutom omslaget är gemensamt för hela kedjan. Prislista finns på 3:e sidan från slutet (tror jag). Senast ändrad av jan_af_lisoe | 12 januari 2009 | 17:03 Senast ändrad av jan_af_lisoe | 12 januari 2009 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonassheiakh 0 Postad 20 Januari , 2009 Tack för alla informativa inlägg, jag ska då vända mig till lite mindre verkstäder och se vad de säger, men tycker ju endå att den största marinan i Norrköping inte ska ta ockerpriser, men det är självfallet alltid bäst att kolla runt lite Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 21 Januari , 2009 Destruktion av gamla oljan..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 Januari , 2009 Hej, såg att ni pratade lite om ockerpriser och tänkte bara nämna att jag hämtade mitt VP-SX-drev igår, varit inne på Båtservice i Västerås pga vatten i oljan (var väl det du hade i din motor). De är auktoriserade VolvoPenta. Innan jag lämnade in det så informerade de mig att de hade en felsökningskostnad (provtryckning) som motsvarar en timmes arbete, dvs 800kr. I mitt drev visade det sig vara en o-ring som var dålig. Kostnad 32kr. Sen ringde meken och frågade om jag ville fylla oljan själv eller om de skulle göra det. (Jag hade precis köpt olja när jag upptäckte vattnet i gamla oljan så jag ville fylla själv). När jag kom hem såg jag att han även smörjt upp ett par nipplar och o-ringarna på axeln till motorn. Totalpris 832kr, inkl. arbete och material. Känns riktigt skönt att dels komma så billigt undan, men även att det verkligen känns som att de är mer intresserade av återkommande kunder än snabba pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser