Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Fredric_sthlm

Raka axlar eller drev?

Rekommendera Poster

Har åter börjat kika på ny (begagnad) båt. Vad jag spejat in mig på är en Sea Ray 330. Dessa är dubbelbestyckade med 7,4or. (kör för lite för att diesel skall löna sig)

Jag har haft en skepsis gällande manövreringen med raka axlar som säkert inte är rättvisande. Hur är det att backa och svänga med en reverserande motor/raka axlar? Kanske t o m är lättare än med drev? Vad vet jag. Kan inte provköra båten nu.

En fördel är å andra sidan slipper man kostnaden för drevservice.

Hur är det att köra dessa båtar med raka prop. axlar?

Fördelarna med drev kontar rak axel och vice versa?

Skillnader i prestanda?

post-15211-1394235739,9948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, skall du ha två raka axlar så snurrar du runt din egen axel. Förvånad

 

Min generella inställning till drev är det är skit och inget annat. Tyvärr har vi/jag nu en båt med drev och det är bara att vänta på dagen då den rasar för rasar gör den oftast förr än senare. Ifall det mot förmodan skulle finnas någon fördel med drev så talar/skriver vi om enkelmontage, i så fall talar vi om svarar bättre vid backning och möjligen går att trimma lite bättre/lättare vid gångläge. Annars är det bara dyrare, mycket dyrare med drev. Tänk bara vad det kostar i olje-bälgbyten, zink och service. Har du dubbelmontage så har du inga problem med något. Ok, du kan inte förflytta dig sidledes men nästan (ifall det finns bogpropp). mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enkelt att manövrera en Sea Ray 330 med axlar, dock tappar den lite fartmässigt mot motsvarande med drev

För övrigt tycker JAG att 330 är ett bra val som är billig i inköp, bränslemässigt så klarar du dig på 4-5L distansen

Vad är det för årsmodell?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu började Let´ s Dance - då loggar jag in här...

Tack, håller med om den biten med servicekostnaden för drev. Dessutom surt när/om det rasar.

Det är en -98 som jag kollat in lite extra. Gillar den modellen skarpt. Har i stort samma planlösning som i min 2655 invändigt men behöver fler sittplatser akterut nu när vi är 4 i familjen. I soffan får man ju plats några stycken och att smälla upp ett större bord bör ju inte vara ngt problem. Gillar annars 3055an också men det känns som att 330:an vinner med aktersoffan.

(inte den båten på bilden men i exakt likadant utförande)

post-15211-1394235740,4227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hadde samma fundering som du innan jag köpte min 335 förra året. Min fundering gick så här: Vad händer vid eventuel bottenkänning, hur ser bränsle ekonomi ut, fartressurser, pris osv.

Vill du tex gå in i en grund vik e detta omöjligt med raka axlar, dreven kan jo tiltas upp.

Sedan förlorar du 7-8 knop på toppfarten på båten=högre bränslekostnad, min 335 marchar 30 knop med 3l/NM, med axlar landar förbrukningen på 4-5l/NM, kanske inte så avgörande om du inte använder båten så mycket.

Får du bottenkänning med axlar så e risken stor att du får skador på skrovet, infästningar roder mm. OK går du hårt på grund med drev så e jo inte det heller gratis, men enklare bottenkänning klarar drevet av då detta slår upp automatisk, och tro mig, någon gång kommer även den besta kapten få bottenkänning!

Min erfarenhet er att inköpspriset på båt med axlar ligger 10-15% lägre en liknande båt med drev, sedan så koster det en del att underhålla dreven, olja, anoder mm. Jag gör oljebyten och lättare service mm själv så kostnaden landar på en ok nivå tycker jag.

Sumerad för mig tycker jag drevets flexibilite överväger raka axlars något sköra och gammalmodiga konstruktion, raka axlar passar bättre på långsamt gående båtar och inte planande båtar som tex 330.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv tittade på en 310  från 1991 med axlar och 2x5.7 .

Det jag vet är att man kollar hur tätningen i genomföringen är på axlarna . Det som är bäst tydligen är den nya sorten med vattentryck kopplat från motorn och in i tätningen  ca 10.000kr st !!!!!   En till sak som alla glömmer , tätningen/genomförinen till rodrerna ska varje år fettas in och ''fyllas med fett'' för att inget vatten ska komma in den vägen .

Manövreringen i låga farter är med raka roder och bara 'svänga'' med växlarna fram och back ... lite som bandtraktor !  hahahah 

 

Hoppas du hittar en fin 330  . Lycka till !

 

.... finns EN taskig sak med aktersoffan , dom sitter på olika höjd !?!?!?!?!  kolla det ! 



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 10 januari 2009 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar åxå 330.n men för min del så faller det på 7,4.orna. jag har 2x 5,0 o det får fanimej räcka i bränsle åtgång, var sugen som fan på searay 340 innan jag köppte denna men som sagt... soppan...

denna kanske?

http://www.blocket.se/vi/17847345.htm?ca=11_s

 

däremot om byte ska ske så småningom, så har jag några tips som föll mig skarpt i smak.

Doral 310 SE, mycket balla lösningar, samt en utdragbar aktersoffa som blir gigantisk.

Cruisers 3575, stor o superrymlig, tyvärr med 7,4 men jag vet att det finns med dieslar, eller gå ner lite i size då kommer 5,7.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt axlar utan att tveka pga av underhållskosnaderna och drevrasen som kommer förr eller senare, sedan skulle jag vilja se dom dreven som klarar en grundstötning över 5 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en 330 från 98 är väl u-soffan jämn??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din 335 är väl en 300 om man jämför den med en 330, fanns den med axlar verkligen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker väl att ev. servicekostnader för dreven knappast kan vara något avgörande vid köp av denna båttyp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer så att 335 finns inte med axlar mig vetande, men innan jag bestämde mig för 335an så tittade jag på olika båtar med drev/axlar och min gemförelse baseras på den information som jag innan mitt köp samlade på mig om dem olika båtar/modeller jag då var intreserad av. Jag tycker att köper man en planande snabbgående båt så passar axlar mindre bra pga av fartförlusten, MEN jag ser fördelarna med axlar när det gäller servisekostnaden, vilket e den enda fördel JAG kan se i sammanhangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick på grund med min gamla båt med alpha drev i 15 knop! skäddan och proppen gick åt skogen men drevet klarade sig utan övriga skador, så vist KAN et drev klara en grundstötning över 5 knop, jag vil gärna se den/dom axlar som överlever en sådan grunstötning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på denna är u-soffan akterut jämn vilket jag tycker borde vara en självklarhet på alla båtar med soff-aktern ;-)



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 10 januari 2009 | 14:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manövrering med raka axlar tycker många är lättare än drev. En båt med raka axlar drar aktern lite sidledes när man backar, detta kan man utnyttja till sin fördel efter lite träning för att dra in eller ut aktern. Kombinera detta med bogpropeller och du kan faktiskt förflytta dig sidledes med lite trixande. Med drev har man fler frihetsgrader men kan lättare ställa till det. För mycket styrutslag när man backar kan få båten at rotera mer än önskat och man får då börja om.

Acceleration och förbrukning är till drevets stora fördel. Räkna med 30% högre fart och 30% lägre förbrukning (för samma fart) jämfört med raka axlar.

Att hålla ett drev levande kostar inte speciellt mycket. Om man håller koll på olja, anoder och bälgar brukar det sällan vara några problem. Om man däremot bara kör och inte håller efter kan det bli dyrt. De flesta Sea Ray har Mercruiser. Mercuiser har genom åren haft betydligt sämre korrosionsbeständighet jämfört med Penta. Varför vet jag inte, möjligen en sämre aluminium legering eller mer blandning av material. Det kanske är därför dreven har fått sitt dåliga rykte. Några av mercruisers årsmodellar är sämre än andra. På senare år tror jag man standard installerar Mercatodes som är ett elektriskt antikorrosions system. Men för att förtydliga är det inte så att alla drev erjar sönder. Håll utkik efter urgröpningar på undre huset. Felinstallerad landström kan ofta orsaka att drevet äts upp.

Raka axlar kan i vissa fall få båten att vibrerar mer än drev. Detta är olika från installation till installation. 

Hoppas det gav något..
   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du din 3055 i Västerås , hösten 08 ??? 

..isåfall va jag  där och ''ryckte lite'' i samma båt  ...! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta roterar de båda axlarna åt var sitt håll på dubbelmontage. Då drar inte båten i sidled ens vid låga farter.

Till axel/roderlösningens fördel får också räknas gången i låga farter. Ofta (men inte alltid) är en drevbåt mer benägen att gå slingrigt. Det var anledningen till att vi - som ofta går kanal - valde axel/roder.

Sedan är det väl ändå oftast så att rodret/skäddan är den lägst stickande punkten på de flesta axelbåtar. Dock inte på denna, här är nog propellrarna också i farozonen. Med ett ordentligt tilltaget nedre fäste (som inte finns på denna modellen) brukar annars även en axelbåt klara lite grundkänning.



Senast ändrad av IngemarE | 10 januari 2009 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B3 e dom absolut vanligaste dreven på 335, och B3 e det även på min 335a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar IForm och välkommen hit!

Jag suger åt mig av allas er info. Kanon! Tack för tipset om en alternativ 330 också.

Jocke - så du har klämt och suktat på en Bayliner???? Kul att höra tycker jag. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...