Rugge 0 Postad 8 Januari , 2009 Har en Örnvik 640 Pilothouse, och funderar nu på ngt enkelt o inte allt för dyrt sätt att fixa värme i hytten, vill helst slippa installationer med skorstenar mm. Finns ju tex en fin gasolvärmare, mm. MEN är det inte en bra ide att skaffa ett litet elverk att ha i båten typ detta www.kagab.se/butik/product.php... Och sedan i hytten använda en Kupévärmare. Elverket kan ju användas till annat än kraft till värmare och även plockas ur båten till annat. Har jag en bra tanke eller ej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 8 Januari , 2009 Tycker det låter som en skitbra ide´ , men jag tror du kan hitta billigare elverk som lämnar mer effekt än så. 1000Watt är nätt och jämt att det räcker till en skaplig kupevärmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 8 Januari , 2009 Bra val har ett lika som reserv, min kusin har ett han med och vad jag vet så har det aldrig strulat och han använder det flitigt. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nocte 0 Postad 8 Januari , 2009 Idén är inte tokig men jag personligen skulle ta att verk som klarar 2kw. Då kan du köra full rulle på en stor kupéfläkt. Och sen har du möjligheten att andvända den till lite smått o gott och blir inte så begränsad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 8 Januari , 2009 Jag har en 630PH, innan jag skaffade gångvärme så använde jag en gasolvärmare typ Optimus Loke (2,3kW) inköpt på FOGAS i Älvsjö. Den skruvas direkt på en gasolflaska och ger riktigt bra värme. Problemet är att få upp tillräcklig värme till rutorna för att slippa imma. Vet inte om jag skulle välja ett elverk. De som lämnar tillräcklig effekt är för stora anser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rugge 0 Postad 8 Januari , 2009 Hej där! Tack för tippset. Antar att våra båtar är ganska identiska intriört sett. Var/hur placerade din gasolvärmare när du hadde den för att den inte skulle vara i vägen mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2009 Ett elverk har tre utlopp för sin förbrukade energi. Ungefär 20 % är elektrisk energi, resten är avgasvärme, kylvärme och oförbrända kolväten. Kan du t.ex låta avgaserna dra igenom båten i en rörslinga så får du nog minst lika mycket värme som från elkaminen. Kan du sen ta hand om kylluften så har du en värmare på 2-3 kW om du köper ett 600W verk. Kipors lilla 600wattare låter inte så farligt heller och är ett bensindrivet 4-takts. Tar man hand om avgaserna så anslutningen efter ljuddämparen blir helt tät så kan man möjligen ha verket stående i hytten och då har man vips tagit hand om all energi den dyra bensinen ger. Hittar man sen en minikatalysator som man sätter direkt efter ljuddämparen så får man nog ut den sista gnuttan energi och slipper de illaluktande och hälsovådliga avgaserna. Nån som sett en sån katalysator? Finns det till gräsklippare månne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 9 Januari , 2009 Hej, Jag körde den mest innan jag skulle åka iväg, dvs under lastning av båten, har annars klämt fast gasflaskan i en gammal back, och lyft bort passagerarstolen. Det skulle nog gå fint att sätta fast flaskan på en plywoodskiva eller dylikt någonstans. Jag använde en tvåkilos flaska den som är stor som en fotboll ungefär, kan kanske kombineras med en fläkt som blåser varmluften mot rutan. Nu när jag har gångvärme så har jag borrat upp ytan där det är tänkt att en kompass kan sitta och monterat ett justerbart munstycke. Det gårändå inte att montera kompass där då den störs av motorn till vindrutetorkaren Det kanske skulle kunna gå an i en 640 också de är ju rätt lika i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser