Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Christer81

Köpa Örnvik, Maxum, stingray,Bayliner eller Uttern

Rekommendera Poster

Hej önskar få några kommentarer på för och nackdelar på dessa båtar av er som har erfarenhet av dom el liknande bra båtar då jag letar efter en välskött båt utan att renovera och kosta på en massa extra mer än det nödvändiga. Funderar på någon av dessa men helst vill jag ha en med cabin hellst ska ju båten vara 6m men då börjar det ju kosta så mycket mer.

Vad kan bränsleförbrukningen skilja mellan en 115hk två/fyrtakatere och en innombordare 3,0 - 4,3

Fundera på någon av följande båter. är det stor skillnad på dessa båtar i hur dom går i vattnet ???? för lite säker framfart

Uttern 5500 - D55

Stingray 195 cs

Glastron 185 bowrider

Bayliner 2052 ls

Örnvik 540 Cruiser - 550wa - 630 wa - 630 clx

Maxum 2300 sr

sea ray 215

Tack på förhand!

 



Senast ändrad av Christer81 | 09 januari 2009 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spekulerade först på en Örnvik 555 WA hos Jobs Marin i Sollentuna. Hade det inte varit för att det exemplaret som de hade var riktigt risigt så hade jag nog köpt en.

Nu blev det istället en 555 Commander. Mycket nöjd.

Iaf, 555WA är ju ingen stor båt så mer än 1 natts övernattning är nog svårt. Det finns ju heller inget pentry etc.

Oftast så säljs ju Örnvik med Optimax, har själv 115 hk vilket känns helt perfekt. 90 är nog minsta allternativet. Min båt väger 726 kg utna motor, WA modellen är nog tyngre så det behövs lite motor.

Dock så får man ju betydligt mer båt om man köper en amerikanare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara prata för mig själv men jag har en Örnvik 555 WA med en 100 hk mercury 4-takt å vilken underbar båt! planerar man bara lite så kan man allt vara ute ett par dagar med den.. Cool Nu är det inte så himla länge kvar tills den åker i, jag skall ha i den innan den 1 april för då är ju havsöringspremiären! Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

Jag har en Uttern 5500 DC med 90hk!!  Tittade på ett antal olika båtar innan jag beslutade mig för denna...  O e hel nöjd!!  Samma skrov osv som nyare d55 o skulle jag vara dig skulle jag undvika de amerikanska, hade en bayliner 185 innan och det e som natt och dag..  Kapell som inte höll tätt, mattan på golvet mm Visst skrov osv var det inget fel på men en helt annan kvalite en de europeiska båtarna vilket jag trodde bara var skit snack när jag köpte men har insett nu..

Sattsa på en europe om båten skall brukas i svenskt vatten.. Min åsikt... O förlåt alla jenkar älskare!!

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, klart du får kvalitetsskillnad när du jämför med den absolut billigaste jänkaren som finns... =)

Jag tillhör lägret jänkarälskare tror jag... åtminstone verkar det så när jag rannsakar mig själv. Cool Så du får väl väga in det när du läser min åsikt.

Jag stormtrivs med matta i båten, men min sitter förstås med tryckknappar och är inte limmad som i Bayliner, vilket gör en stor skillnad.
Jag älskar de stoppade panelerna i båten som ger ett ombonat intryck istället för de kliniskt vita, hårda plastytorna som gör att en 300 000 kronors europe känns som en styrpulpet för 40 000 invändigt.
Jag älskar instrumentpanelen som i en jänkare ser mer ut som i en bil än europeéns mopedliknande instrumentering.
Jag gillar känslan...kan inte beskriva det bättre.

Fast det är ju min åsikt förstås. Även om jag inte vill be om ursäkt för den... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar men vill gärna höra mer om båtarna! Glad 

Kvaliteten hos örnvik osv då ryktet går att det kan vara lite sisodär men det verkar ju vara så med alla båtar om det man läser.... men mest båt för pengarna då utan och bli alltför missnöjd med.

Ska ju även finnas musikannläggning i båten är det standard i dessa båtar?

Funderar också på Ryds 515-615 och yamarin 53 (bowrider)

Trevlig helg! Nu ska jag åka och jobbaSkrattande



Senast ändrad av Christer81 | 09 januari 2009 | 13:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Örnvik har inga fel vad jag sett iaf. Tyärr ingen musikanläggning std.

Ryds har det som tillval vet jag.

Men min 555 commander har ett soldäck å det är grymt skönt å ligga å softa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en örnvik 630 wa som jag är helnöjd med. Hade först en Mercury F115 som jag bara var ägare till i några månader tills någon annan tyckte han skulle äga den. Den var iaf med facit i hand lite i minsta laget, har en Suzuki DF140 nu och då gör den ca 36-37 knop om man är själv.

Jag är iaf nöjd med den, det är klart att man inte kan jämmföra med dyrare märken, men jag tror inte själva kvaliten är sämre än någon annan. Där emot så är de ju inte lika påkostade, i tex ruffen inte en massa fräsiga förvaringsfack och dyligt. (ok några finns det iaf)

Då jag/vi använder båten till både fiske och vattensport och natuligtvis nöjesåkning med, så vill inte jag ha en massa mattor i båten. Så man får väl bestämma sej för vad man vill haden till  innan.

Sen finns det ju olika anledningar till varför saker är olika dyra, har en kompis som har en Hydrolift s24 och det skall ju enligt vissa vara sjöns porsche, men vad besviken jag blev när jag fick se den. Där kan man snacka om dålig kvallite förhållande till vad dom kostar.

Hoppas du hittar en båt du blir nöjd med!

 

//Snurran

 



Senast ändrad av Snurran | 09 januari 2009 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor nackdel med Sea Ray 215 är att du har fasta säten. I en mindre båt vill iaf jag ha snurrstolar så man kan sitta vänd mot baksoffan. Går ej att umgås/äta runt ett bord med de i baksoffan tex.

Försäkring är mycket billigare på båt med inombordare Glad

De flesta av de båtar med inombordare du är intresserad av har gamla förgasarmotorer Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxum och Bayliner är samma tillverkare. Maxum är ett sk Second brand till Bayliner och håller högre kvalité. Man kan säga att det är Bayliners mer exlusiva och mer påkostade båt.

Bayliner 2052 varning för det före 1990. Uttern vet m,an inte vad dom går för framtid till mötes så där kanske man skall avvakta och se så dom inte kursar och det blir problem med reservdelar.

Sea Ray är nog det mest väl byggda från USA. Är själv i branschen så jag vet en del om dessa båtar.

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om Örnvik men har service/förvaring av en Uttern S64. Dessa svenskbyggda kvalitetsbåtar känns otroligt fattiga och hopslängda. Dålig kvalite kan jag tycka. Vet inte hur det är med just Uttern men många svenskbyggen byggs i öststaterna. Fraktas till sverige där det monteras i lite fattiga trädurkar m.m så det ska kännas svenskt. Kompisens Ryds 23WA är inte mycket bättre.

Kan varmt rekommendera Chaparral 215 SS och Regal 2250 LSC. Finns även som bowriders i liknande storlekar. Bra båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på en sak till om du köper en USA-båt. En import från florida som är 5 år gamal motsvarar en båt i Sverige som är 15 år. Vidare så skall den ha full CE dokumentation annars så är den i stort sett värdelös. Vi handlar tar inte en sådan båt i inbyte efter att reglerna skärps eftersom vi då riskerar böter. Alltså, befatta dig inte med en privat importerad USA-båt. Vår verkstad har sett allt för många besvikna kunder som stått med en 5 år gammal båt som är totalt slut i drivlinan pga förhållandena i tex Florida. Får du däremot tag på en båt från New York området som gått i insjö så kan det vara bra OM den har full CE dokumentation. OBS det finns fullt med falska CE märkningar på marknaden. Du ser på sjöfartsverkets hemsida vilka som är akriterade att göra dessa märkningar. Glöm resten, det är bara bluff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha

En handlare som är sur över privatimporten kanske?

Jo ALLA Florida båtar är i dåligt skick. Framför allt alla de tusentals floridabåtar som förvaras inomhus på land och får motorerna spolade efter varje användning...

Kan du förresten förklara för mig vad en CE-märkning är bra för? Du kan ju det här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte sur och jag tycker inte om CE-reglerna så jag kan inte förklara vad dom är bra för. Vill du veta mer om detta så gå in på sjöfartsverkets hemsida.

Meningen med mitt inlägg var att varna för dessa båtar då 90% av dessa är skit och helt slut med falska CE-märkningar samt att många inte känner till att vi handlar inte får befatta oss med dessa båtar och därmed är dom omöjliga att byta in när du tröttnat. Vi vill inte heller ha med dessa att göra eftersom lagstiftningen ger konsumenten 6 månaders garanti och det är inget man vill lämna på dessa båtar. Visst sälj privat men då ska du även veta att du som importerat båten och inte CE märkt är ansvarig för en eventuell olycka tex brand/explotion i all framtid.

Jag säger även att det finns bra båtar som importerats privat om du nu missade det.

Men det är fortfarande ett stort varningstecken för dessa båtar eftersom många av dom är stormskadade/sjunkna och sedan penselrenoverade i Sverige med syfte att tjäna snabba pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en nordisk båt. Skit i Amerikanska båtar . De består bara av dekaler och dåliga beslag.

En del går visserligen bra i sjön ex Sea Ray men ihopsättningen av jänkebåtar är inte den bästa.

Är icke båthandlare men har en del erfarenhet.

Båtar utan CE märkning flyter lika bra som de utan.

Så varför tjata om detta.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten förkärlek till Glastron och maxumbåtar när vi pratar amerikanskt. Och d ser jag ju så som självklart att vi görCool. Skulle aldrig kunna tänka mig att ila runt i något utternbygge säkert tillverkat i polen usch o fyCool. Nä amerikanskt ger mest för pengarna även nu. och utombordare blir man bara trött på i längden. Spelar ingen roll om d e 4takt för d väsnas ialla fall när man står på. och stöldbegärliga o dyra att försäkra e dom med..

Näpp inget nordiskt fuskbygge med plastmotor på akterspegeln. Köp en potent jänkare med inombordare. Gärna så nytt som plånboken tillåter. Nyare jänkare ska man absolut inte fnysa åt. Just nu är d rea på bayliners minsting med 3,0l mercrusier. Den spana jag på lite och för futtiga 160 000kr för en ny båt med inombordare och 5års garanti så hade jag ju tagit den alla gånger framför en nordisk överprisad beg utter eller liknande..

Man får förlite för pengarna i nordiska båtar i dagens samhälle.. Samma sak med bilarna vi bygger. För lite för pengarna helt enkelt. Varför jag vet det, jo d är enkelt. Varje år ser jag antalet amerikanska bilar och båtar växa i hamnen.. D ser jag som ett tyderligt tecken på vad folk anser vara kvalite.. För mig är kvaliten på nyare bayliners och övriga jänkare helt ok.. Bayliner anses väl inte vara den mest sportiga jänken. Då får man nog sikta på Chris-craft eller wellcraft. Men har man bara letat sig in  på den amerikanska marknaden så ska d fan så mkt till att man inte hittar nått som passar en..

!!!MVH REXCO!!! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I valet mellan utombordare och inombordare så är det så att alla bensininombordare är konverterade bilmotorer och inte byggda från början till att vara i marin miljö och ej heller att ständigt ligga på 4500 rpm.

Utombordaren är byggd för att befinna sig i marin miljö samt att gå på 5500 - 6000 rpm.

Väljer man ändå inombordare så finns det en grundregel. Välj en stor motor. Denna håller längre eftersom den ofta får jobba på ett lägre snällare varvtal än en liten som ständigt befinner sig i övre registret och slits mycket fortare och dessutom många gånger blir törstigare.

Kontentan av detta är att en utombordare nästan alltid blir äldre än inombordaren eftersom den är byggd för ändamålet. Vidare så riskerar man inte sjunkning pga av ett hål i en bälg tex och man slipper byta dessa för dyra pengar vart 5 år. Men som sagt, vill man ha inombordare så välj en stor inte en lite 3 liters som man pinar skiten ur ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som badbåt är en Bayliner ny för 160000 kr perfekt. Håller den i fem år så spelar det

inte så stor roll vad man får för den. Rutramen ser lite väl klen ut på den modellen.

Men man får väl ta det lite försiktigt vid beröring. Det är ett klart bättre köp än en

beg överprisad Nordisk båt med sliten utombordare. Köper man nytt så är det

ett bättre andrahandsvärde på Nordiska båtar. Men det hjälper inte beg köpare.

En fräsch beg Svensksåld Sea Ray med dokumentation är inte fel. Man kan nog inte komma ifrån att man som köpare på en jänke båt är mer misstänksam än om skulle köpa en Nordisk båt.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj.. Hondas 4-taktare är dom flesta större modellerna baserade på bilmotorn V-tec. Bra eller dåligt?? D får väl tiden utvisa. D skulle inte förvåna mig ifall Yamaha och suzuki har hämtat många konstruktioner från mc sidan.. Merc o Vp Bensinmotorer bra lika i konstruktionen och har väl sina rötter i 50-talet.. Min motor är orginal sedan 96, 13 år utan sötvattenkylning. Vet flera omc fårrdar som gått förbi 20års spärren. Och detta helt utan varesig sötvattenkylning eller renovering.. Utan bara välkötta och noga servade av ägarna själva..

Kan inte säga att 20år gamla snurror är så pjåkiga heller. Men jag skulle inte vilja ha en 20år gamal 4-taktsutombordare.. Dom snurrorna som hunnit med att bli så gamla är ihuvudsak 2-taktare.. Och på en 2-takatre finns d inte lika många rörliga delar som kan strula. D finns inget ventilspel inte heller någon kamremm eller avancerad insprutning som kan krångla..

En 3,0 duger utmärkt till att sjussa denna lilla bayliner upp i 35 knop. och 26-28 på marsh kanske. D duger bra för dom flesta. Skrovet är nytt och ska enligt uppgift vara riktigt bra.. Så d duger säkert till Svensson som kanske kör 20 repor med båten om året och sedan skickar in den i garaget.. Fast d e klart den är liten, men för 160 000kr får man knappt en uttern styrpulpet med 50hk. Och den är ännu mindre.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt man ska vara misstänksam vid ett beg köp. D gäller föv inte bara jänkare utan alla båtar.. Dock ska man ta som regel att kolla upp importerade jänkebåtar lite extra noga. Detta med avseende på slitaget som blir i landet i väst.. Eftersom båtar och bilar är så billiga i usa mot vad dom tjänar. Så är d inte ovanligt att ägarna ser båtarna som en förbrukningsvara med kort datum.. Därav finns d många sunkiga ex.. här i sverige är vi mer vårdande och håller mer ordning på grejerna. och så är vi upplärda i att Båtar är dyrt och allt som har med båtar att göra kostar mkt pengar.. Så är d inte i usa.

Men så länge d rör sig om en ny båt som i detta fallet jag nämner ovan. Så är d ju ingen fara alls.. Hur man än vändre på det så har man garantin i ryggen som täcker fabrikationsfel. Och har man inte hittat nått på 5år så finns d inga.. Därav ett tipps på det förmodligen säkraste köpet man kan göra..

Sedan så finns d självklart dom som har pengar och är villiga att betala mellan skilnaden mot vad en likvärdig uttern d55 ellr liknande kostar.. Eller vill ha just en sån båttyp.. Alla gillar inte amerikanskt, jag var skeptiskt jag med innan jag provkörde en kompis båt och d var ju en väldigt massa år sen nu.. men jag blev positivt överaskad om hur mkt båt man fick för pengarna..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad servicetekniker på båtmotorer. När det gäller Honda har du helt rätt. Yamaha har helt unika konstruktioner för sina olika utombordare som inte finns i andra fordon, alltså helt anpassade till det dom skall användas till. Honda har hamnat rejält på efterkälken när det gäller konstruktioner men håller på att försöka komma ifatt nu.

När det gäller OMC så visst finns det gamla sådana som går men jag avråder bestämt från dessa beroende på att många inte blir gamla och försök få tag på delar till Cobra dreven det går men det är inte lätt och detta drev är ett riktigt skitdrev. Kör man på så är det bara att slänga och sätta på ett VP SX drev-

Bland Mercruisers motorer utmärker sig 3,0an som den motorn med högst felfrekvens. om det beror på en dålig konstruktion eller på det ökade slitaget på en liten motor som en stor inte utsätts för låter jag vara osagt, men det är mycket fel på 4an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea-Ray och Maxum båtar tillverkas i samma fabrik och i USA så är Maxum ett av   premium mäkena  lycka till med valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en Sea ray logga på en servicebuss från varvet i Polen som bygger Örnvik-Arvor idag så frågan blir. Byggs även Sea ray i Polen? 

Uttern byggs i Sverige men det är väl bara en tidsfråga innan även de byggs i låglöneland och måste det vara sämre? Arbetare som har sin yrkesstolthet och inte kostar så mycket per timme kanske har mer tid på sig att få till grejorna?

I Örnvik så ser man ju att de sparat på inredningsdetaljer med simplare stolar och sådant men även det kan ju vara en fördel då en plaststol är lättare att hålla ren och man slipper kapellet.

Ps. Jag har en Uttern som jag är nöjd med men sneglar på amerikanska båtar(Formula) ibland och polska(Örnvik) ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte många drev på marknaden som klarar en hård grundstötning. Det enda är väl Arnesondrevet och d är ju inte så konstigt för d är ju ytskärande.. Kör du på grund med ett cobra drev så naggas bara kontot lite i hörnet. Gör samma sak med ett vp290 dp och räkna med att ta ett saftigt lån för att några beg 290 dp är inte lätta att hitta. Dom som finns begärs d rövar priser för. och dom som är prisvärda är slutkörda..

Det som gäller är mercrusier antingen andra generationen Alpha. Eller dom nyare bravo dreven.. Är inte heller någon omc fantast, och deras drevkonstruktion är jag riktigt skeptiskt till. Fast Vp bygger ju sina sx drev på omcs gamla grundkonstruktion så helt värdelöst var d nog inte.. Felet med omc dreven är att dom förmodligen aldig han o testas färdigt innan dom släpptes på marknaden. Och dom var faktiskt hur man än vänder o vrider på d ett av dåtidens bästa drev..

Jag vet inte om jag kan hålla med om att 3,0an är överrepresenterad i felstatestiken. Iaf inte dom som sålts på senare år.. Det är förmodligen rättsåmånga förstabåtsköpare eller sånna som bara kört utombordare som kan ha slitigt ut dom i förtid.. Alla fattar ju inte d här med marshfart utan ska konstant hålla fulla skaft.. 4,3an v6 är ju en bättre motor överlag, men den är oxå mkt dyrare. Om konstruktionen var så usel så hade dom nog ändrat på den vid det här laget. Även 3,0an har ju sett likadan ut i många år. Finns väl kanske flera anledningar till fler fel på 4an att tex många fler båtar säljs med denna typ av maskin. Finns nog förmodligen fler sålda båtar med 3,0 än d finns v6or. Sedan så är maskinen så enkelt uppbyggd att d inte finns något avancerat som kan krångla.. Så vanligaste felet skulle jag kunna tro är varmgång, eller att folk helt enkelt skiter i o kolla oljan, struntar i service etc.

Sedan så är andra generationens alpha drev d absolut billigaste drevet o både byta ut och renovera.. Finns mkt beganat i bra skick delar i mängder. Och jag finner d bland d lättaste att hänga av.. Samma sak gäller skölden, förr eller senare så ska den bytas. Är d Vp blir d dyrt är d Mercrusier kanske halva priset plus att man har mkt större chanser att hitta bra beg..

En inombordare är mer trivsamt att åka i kring med än en utombordare. Spelar föga roll om d är fyrtaktssnurra när nålen börjar närma sig 4000varv ja då väsnas den lika mkt som en 2-taktare.. och jämför man service och ägandekostnader mellan en 3,0 mercrusier inombordare och motsvarande 4-taktssnurra. Så är d avsevärt mkt billigare att äga Mercrusiern. Och en bra sak till du får ha den i fred, inte många tjuvar som vill ha den.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste bara komentera att en fyrtaktare utombordare i större format inte väsnas mer en en inombordare. desutom så vill jag påstå att jämför jag tex min båt med 250hk med en Amerikan i samma storlek och ungefär samma hk så går utombordaren ca 10 knop fortare och tar en ca halv lite mindre/ distans i marchfart, jag har endel vänner med V8 inombordare så vi har flera gånger sätt den trenden. Sen kan jag hålla med om att det mulliga ljudet i en V8 är gott men jag åker för mycket båt för att ha råd att tanka dessa törstiga vidunder.

Jag kan tänka mig att det har att göra med att inombordaren väger mer i förhållande till hur mycket efekt den ger. en utombordare väger mindre och ger mer efekt oftast på färre cylindrar.

Dock är det så att kommer man upp på ricktigt tunga båtar så har nog V8:an mer vrid och då räcker det inte med en utombordare.

Sen är det som searay 230 nämner åvan att det faktiskt är mer meck med en inombordare just för att det är bilmotorer som är konverterade. drivlinan är ju också mera meck med på en inombordare. om man inte har rak axel förståss.

Mest är det nog en smaksak. endel gillar inombordare andra utombordere så är det jag repekterar båda sorter men gillar bättre utombordare för ett problemfritt båtliv.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man jämför med. En 200hk 4-takt snurra har inte 8-burkar. och den har inte heller samma karaktär så d blir lite som äpplen o päron i jämförelse. köper du en ny v8a så är d ju en helt annan skola och dom går förmodligen mkt längre innan d blir dags för renovering än vad snurrona gör.. Vet över 20 år gammla fårrdar som fortfarande inte är renoverade och orginal, min Merc v8a är 13 år och utan strul..  Det är inte mer meck med en inombordare än vad det är med en 4-taktssnurra. Det är precis samma procedur för servicen.. Det är inte heller billigare i servicedelar sett att serva en 4-taktsnurra.. D som tillkommer i servicen i inombordar konceptet är gummibälgar och stödlager. Vilket inte byts varjer år utan är intervall.. Inget svårt eller stort ingrepp heller iaf inte på mercrusier Alpha o bravo.. Vp drev har jag skruvat förlite för att få en vettig uppskattning på vad som går åt och hur lång tid d tar..

Klart förbrukningen blir missvisande när man jämför en 10 år gammal V8a mot en sprojtans ny 4-takstsnurra med lika mkt hk.. Ska man jämföra får man göra d på lika vilkor och i en exakt likadan båt med lika förutsättningar.. Och jag är inte heller förvånad att du finner snurran lättare än v8an. Den är vad den är. Och fick jag välja så skulle jag ta en 10 år gammal v8a framför en lika gammal 4-taktsnurra alla gånger. En v8a kan man renovera eller byta ut för en liten peng.. Alla delar är stora och lätta att hålla ordning på.. 4-taktsnurra har jag haft några st alla har krånglat på ett eller annat sätt.. Och d har varigt d jävligaste jag skruvat i hela mitt liv. Så smått o klent så man blir nästan mörkrädd när man har plockat i sär skiten och lagt ut delarna på bänken..

och så ogenomtänkta och krångliga konstruktioner somliga tillverkare använder sig av.. äldre mariner 4-taktare är ett lysande exempel, en liten packning i kylsytemet som kostar 40kr tog närmare en hel arbetsdag och lite av kvällen med o byta.. Och d efter 5år, sedan var d div rassel i ventiler och övrigt skit med den motorn. Hade dessa jobb gjorts på en marina hade slutnotan närmat sig 30 000kr spannet alla gånger. För dom pengarna hade jag kunnat renovera min v8a flera gånger om... Honda är bättre ur meksynpunkt och en enklare konstruktion överlag, men så tungrott o trångt där med. Yamaha har jag aldrig provat inte heller Suzuki vet bara att någon av tillverkarna kör med fula trix iform av garantiservicear redan efter 20 timmar som dom tar ut hutlöst med pengar för.. D säger ju en hel del bara det så d blir nog inte att jag provar nån av dem. Ska man köpa snurra så ska d vara 2-takt helt klart, inga jävla ventiler o kamremmar som ger sig. Bara basic konstruktion så som d ska vara. Ju färre rörliga delar och databoxar  d finns ju mindre dyrköpta reparationer blir d. Jag kan ju ha haft extrem otur med mina maskiner men vet fler som haft liknande problem.. Och som sagt d är roligt när d är nytt, men i d närmaste hopplöst att laga till rimliga pengar..

Sedan så är d främst stöldrisken som gör att jag aldrig kommer att köpa någon mer 4-taktsnurra. Det knycks ofanterligt mkt i mina trakter och d e främst dessa dom vill åt.. Ingen vill ha en V8a eller gammal 2-taktare.. Och börjar polisen inte prioritera dessa mindre brott ja då blir d bara värre.. Därför när utombordare börjar närma sig större dyrare storlekar är d en tillräcklig anledning för mig att fortsätta åka inombordare.. Någon ska betala försäkringsbolagen och jag är inte så sugen på att göra det via min premie mer än nödvändigt...

Jag ligger på en förbrukning mellan 1,5L och 2,0L Allt beroende på last och befolkning i båten. men säg att ett rättvist medelvärde är 1,8a då.. och d är 2,5 ton båt med Sliten Merc V8a på 260 hk i 25 knop.. Lättar jag båten 1 ton och hoppar ner till en capri på lika många fötter med V8a så går den lätt på 1,2 i 35 knop.. Och då har den både uråldrig teknik i både båt o motor.. D behöver inte vara så dyrt att åka inombordare, och d man förlorar på tanknotan tar man som regel igen på försäkringspremien som är avsevärt mkt lägre.. Och så slipper man låsa fast alla prylar med 100 lås innan man lämnar båten.. Bara låskraven kostar ju snurreägarna rättsåmkt kosing.. Och startspärr o chipmärkning är ju mer ellr mindre ett måste ifall man har 4-taktsnurra..

Nåja så tänker jag...

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojså Nu blev d lite förmkt Off topic..Ber om ursäkt för dSkäms...

Nåja åte till ämnet..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt smaken är olika. Vill bara upplysa om att den motorn jag jämförde förbrukning och fart med i fallet ovan var just en ny V8 med insprut i det närmaste lika mycket hk som min och båten var av liknande skrov med till och med något mindre och något lättare totalvikt.

Har åkt yamaha nästan hela mitt liv och aldrig haft problem mer en när jag orsakat dom själv. däremot har jag haft stora problem med Johnsson och evinrude samt mercury utombordare.

Har aldrig ägt en innombordare men har många vänner som har, och dom är bra det är inget att snacka om  men dom drar mer går saktare och strular oftare. så är det tyvär.

Utombordaren kan man även hissa och anpassa efter båtens skrov och propeller. detta har i många fall gett flera knop på topp och mycket lägre förbrukning.

sen är det ju lite lättare att byta motor. Bara att hänga av och på med en ny.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 16 februari 2009 | 07:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå simpla plastdetaljer? Min stolar är mjuka å sköna. Vet inte vad du fått det ifrån. Jämför med Ryds som på motsvarande modeller har en plastsoffa....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...