Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Freppesito

fästa targa båge i dubbelskrov??? hur ??

Rekommendera Poster

ska skruva dit min nya targabåge i båten men den har dubbleskrov så man kommer inte åt att hålla emot muttrar mm underifrån.. nån som har nåt tips???

molly eller liknande är det nåt som funkar, eller måste man ta hål över allt och sätta insepktiosluckor???

post-3630-1394235739,8143_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du skall använda för teknik för att sätta fast targabågen är beroende på hur tung osv den är. Molly eller andra fästtekniker för gips är ett sätt ett annat är givetvis att ta upp ett hål och sätta dit ett rostfritt plattjärn med gänga. Hålet gjuter du givetvis sedan igen (polyester och topcoat) mvh/Nitro

Senast ändrad av Nitro | 08 januari 2009 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte ska belasta bågen för mycket och bågen har bra avstånd mellan bakre/främre fästpunkt hadde nog jag satt dom med kraftiga plåtskruv samt silicon/sika.

Senast ändrad av BerraS | 08 januari 2009 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja , jag ska inte ha den som torn för att dra vattenskidor eller liknande, utan mest för lanternor och som kapellfäste.

men risken med när det finns nåt att ta i är ju att alla tror att det sitter som berget och sliter och drar i grejerna ; )

men det kanske håller med plåtskruv då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativet är att montera en inspektionslucka brevid stället targan skall infästas för att på så sätt ha möjlighet att använda genomgående bult

Senast ändrad av Petta1 | 09 januari 2009 | 11:10

post-22108-1394235740,0376_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer då åt mellan skroven från stuvfacken ??

Själv har jag lyckats några gånger (tog tid) att sätta brickan/nylonmutter i en blocknyckel mha tejp, därfefter tejpa fast blocknyckel på en pinne och komma åt inifrån just via stuvfacken. Avståndet var kanske 75 cm och det tog lång tid tills jag hittade rätt. Säkert lättare om man är två då kan ju en hålla pinnen med muttern medan den andre kan titta genom hålet och styra och däreftrer skruva.

Annars är inspektionslucka en snygg lösning, det finns små med ca 5 cm i diameter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om utrymmet mellan skroven är fyllt med distansmaterial kan man borra ett hål i den övre ytan.

För sedan in en insexnyckel (vinklad) så att den korda delen hamnar mellan skroven,

Fäst insexnyckeln i borrmaskinen och fräs ur distansmaterialet.

Dammsug och gjut igen hålet med epoxy.

Du har nu skapat en bit masivt skrov som du kan borra ett genomgående hål i med mutter på undersidan.

(kanske ej lämplig i alla situationer)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en hyfsat stor fästplatta på targan så kan du göra som jag gjorde när jag skulle montera en badstege och inte kom åt från insidan.

Tillverkade en rostfri plåt  med samma hålbild som fästplattan på stegen, gängade hålen

och skruvade fast den lätt med en skruv i fästplattan till stegen.

Sågade upp ett hål i båten där stegen skulle infästas, tillräckligt stort så man kan trixa in den rostfria plåten, men inte större än att hålet täcks av stegens fästplatta.

När plåten var inne kunde jag dra åt skruven mer och seda montera övriga skruvar och dra åt. Glöm inte Sikaflex emellan så sitter det som berget och är tätt.

Hoppas det är en någorlunda begriplig förklaring utan bilder.

//df90    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...