Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Christer81

Köpa Örnvik, Maxum, stingray,Bayliner eller Uttern

Rekommendera Poster

Några reflektioner jag har till trådskaparen.

Tror det var i senaste numret som dom testade inom vs utombordare på nån Ryds eller vad det var. Skall kika lite och se om jag finner testet.

I den storleksklassen du söker båt så brukar  ju utrymmet vara en rätt viktig del. Där HAR utombordaren en fördel då man slipper maskinrummet inne i båten. Kan vara nog så viktigt när man har en liten yta att bo på.

Jänkarnas midcabinbåtar är mkt trevliga invändigt om man gillar tyg, matta osv och ger mkt boyta på liten skrovyta.

Är man sen som jag, prylgalen, och gillar lampor (Gärna blåa), bling och allt som är tekniskt så passar man bättre i jänkarna som oftast har detta då dom gärna riktar sig till sådana köpare. 
Gillar man att åka fort som fan och inte behöva bry sig om vågor osv så är en hög skrovvinkel att föredra.  samt en lätt båt som är lätdriven och har ytskärande propeller osv...

Gillar man träinlägg, sunda lösningar och klassisk stil så är nog en europe rätt köp.

Med detta vill jag bara betona att det finns ingen superbåt som slår alla andra... ALLT handlar om vad just DU söker, har budget till, gillar och hoppas få ut av en sjötripp. Parametrarna är oändliga.

Frågar man härinne så får man bara svar om hur perfekt båten är som just jag har för inte törs man som svensk erkänna att just min båt faktist har brister. Är det sedan någon annan som tycker att min båt har brister o fel så bara måste man hävda sig och minsann tillrättavisa....

Tyvärr så har jag ringa erfarenhet av de specifika båtar du tar upp ovan men jag hoppas verkligen du finner en båt som du trivs med. Åk runt och kika hos handlarna där dessa båtar finns och bilda dig en egen uppfattning om detaljer, planlösningar och helheten.

 

Good luck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken j--la horseshit du vräker ur dig.

Man blir inte ansvarig för en olycka så som brand eller explosion i all framtid om man importerat en båt och inte CE-märkt den. Det här är ju rena skrämselpropaganda av en båthandlare som tjänar pengar på att baktala USA-importerade båtar.

Tror du på fullaste allvar att importören skulle per automatik stå som ansvarig för t ex en brand i båten oavsett hur den uppkommit???

Jisses... nä nu måste jag gå o fika så jag får lugna ner mig innan jag svarar på resten av dina inlägg...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bild. Dock så finns det dynor till dem men intrycket är simplare.I mina ögon är detta positivt då man kan lämna båten utan att dra upp kapellet eller dra överdrag över stolarna.  Länk till båten 



Senast ändrad av All_to_slow | 16 februari 2009 | 09:44

post-10003358-1394235784,8851_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är plaststolar på de äldre modellerna, inte på de lite nyare typ 04- å framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att läsa diverse båtägares opartiska inlägg om att just deras båt är bäst.:)

Av de du listar så skulle jag välja Sea Ray 215. Sist på listan för min del kommer Örnvik. Säkert inget fel på deras båtar generellt sätt, men i mitt tycke lite för många rapporter om dålig kvalitet och dessutom vad än vissa ägare säger ett väldigt simpelt utförande på många modeller,

Ska du välja någon av de billigaste båtarna i listan skulle jag ta Baylinern. visst, billigt utförande, men nuförtiden dokumenterat bra grundläggande kvalitet samt bra skrov. Vill du ha utrymme så gör som flera andra sagt i tråden, ta utombordare. en sak till som faktiskt talar för utombordare, då främst Uttern D55 som är en beprövad modell, dock inte heller med kanonkvalitet men ändå ok. är att flera av inombordarbåtarna säljs med den gamla och tråkiga Volvo/mercruiser 3.0 motorn. Ska du ta inombordare försök hitta en som säljs med roligare och modernare motor.

Om du är beredd att gå utanför de listade båtarna skulle jag rekommendera Finnmaster 57dc eller Yamarin 59dc. Yamarinen skulle åtminstone jag välja framför alla på din lista. kanonbåt med en Yamaha F115.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på hur du kommer fram till att Merc 3.0 är den motorn med högst felfrekvens?

Är det sett till antalet såna på marknaden eller sett till antalet du skruvat? Som Rexco nämnde... det är ju den utan tvekan vanligaste inombordaren som finns...säkert på hela jordklotet, vad gäller den båttypen vi diskuterar.
(Jag har inte Mercruiser)

Sen undrar jag lite hur du tänker när du säger att en inombordare på 3 liter inte är anpassad för de varven de utsätts för, speciellt när du baserar det på att den är utvecklad från en bilmotor från början. 
Min VP 3.0 ska varva 4200-4600 som mest. Vid marschfart varvar den ca 3000.

När jag hade en bil med rak 4:a så varvade den 6000 på topp och vid marschfart (vanlig motorväg) ca 3000.

Med tanke på att båten gör ca 35 knop så har jag svårt att se att den skulle vara underdimensionerad och få varva skiten ur sig för att komma upp i plan osv, som det låter i ditt inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opartisk å opartisk. Jag är nöjd med min båt iaf.

Uttern, hade inte de problem med sneda skrov?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=241944

Kanonbåt?

Alla båtar har problem, de är oftast mycket handpåläggning på båtarna, dvs det är mycket som kan glömmas pga mänsklig faktor.

Var det inte en Yamarin, som ju skall vara en kvalitetsbåt - iaf prismässigt, som efter ett par timmar i vattnet fick problem med bränsletanken å 200 liter bensin läckte ut i sjön?

Det jag menar är att bara för att man väljer ett visst märke så är man inte befriad från problem eller snåla materialval.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av mångårig erfarenhet i branchen och även ser mycket av det som kommer in på vår verkstad så har jag gjort den bedömningen och den är jag långt ifrån själv om vilket man hör på konferenserna.

Det är ju så att en liten motor som får jobba hårt lever inte lika länge som en stor som har ett lugnt liv. Sedan så är det ju som du skriver självklart beroende på vad den sitter i för båt. I en liten lätt båt så är inte slitaget lika uppenbart. Ta tex en Bayliner 2052 med 4an. Den motorn får ett betydligt tuffare liv än den med 4,3 L/LX eller i bästa fall 5,0/5,7 V8. Det är ju inte bara när du åker som det slits utan 4an har det betydligt tuffare i startögonblicken, när du skall upp i planing alltså eller dra vattenskidor/wakebord. I många fall blir även båten bränslesnålare med 6an än 4an.

Många gånger så vill ju folk åka fort och en 4a får jobba betydligt mer på toppvarven än en stor motor för att tillfredställa den som kör. Så är det ju självklart inte alltid. Det finns dom som kör skiten ur en V8 också ganska fort, men vid normalt användande så slits 4an mera och det som även märkts på vår verkstad att vi får betydligt oftare in sönderfrusna 4or än V6/V8. Om det beror på motorblocks tjockleken eller ägarna låter jag dock vara osagt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunda tankar rörande dessa båtar.Skrattande

Ett fabrikat som iaf i mina ögon har bra pluspoäng är Flipper och då tex 620 med snurra alt de lite större 700 - 760 med inombordare fast då skenar prislappen iväg på en gång.

 

Vad gäller Mercruisers lilla trenolla så vet jag inte om det är en speciellt sämre motor än andra men fick en reflektion över diskussionen (som eg hör hemma i en egen tråd)...

 

Anta nu att detta är en av världens mest producerade marinmaskiner som någon här ovan antydde. Torde då inte risken att rent antalsmässigt dessa maskiner finnas med i verkstadens statistik iom att det finns så förbenat många men rent procentuellt så är nog siffran annorlunda. Jag menar som så. Det finns låt säga 100 yamahamaskiner och 400 mercury. Om då 7 yamma o 10 mercury går sönder på en viss tid, är då mercuryn sämre? Det gick ju sönder fler på given tidsrymd! fast nästan 10 procent av yammerna gick ju sönder men bara 2,5 procent av merc.... Hmmmm


Ähhh  Jag vet inte. Spånar bara hej vilt.

 



Senast ändrad av rotorp | 16 februari 2009 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja håller nog med om att Yamaha och Suki har den bästa tekniken när d gäller 4-taktare idag. Förmodligen ligger yaman snäppet före Suzuki.. Dom jag ägt är Mariner 50hk, krångelmaskin, hopplösare maskin har jag nog aldrig ägt.. Sedan när den var slut ble d Mercury 4-takt fast då nyare, problem med insprutningen på den från första dagen, konstigt med tanke på hur simpelt uppbyggd den var. Åförsäljare fick inte ordning på den så den byttes ut mot en Honda. Den var igentligen för tung för båten och följden blev att man fick pressa maskinen mer än normalt, vilket gjorde att maskinen slet ut sig i förtid.. Delarna var även där i högsta laget. och jag gjorde väl av med mer än genomsnittet.. Sedan blev d åter 2-takt igen och något så bekymmerslöst och biligt o enkelt båtägande hittar man nog inte någonstans.. En yamaha 40hk sedan 01 den bara går o går kostar bara 100kr i delar för mig o serva och tar bara någon halvtimme..

När d e dags o byta blir d självklart en direktinsprutad 2-takatre. Men som jag ser d går förmodligen denna arbetshäst många år till.. Håller med om att d går betyderligt snabbare att hänga av en utombordare än att lyfta ur en inombordare... Men d e inte sagt att d tar evigheter. Allt beror på hur instalationen ser ut i övrigt.. Min är snyggt nerstoppad utan massa lösa kablar och slangar som mer eller mindre inte är i bruk.. Så ett lyft i den båten skulle jag gissa på kanb ta kanske 4-5 timmar. Och då självklart allt uppmärkt så d inte finns några frågetecken när  d edags att stoppa i maskine igen..

Men d kan gå åt ett helt annat håll oxå. Vi lyfte ur kompisens 8a här om helgen, båten är import i sunkigt skick och med en tillika sunkig installation.. D ser ut som någon slängt ner maskinen stoppat ner en dynamitgubbe och dragit igen luckan.. D tog hela dagen d lyftet och just bara för att något ljushuve hade klippt o klistrat hej villt med allehanda sladdar o slangar.. Inte konstigt att den maskinen gick som en potta skit.. Nu börjar vi från grunden i den båten och drar alla slangar och all el nytt. Då kommer d oxå att fungera som vi vill..

D kan alltså vara en tidsbesparing att helt enkelt riva ur allt o börja om från början. Det är inte lätt att förstå hur någon tänkte för kanske 10 år sedan när klippet o klistret åkte framCool..

På d viset är en Utombordare klart enklare att hantera. Men gå inte i tron om att d är den billigaste lösningen.. Finns ju firmor här som renoverar maskiner och säljer rättså billigt om man tex jämför vad en ny yamaha 4-taktsnurra på 200hk kostar. Så är d nog bra nära 200 000 loppor med instalation. En nyrenoverad V8a går att hitta för 50 000kr här i sverige.. Har man någon kompis som någon gång skruvat b18 eller jänkare så fixar han d. Svårare en så behöver d inte vara . D är ju inte någon raketmotor vi pratar om precisCool.. Har man lite is i magen och vågar göra en privatimport så kan man spara rättså mkt kosing på delar och maskiner den vägen..

Men som du säger så är ju smaken delad, och alla är ju inte lika.. Men jag tor inte ägandekostnaderna är så fruktansvärt mkt högre på en motsvarande båt med inombordare.. Iaf inte när vi pratar om dessa små format..

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan du inte få ett vettigt svar här på MarinGuden.

Alla rekomenderar det fabrikat de själva har eftersom man inte vill erkänna att man valt fel fabrikat.

Alltså svarar en Örnviksägare att Örnivik är bäst. Precis som en Baylainer ägare gör motsvarande osv.

Därför hittar du aldrig de seriösa svaren för de drunknar i skit.

Skit som Uttern, hade inte de problem med sneda skrov? som en Bella ägare stoppade in.

Volvo hade problem med lacken på sina bilar för många år sedan. Då ska man aldrig köpa Volvo för de har bara skitbilar som lacken flagnar på.

Och svar om vilken båt du ska köpa kan du inte hitta i tidningar typ ViB för deras testförare är okunninga, fyllon som inte fattar ett skit. (enligt vissa)

 

Alla båtar i din lista är säkert bra men en utmärker sig.

I din lista finns bara ett fabrikat som någon vågat sig på att åka jorden runt med och då i en 5 metersbåt. Gissa vilken?

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0104/22/heimerson.html

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede, om du hade läst hela mitt inlägg så hade du inte svarat som du gjorde. Jag skrev, på en förkortad form, att oavsett båt så kan man alltid få problem.

Yamarin hade bränsletanksproblem precis som Örnvik hade, och Uttern hade problem med sneda skrov.

Dessutom så äger jag en Örnvik men började här på maringuiden som Bella-ägare, alltså har jag erfarenhet av åtminståne 2 båtmärken. Och Örnviken har iaf hittills varit bättre än Bellan.

Men du har rätt att man oftast premierar sitt eget märke, så det är inte opartiskt.

Det viktiga är väl inte om båtarna har problem, det viktiga är väl att återförsäljare och tillverkare hanterar problemen på ett korrekt sett?

Ps. Kan det vara så att du surna till över Utternuttalandet för att du själv har en? DS.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede har nog inte läst inläggen så noga. Jag som Sea Ray ägare rekommenderar inte Sea Ray 215 utan tvärtom.

Men som sagt du har väl surnat till pga av tidigare inlägg.

Inte så förtjust i din båt pga av priset. Hade kunnat rekommendera din båt med om den låg i den prisklass den borde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att folk rekomenderar sina båtar just för att man valt fel fabrikat.

Jag tror snarare att alla har olika smak och anser olika saker vara viktiga med en båt. Jag har valt min båt av vissa andledningar därför tycker jag såklart att det är en bra båt, annars hade jag inte köpt den, ellerhur?

Hade jag inte sett fördelar med min båt så finns det både billigare båtar eller större båtar för samma pengar.

Jag tror att detta gäller dom flästa förutom kanske sånna som aldrig haft båt förut ock köpt fel men dom tror jag inte ljuger och säger att deras är bra om dom inte tycker det.

I mitt fall handlar det bara om att hitta en båt som passar mig och mina behov. Jag åker mkt båt och vil därför ha en som inte är förstor och krånglig att komma iväg i men att det endå går att bo i några veckor/sommar. samtidigt vill jag att det ska gå snabbt vara hyfsat billigt att tanka mm. 

/Daniel 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 540 DC funkar perfekt och på min har jag inga kvalitetsproblem alls. Kör med 115 fyrtakt och har en bra bränsleförbrukning. Riktigt skönt med soldäck och soltak dessutom Cool



Funkar för korta semestrar
Funkar för fiske
Funkar för vattensport men min motor i alla fall
Funkar att traila utan något större slit, tung är den men det funkar
Går bra i skön, kan tyckas lite stötig i krabb sjö.

/Andreas



Senast ändrad av Salstad | 18 februari 2009 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NOPPE inte sur, på ovanligt bra humör och ligger nog en del i fina solbrännan och upplevelserna av nyligen 15 dagar i ThailandCool

 

Men oftast så är det så att man är smått salig i sitt egna båtfabrikat och blir inte speciellt objektivt.

Jag själv, som de flesta säkert vet, tycker Uttern är fina båtar. Så givetvis så rekomenderar man en Uttern om den skulle kunna tänkas pasa. Knappast objektivt men men.

Men givetvis skulle jag om plånboken tillät skaffa en fin Nimbus 250R, så långe tills trisslotten slår in så nöjer jag mig med min gamla Uttern S64:a.Glad

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, det var en Uttern D66 som hade problem med bränsletanken. Därmed inte sagt att Yamarin är ett felfritt märke men rätt skall vara rätt....

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar d likna något här hahaCool.. För dom som har råd så är dyrare märken helt klart att föredra, det är hursom mer genomgående kvalite på allt.. Bayliner som jag själv åker har brister i detaljerna, typ handaget till muggen, och div skåp kan paja rättså snart.. Detta har jag fått byta på min båt tex.. Sedan så pajade däcksluckan den fick jag oxå byta ut.. Men sen dess så har jag faktiskt inte fått något handtag i nävenCool..

Dock rör d sig om så små summor kanske 3000kr och någon arbetstimme att få ordning på d hela.. Så det är ju inte sånt väldigt nappatag i plånboken.. D som faller mig i smaken på bayliner är att dom har mkt ljusare kabiner än tex searay, regal, och glastron.. Det är inge källarkänsla utan bra ljusinsläpp.. Och så är just 2355an en lyckad mellan modell.. Och d till ett för familjen rimligt pris för en rättså ny båt med modärna linjer.. Lågpris familjebåt helt enkelt, eller bara raggarpråmCool...

Regal och överiga lite dyrare tillverkare har en bättre finish på detaljerna, många kan faktiskt mkt bättre än somliga nordiska märken.. Dcn är ett amerikanskt koncept och dom kommer förmodligen oxå att vara ledande inom detta bra länge till.. Deras båtar blir bara billigare o bättre medans våra blir dyrare o sämre.. D är storskilnad på vad man fick för 20 år sedan och vad man får idag.. För 20 år sedan kunde man köpa en spritt ny 30fots storebro för 500 000kr ny.. Idag får du ge 1,5 miljoner för samma båt.. Kan inte säga att lönerna har ökat så innihelvete heller så d kan motivera en så kraftig höjning..

D får mig att undra vad som har gjort d så dyrt att bygga båtar i detta land.. För 100 000kr får du en Nordisk liten styrpulpetare på 4m med 40hk i bästa fall ny.. Är d värkligen en vettig prisbild?..

Bara detta gör att jag företrädelsevis varken rekomenderar nordiska bilar eller båtar längre. Man får helt enkelt ingenting för pengarna längre.. Uttern är inte heller hel Svensk utan halvamerikan, halva båten är amerikansk. Oftast sitter d Mercury/Mercruiser, och motorn är halva båten.. Och då kan båten lika gärna vara helamerikansk för mig och endast kosta mig  halva skjortan eller bara ärmarnaCool..

!!!MVH REXCO!!! Jaja alla gör väl som dom villFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där tror jag att du har fel! De flesta här inne är nog ärliga att påpeka sina båtars brister o fel. Sen kanske man ser med lite blåare ögon på sin egen pärla, o hittar lättare fel på andras båtar.

Jag tror inte att någon härinne tror att det är fyllon som tester båtar! Ett litet tips till dig är att läsa lite mellan raderna!

Eller kan det vara så att du är j-----t lack för att du har en hookad botten på din båt??

/ Mathias

 



Senast ändrad av Yamma | 18 februari 2009 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kvalificerat skitsnack!!! Det är absolut inga problem att hitta eventuella reservdelar till Cobra!! T ex Lidingö Marin plockar hem vad du än vill ha på några dagar!!!

Utbildad servicetekniker på VP då eller??? Jo visst ja.....

Ditt surr om CE-märkningen gör mig dessutom spyfärdig...

 



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 18 februari 2009 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fin Uttern S64:a utan fel på båten. Men det förekommer skillnader i toppfarten och Uttern har levererat några med fel på botten, fel utväxling på drev och troligen med motorer som har spridning i effekt av någon orsak.

Om du vill får du gärna hällsa på och själv se att botten på min båt är rätt utformad. Däremot en god vän som med sin nyinköpta (2005) S64:a och reklamerade båten av orsak att botten var så kallad hookad och gjorde då strax över 30 knop vilket är på tok för lite.

Däremot så är du själv inblandand i ett mindre krig mot ViB där de beskylls för felaktig information och där sea-ray_230 skrev så här.

Oseriös, färgan journalistik eller för mycket Koskenkorva? Ja det vet bara Ander Jelving och det verkar som han låter detta vara en hemlighet eller så minns han inte ens varför han testatade Finnmaster F68.

Rätt grov beskyllning.

Som du själv skriver så är han redan dömd att ha framför osanning i artikeln

Jag hoppas att du tar Jelving i örat och påminner han om alla blivande båtägare som LITAR på hans recensioner.

Jag förstår att du är orolig för värdet på din båt om det kommer fram fakta om att vissa exemplar har felaktigheter och skulle bete sig konstigt i sjön precis som ViB skrev

Jelving skriver, Vidare kan jag för intresserade säga att den båten borde inte göra mycket mer. Redan vid 40 knop kännns den instabil. Vid 45 rent obehaglig. Vid 52, som någon ägare lyckats notera, vill jag inte ens åka med.

Hoppas att det var ett enstaka felaktigt eller feluppsatt exemplar som testades och att övriga båtar av det fabrikatet är av god kvalitet, om inte så förstår jag din oro för din båt.

Till trådskaparen.

De förslag på båtar du skrev är säkert de flesta mycket bra alternativ men försök att provköra båten du är intresserad av och gärna ihop med någon bekant som kan hjälpa dig med en utvärdering om båten är bra. Glöm inte att även inspektera båten på land så det inte förekommer några skador på botten.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. Mitt inlägg var skrivet med ironi eftersom det var prototypen som faktiskt testades och det har inte framgått någonstans av någon underlig anledning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot så är du själv inblandand i ett mindre krig mot ViB där de beskylls för felaktig information.

Krig är ett stark ord!! Det de hela handlade om var ju om att Jelving hade gått ut med felaktig information, o ja då ville ha upprättelse för detta. Vilket jag kände jag fick genom den förklaring Bogatir gav. Det tråkiga tycker jag var att Jelving inte kunde erkänna att även han gör missar ( verkar vara mycket av den varan från hans sida).

Visst kan det bli lite syrliga tongångar ibland men det tycker jag hör till.

Hoppas att det var ett enstaka felaktigt eller feluppsatt exemplar som testades och att övriga båtar av det fabrikatet är av god kvalitet, om inte så förstår jag din oro för din båt.

Tack för din omtanke.

Om du nu vill lita på Jelving som den blinda litar på sin hund så är det upp till dig!

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har väl inte missat Ryds som nog också har något som kanske kan passa?

Jag hade en 20DC med inombordare och var nöjd, ända tills vi ville

ut och bo under längre perioder!!

MVH 350MAG

post-22247-1394235786,829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en stingray 230sx, dock inte den modell du nämner men jag är grymt nöjd, kvaliten är kanske inte som i en chaparall men jag har direkt inget att klaga på. Visst det är en jänkare så visst några skruvar har jag fått efterdra men inget värre. Jag har 5,7gxi motorn och den går snäppet dyrare än vad min förra båt gjorde med en 3,0.

Min förra båt va en glastron 185gt med 3,0 i den vägde ca 1100kg, min 230sx väger ca1550kg och min nuvarande dricker ytterst lite mer i marsch fart, visst sticker förbrukningen iväg om man leker och gasar men det väljer jag ju själv. Jag skulle utan tvekan hellre välja en stingray före en glaston..

Köper du en nyare jänkebåt så är den inte mkt sämre än en nordisk byggd båt, har haft både ryds, uttern, örnvik men tycker ju ingen av dessa vart bättre än den jag har nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...