Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
AmericanDream

Service utan historik

Rekommendera Poster

Jag köpte en båt för ett par säsonger sedan utan historik på service av motor och drev och nu tänkte jag lämna in den för en genomgång på ett varv. Vad kan man förvänta sig att dom gör på en ordentlig genomgång. Byter dom lager, packningar, bussningar, impeller, bälgar, tändstift olja mm? Jag vill inte betala för saker som inte är slitet. Ge mig tips på vad som troligtvis behöver bytas så att jag kan jämföra med vad dom säger. Sen så undrar jag vad som kan anses skäligt att betala för en sådan service/genomgång. Är det bättre att köpa ett nytt kinadrev från drevia för 21000 kr och byta olja, filter och tändstift själv på motorn? Det är inte så att jag har tummen mitt i handen, jag kan fixa med motor och drev själv men det är så att tiden inte räcker liksom till när man är småbarnsförälder så det skulle vara bekvämt om någon annan gjorde det. Slutligen vill jag ha tips på ett riktigt bra varv eller båtmek i värmdötrakterna. Båten är en 24 fots dc med mercruiser 5,7lit 250hk och alpha one drev, allt från 1999.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du vill att de ska göra bestämmer väl fortfarande du, eller?

Be om ett kostnadsförslag. Lämnar du dem med fria händer är det väl ganska troligt att de hellre byter något i onödan än tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du menar  www.drev.se när du skriver drevia, eller?  Det företaget är nog det mest kundvänliga jag någonsin träffat på och de säljer inga kinadrev utan drev från www.glmmarine.com kolla på deras hemsida.  Och en bra och kunnig båtmek hittar du på Ingarö  http://www.batjouren.com/

http://www.batjouren.com/'>

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutligen vill jag ha tips på ett riktigt bra varv eller båtmek i värmdötrakterna. Båten är en 24 fots dc med mercruiser 5,7lit 250hk och alpha one drev, allt från 1999.

Värmdö motorteknik

www.motorteknik.se    länk !!!!!!

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 06 februari 2009 | 18:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Det börjar bli lite rapporter att bita i för admin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtminståne GLMs limpor görs i Kina, köpte av dom för 2år sen och blev lite överraskad när ja såg var dom var gjorda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...