Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Skywalker

gångvärme och varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hej,

Ska installera gångvärme (10 Kw) och en varmvattenberedare (20 L). Motorn

är en 29 Hk diesel VP 2003. Vad ska jag tänka på? I vilken ordning ska de monteras

för att fungera bäst? Orkar pumpen driva fram till båda?

Vi kör nästan alltid direkt 2 timmar för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du kopplar VVB och gångvärmen är en prioritering men kan göras flexibelt med några kranar.

Utan kranar skulle jag låta kylvattnet gå först till gångvärmen och sedan till VVB. Utnyttjas inte gångvärmen, dvs fläkten är avstängd, får du snabb uppvärmning av varmvatten. C:a 1 timme från kall VVB skulle jag tro. När du har fläkten på och tar ut 10kW till värmaren blir det nog lite sämre med uppvärmningen av VVB men det beror ju också på gaspådraget. Strömingsförlusterna blir störst med ett seriekopplat system som detta.

29 hk eller 20kW motorefekt ger väl ungefär samma effekt till kylningen då ju en del är avgasvärme. Så vid halv effekt (halvt gaspådrag) räcker det till gångvärmen kan jag tro.

Med det andra alternativet, parallellkopplat och med några kranar, kan du styra det mer som du vill ha det. Du låter vattnet fördela sig ut tlll både VVB och värmaren och du kan öppna av efter behov av VVB eller värme.

Då riskerar du heller inte att motorn får sämre kylning då strömningsförlusterna inte blir så stora och du har möjlighet om motorn börjar bli överhettad att dra på värmefläkten och kyla bort nästan all värme när motorn går på halv effekt. En bra säkerhetshöjning när kylintaget växt igen på hösten.

Det här för mig till tanken om luftkylning av båtmotorer. Lite korkat kanske men möjligheten finns. Värmeväxlare av Martectyp kostar en del och ska ha en ny zinkanod varje vår. Kan sättas igen osv.

Med en överdimensionerad gångvärmare kan hela motorn kylas och man slipper en vattenvärmeväxlare. Det blir analogt med en bilmotor. Avgaskylningen får givetvis vattnet som vanligt från sjövattenpumpen.

Hur man tänker vid installation av VVB och värmare har ju mycket med motoreffekt att göra. 20kW eller en som är tiodubbla spelar stor roll. När 200 kW ska kylas bort blir det mer kritiskt hur kopplingen sker. Risk att påverka strömningen med klena slangar inkopplade på fel sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det ser ut på 2003:an, men jag satte in en vv-beredare på en AQD40 en gång. Där kopplade jag in mellan vattenpumpen (det fanns ett uttag som var pluggat) och värmeväxlaren. Den hade också ett pluggat uttag. Detta gör installationen helt säker. Om det skulle bli problem med den extra kretsen, så fungerar resten som vanligt. Ingen risk för överhettning. Den extra kretsen innebär bara att belastningen på motorns egen vvx minskar.



Senast ändrad av excel319 | 08 januari 2009 | 23:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se upp med landströmsjord (gröngul). Om du följer varmvattenberedarleverantörens anvisningar löper du stor risk att din propeller och axel korroderar sönder och samman på kort tid. Den säkraste lösningen är att koppla in landströmmen till varmvattenberedaren via en isolertramsformator så gröngul jord från land inte kommer i kontakt med båtens minus 12V och/eller motorn över huvud taget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...