Minego 13 Postad 8 Januari , 2009 Har langeterade mattor i min båt där framsidan är snygg men baksidan har torkat, skräpar ner, knappar finns för fastsättning, men underlager blir litet halkigt av torkade undersidan. Eftersom det är inget fel på mattorna, undrar jag om någon har tips på att renovera undersidan med något, tex gummiliknande material men vilket? Ljuddämpande spray färgen eller finns det i färgbutik något jag kan använda??Limma vanligt halkunderlägg? får ju inte på något sätt fastna i durken efter renoveringen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 8 Januari , 2009 Tyvärr inte svar på din fråga. Men jag kan passa på att varna andra för att exponera mattans undersida för solen, det är den som bryter ner underlaget och ger den effekt du beskriver. Så torka alltid mattorna med ovansidan upp! Lite sen varning till dig Minego. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Januari , 2009 Mattans baksida har en gummiblandning och eftersom det numera inte får finnas (miljöförstörande) oljor i blandningen blir följden den du nu observerat. Baksidan torkar ur, blir spröd och faller sönder. Ifrån att tidigare tagit 15 - 20 år går det idag under 10 år. Att själv hålla på och göra ny undersida på en langeterad matta tror jag inte på. För man blir ändå inte, under en längre tid, nöjd med resultatet och då har man dels lagt ner både tid och pengar som bättre kunnat användas till ny matta. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 9 Januari , 2009 Mattorna är nog lika gamla som båten dvs -89(dvs 20 år) men snygga. Köpte båten 8/08 så varningen tar jag inte åt mig, men tar med mig ..........!! Räcker med att det håller 5 år sen är det nog dags för nya. Vi väntar o ser om någon har nåt klurigt att komma med!!!!!!Om inte, någon koll på nya till en 2755 -89?? Pris?? Eftersom jag är MaaS=ingenting är omöjligt../Gunde S dvs kollar själv litet mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Januari , 2009 Haver haft samma problem med snyggamattor. Tog en stålborste och bostade bort så mycket det gick av baksidan. Köpte antiglidskydd och lade det under mattan som halkskydd. Kostnad co 10 kr för 2x0.3 m på Xprice. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 9 Januari , 2009 får ju inte på något sätt fastna i durken efter renoveringen..... Tackar Lasse, enkelt o billigare än nya mattor men....(Tony Y komm.) framåt sensommar höst med fukten, fastnar den inte för Dig? har helt kapell men litet vatten slinker igenom o sett tidigare med gröna halkskydd att rutorna syns....Erfarenhet ????andra sidan svårt att få bort? Prismässig skulle det bli kring 150 kr för mitt behov.....köpa nytt? lågkonjuktur o klura själv är mycket roligare!!skillnaden är kring 2200 l soppa dvs 100 NM vid 11 kr /l omräknad i öl 16 plattor 24x33 cl (5,2 %) dvs minst 2 års förbrukning........Ber pris bägge mattor, langeterade o med knappar.....2500:- Rätta mig gärna. (Ganska intressant att räkna om i plattor.....dvs dricka bärs lönar sig!!!!!) Senast ändrad av Minego | 09 januari 2009 | 21:43 Senast ändrad av Minego | 09 januari 2009 | 22:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 12 Januari , 2009 Tjenna. Hade samma problem på en matta i min båt och nya mattor i rätt kvalite kostar en hyfsad slant, så jag hittade en åtmonstone tillfällig lösning som håller några år: Köpte spraylim på clas o. och klippte sedan ut passande bitar av sådant där underläggsmaterial man har då man lägger mattor inuti hus, en typ av tunn plast/skum-liknande material som är ofärgat och dessutom fjädrar lite om man står på det (nästan som tunnt liggunderlag). Farsan hade en rulle över hemma, men det kostar inte många kr iaf. Sprayade sedan limmet på matta/underlägg och passade ihop bit för bit - blev kalas ! Använde 2 eller 3 spraylim flaskor till en stor matta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 12 Januari , 2009 Dykarn, vilken tjocklek hade Du? Har liggandes hemma men känns som denna är för tjock, kring 1 cm.. Hur är det vid fuktig väderlek, samlas inte fukten under o tränger igenom mattan vid belastning? Litet mera info gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 12 Januari , 2009 Det som slog mig när jag läste om detta problem var att måla gummifärg på baksidan borde fungera. Efter lite google sök kom ja fram till följande : http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/0/94e5cb5a87ac00cbc1256fa7004e3e4c?OpenDocument Har en känsla av att de är rätt väg att gå, försök ta bort så mycket smulor som möjligt innan du målar på bara. Mvh: Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 12 Januari , 2009 PS tror att jula har sådan färg numera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 12 Januari , 2009 Tackar Wilderwien!!!! Blir en tur till Jula för koll, tänker köpa en brandfilt 99:-(179:-) och ha i båten , blir nog en till hemmet oxå!!!! Marinan var inte heller så dålig på sin tid!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser