Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Dawa

Skillnad på fläktremmar till bil och båt?

Rekommendera Poster

I höstas bytte jag fläktrem, eller generatorrem om man ska vara helt korrekt, då en av de gamla var sliten och gnisslade. Gjorde det enkelt för mig och åkte in till OK/Q8 då det var de enda som hade öppet just då.

När jag senare gick igenom både mek-handbok och instruktionsbok för motorn så står det att man enbart ska/får använda marina remmar då dessa är heavy duty. Man fick absolut inte använda bilremmar.

Någon som vet vad skillnaden i så fall är? Jag kan inte få ihop hur min Volvo Penta i båten skulle behöva annorlunda remmar än min Volvo personbil...kör jag i regn och rusk så utsätts ju remmarna i bilen för både fukt, vatten och salt (vinterslask) medan båtens remmar bara utsätts för fukt...(ligger i Mälaren).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl ha lite koll på remmen så är det bara att byta när du får problem. Det kan tänkas att remmen är lite tåligare på nåt vis men miljön i båten är bättre än i en bil så det är nog mer att man vill sälja båtdeler än bildelar.

En affärsidkares stora mål är att bli ensam på sin marknad. Med information om att man inte får använda bilreservdelar försvinner delvis den billiga marknaden och priset kan åka upp en klass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja mycket skall man få höra/läsa innan öronen ramlar avFörvånad!

 

Nu när jag återhämtat mig från chocken vore det roligt att få reda på vilken intruktionbok och mek-bok informationen är hämtad från. (Jag har läst ett hundratal verktads/instruktionböcker och troligen missat de nu givna informationen). mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktionsboken finns att ladda ner på nätet hos volvo penta. Den heter Operator´ s manual 3.0 GS SX utgiven av Volvo Penta.
På sidan 28, under stycket BELT ADJUSTMENTS står det följande:

Note: The belts used for the alternator, circulating pump, and power steering pump are heavy duty. Do NOT replace with automotive belts.

Mek-boken är av märket SELOC (den ligger hemma just nu så jag kan inte kolla exakta namnet eller ordalydelsen tyvärr) och heter nåt i stil med Volvo Penta Stern Drives 92-03  

Där finns samma typ av kommentar, att man absolut inte får använda remmar gjorda för bil. (Kan kolla upp exakt vad de skriver om det skulle vara viktigt)

Känns skönt att det är fler som tycker det låter mysko... =)



Senast ändrad av Dawa | 08 januari 2009 | 16:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om problemet kan ligga här, men såvitt jag vet finns det minst två olika tvärsnittsprofiler på remmar. Som jag har förstått det drivs (driver) inte remmen, som man gärna tror, från botten av spåret i remskivan, utan från sidorna. Därför är det viktigt att remmen har rätt profil. Har möjligen båtremmar och bilremmar olika profil?

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns många fler profiler än 2. Enda anledningen till att man rekommenderar detta måste ju vara för att tjäna mer pengar.. Ta en gammal VP B20 t exempel. Samma remskiva på vevaxeln där, som på bilmotorn. Eller ja, möjligen kan utseendet skilja sig något, men vinkel o djup är detsamma och därmed passar remmarna oavsett det står Marine Heavy Duty Only SEK700 Eller Rofan 100:- på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i huvudsak A,B,C,D och Z profil. Lite vårdslöst utrryckt är Z-profilen den klenaste och sedan följer A-D i storleksordning. Sedan finns det skurna eller homogena remmar. Skuren har tillägget X och homogen S därefter följer siffror som anger delningslängden för remmen ex.1850.  En rem som heter XPZ 1850 är en skuren rem i profilen Z med delningslängd 1850mm och en rem med beteckningen SPA 900 är en homogen rem i profilen Amed delningslängden 900mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad motsvarar då det i exempelvis Rofan´ s sortiment.. som bara kallar sina för 1A-följt av längden, 2A-följt av längden osv? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan möjligen inte vara som med glykolen att Volvo Penta försöker lura i båtägare att det endast fungerar med VPs egna märken annars rasar motorn CoolCool det är på reservdelarna som man tjänar pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta är bara ute efter att lura båtägare på stålar! ta tex Fredrik på drevia som svarar på alla forumsinlägg med att man är välkommen med en beställnig på nya delar.

Bonnfångeri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha Oceanis, antagligen huvudet på skruven ;) Och det finns säkert lika många som går på det med remmar som glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering (absolut inget försök att försvara någon), en bilmotor går ju oftast på mellan 2000 - 3000 rpm, en båtmotorn 4500 - 5500. Kan det betyda att det blir större påfrestningar på remmen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stigande varvtal sjunker momentet och remkraften i motsvarande grad. Frågan är vad som sliter mest, antal rotationer eller kraften i remmen. Skulle tro det tar ut varandra.

I vilket fall som helst byter man inte rem speciellt ofta och om remmen slirar eller går av har man som regel en massa timmar att köra innan motorn slutar gå. Det blir väl mest förbrukningsbatteriet som blir lidande och att man inte får så mycket TV-tittande och datoriserande på kvällen så detta är inget säkerhetsproblem.

(Gäller förstås inte om kylvattenpump, servopump el. likn. ligger på samma rem).

Köp den rem av känd kvalitet som passar, dvs inte bottnar på remskivorna och inte skriker när generatorn laddar fullt (märks vid start och laddningsbehov på batt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remmarna hos VP kostar 193:- resp. 157:-

Som ni märker är det inte priset i första hand jag reagerar över utan det faktum att det skulle vara någon större skillnad på marina och automotiva remmar.

Tittar man i boken så behöver det inte ens vara Volvo Pentas remmar, bara de är heavy duty...

Kanske är det skrivet så för att VP inte ska bli stämda om en rem går av utanför kusten till USA så båten driver till Kuba...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dawa, jag tror att du har sammanfattat det rätt: Instruktioner skrivs inte idag för att de skall vara användbara för kunden/användaren utan för att tillverkaren inte skall riskera att bli stämd. Vilka resulterar i långa, oläsbara och ofta obegrippbara instruktioner !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rofan/Roulunds som nämnts i något inlägg har varit originalleverantör åt Volvo i årtionden så jag skulle inte tveka en sekund att använda en rem med dess namn, må den sedan vara köpt på OK, hos Penta eller - båtmotorguden förbjude! - hos Bilia...

Däremot tycker jag man ska tänka ett steg till innan man klagar över Drevia (och Fredrik). Drevia bjuder genom forumet en service nära nog unik för branschen - prova att gå in hos en annan auktoriserad verkstad och be om utförliga instruktioner för att kunna göra deras jobb på egen hand. Be också om lite utskrifter över de svåra momenten från manualer och liknande får du se vad svaret blir. De här grejorna bjussar Drevia och Fredrik på utan att knorra.

Att man rutinmässigt avslutar varje svar med prisuppgifter på originaldelar ser jag som ytterligare en grym service. Hur det skulle kunna vara 'bonnfångeri' övergår mitt förstånd. Drevia är ju en auktoriserad verkstad vilken GIVETVIS använder originaldelar - men det är inte de som sätter Pentas ockerpriser. Du har ditt fria val att bara ta gratishjälpen och göra jobbet med piratdelar om du hellre känner för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...